מה בין עיסוק בספורט להתפתחות חברתית
תומר קמיל מאמן ספורט טיפולי
מובן כי הספורט הינו גם כלי עוצמתי ויעיל במיוחד באבחון וזיהוי דפוסים וקשיים הקיימים במגוון תחומים, בזכות הביצוע ה"נראה לעין". הרי באימוני ספורט טיפולי באים לידי ביטוי בצורה בולטת ומובהקת הדפוסים הגופניים, החשיבתיים, הרגשיים, החברתיים וההתנהגותיים שבהם מחזיק הילד.
מה בין עיסוק בספורט ליכולת קבלת החלטות ופתרון בעיות?
הרי לא רק בכתיבת עבודה או פתרון תרגילי מתמטיקה, המוח של ילדינו בפעולה: גם בעיצומו של משחק כדורגל, מתרחשים תהליכים חשיבתיים רבים – עיבוד מידע, קשב, זיכרון, תפיסה מרחבית, ציפייה וקבלת החלטות. כל אלו נחקרו בעשורים האחרונים, בעיקר בהקשר של משחקי כדור ומחבט, בהם השחקן פועל בסביבה דינמית: בכל רגע נתון, עליו לבחון ולזהות מרכיבים שונים בסביבתו המשתנה, ובעזרתם להתמודד עם משימות כמו פתרון בעיות במציאות של לחץ פסיכולוגי, לפרש פירוש מדויק של מה רלוונטי יותר, איזו תגובה היא הנכונה והמהירה ביותר לסיטואציה הנתונה.
דמיינו לרגע שאתם שחקן כדורסל באמצע משחק – מה עליכם לעשות כדי למקסם את סיכויי ההצלחה שלכם על המגרש? עליכם לדעת לזהות ולזכור דפוסי משחק של היריב, לצפות את ההשלכות של כל פעולה אפשרית, לסרוק את מרחב הפעולה בצורה ממוקדת מטרה כדי לקבל החלטה מהירה, מותאמת ומדויקת, להעריך מי נמצא בעמדה מאיימת יותר או פחות, לנתח את האופציות הקיימות ליריב, ולנבא מה כדאי לעשות כדי לסכל את מהלכיו. עליכם לנתח את כל המרכיבים האסטרטגיים והטקטיים הללו, תוך זמן קצר כמה שניתן!
לאור כל אלו, מובן כי הספורט הינו גם כלי עוצמתי ויעיל במיוחד באבחון וזיהוי דפוסים וקשיים הקיימים במגוון תחומים, בזכות הביצוע ה"נראה לעין". הרי באימוני ספורט טיפולי באים לידי ביטוי בצורה בולטת ומובהקת הדפוסים הגופניים, החשיבתיים, הרגשיים, החברתיים וההתנהגותיים שבהם מחזיק הילד. בספורט גם מתאפשרת התערבות טיפולית מיידית, בזמן אמת: מאמן מנוסה יידע להפוך כל מפגש להזדמנות של תהליכי למידה מכוונים, המובילים לשינוי, באמצעות ניתוח סיטואציות כדי שהתלמידים ילמדו לקבל החלטות נבונות ומותאמות.
אימון מכוון יכול לשפר עוד כישורי חיים בסיסיים רבים, וביניהם, אחד החשובים להגשמה עצמית והתפתחות אישית – היכולת לפתח קשרים חברתיים בריאים ולתפקד באופן מיטבי במסגרת קבוצתית.
עיסוק בספורט והתפתחות חברתית
בימים האחרונים, תוך כדי סדנה שהעברתי בבית ספר לילדים בני עשר בשיטת אימון מעצים, שמתי לב שילדה אחת בקבוצה ממעיטה להשתתף, עד כדי ויתור כמעט מוחלט על המשחק המשותף. ניכר היה ששאר הילדים לא מוסרים לה את הכדור, ולא שמים אליה לב באופן כללי.
כמעט בכל כיתה נמצא ילד/ה "שקופ/ה" יותר, שלרוב קשייו/ה פחות בולטים בעיני המורים, שיותר עסוקים ב"ילדים המפריעים"...
במהלך השיעור פניתי ועודדתי את אותה ילדה שוב ושוב לבקש את הכדור, לעמוד עם גב זקוף, וחיזקתי אותה – חיזוקים אמיתיים וכנים - על הצלחותיה. בשיעורים הבאים היא הפכה מילדה "שקופה" לילדה "נראית", וכבר הייתה והרגישה חלק מהקבוצה.
ניסיוני לימד אותי, שאימון מכוון מטרות הופך את שיעורי הספורט לכלי עוצמתי מאוד לשינוי התנהגות הילדים – ובעיקר להעצמת הילדים ה"שקופים", שממעיטים באינטרקציות חברתיות ו/או סובלים מחרדה חברתית, ולילדים ה"נראים מדיי", שמתנהגים בתוקפנות ומתקשים לשלוט בתגובותיהם.
אולם חשוב להדגיש שעיסוק בספורט בפני עצמו לא תמיד מביא לשינויים חיוביים בהתנהגות. הספורט מטיבו רווי קונפליקטים, תחרויות ותסכולים. המשחק הספורטיבי הוא בעצם "בבואה של החיים" : יש בו פעילות מאומצת, תחרות, שיתופי פעולה, מצבי לחץ, תסכולים, המתנות, שמחה וכד', מצבים מגוונים ומשתנים בפרק זמן קצר, מסגרת מובנית בעלת גבולות וחוקים. פעילות ספורטיבית לא מכוונת מטרה, עלולה להוביל דווקא לעליה ברמת האגרסיביות ובמספר התקריות האלימות בבית הספר (Bailey, 2005). אחת הדרכים למנוע זאת ולמנף את הספורט לחיזוק התנהגות חיובית היא לשים דגש על גיבוש הקבוצה והלכידות ולא על ניצחונות ותחרות. לצורך כך, נחוצה מאוד הדרכה נכונה, מחושבת ומכוונת יעדים.
ניתן להשתמש במגוון טכניקות להשגת תוצאות חיוביות:
אחת הנקודות החשובות ביותר, בהפיכת המשחק הספורטיבי לכלי חינוכי יעיל ואיכותי וסוכן חבר?ת (סוציאליזציה), היא השמת דגש על עבודה שיתופית, ולא על תחרויות וניצחונות. להפוך משחק תחרותי למשחק שיתופי. משחקי תחרות עלולים להביא להתנהגויות השוללות את האחר ופוגעות בו. לכן, כדאי לתכנן את המשחק כדי שכולם ישתתפו, לזמן התנסויות שיביאו לתחושות של מסוגלות והצלחה בקרב כל המשתתפים. כמו כן, למידה שיתופית מתרחשת כשמחלקים את הילדים לקבוצות קטנות, בהן נדרשת הדדיות, ובזכותן שמתאפשרת התייחסות פרטנית והבנה של האתגרים של כל ילד. בקבוצות הקטנות הטרוגניות ואקראיות, אפשר השתמש במשחקי תפקידים (מי מוביל, מי מובל, ולהתחלף בתפקידים), במשימות שיתופיות, לפתח מודעות לרגשות של העצמי והאחר, כבוד לאחר, לחלוק רעיונות, לתמוך זה בזה, ולהקשיב ולתת מעצמך כדי לקדם את האינטרס המשותף, לדחות סיפוקים, לפתור סכסוכים, ללמוד יוזמה והיענות תקשורתית, ולהשתמש בדרכי תקשורת נאותות כדי לדווח על קושי.
כמו כן, אחד התפקידים החשובים של המאמן הוא ליצור אווירה מוצלחת, לכוון להשגת מטרות אישיות וקבוצתיות, ובאמצעות תיווך, ללמד אסטרטגיות התמודדות וכלים פרקטיים ליצירת דפוסים מסתגלים ויעילים של ויסות עצמי, גופני, רגשי, חברתי והתנהגותי, ודפוסי חשיבה מקדמים לעומת דפוסים מצמצמים.
בנוסף, אחד האמצעים היעילים בספורט לריסון התנהגות אנטי חברתית הוא שמירה על מסגרת ברורה של כללים וחוקים, שללא ציות להם הילדים לא יכולים להשתתף במשחק, ועידוד התנהגות הוגנת. חשוב ללמד את הילדים - באמצעות תיווך סיטואציות משחקיות – מהי הגינות ומהו משחק הוגן וספורטיביות, שהם מהותו וחשיבותו של הספורט, יותר מהניצחון עצמו, וזאת כשההגינות כוללת שיקול דעת ושיפוט מוסרי – כדי להגביר את הסיכוי ליצירת אווירה חברתית ושיתוף פעולה. הוגנות מחייבת הקשבה לאחר ולצרכיו, מאפשרת לבנות אמון בקבוצה, ולהוריד מתח חברתי.
פעילות ספורטיבית מכוונת מטרות מזמנת קרבה, מגע ועבודת צוות תוך מתן ביטוי לכישורים ייחודיים שיש לכל תלמיד כמו חשיבה מקורית, יכולת גישור, הבנת האחר, אשר בהזדמנויות אחרות (כמו שיעורים פרונטליים, או משחק חופשי בחצר) לא באות לידי ביטוי.
כאשר "משתמשים בו" בצורה נכונה, הספורט מאפשר לפרט להיטמע בקבוצה ולהיות חלק ממערכת עוטפת החושפת את המשתתפים לתכנים מעצימים ותומכים, ולתרגל מיומנויות שתהיינה להם לעזר בעוד הקשרים אחרים רבים, בבית הספר ובחיים בכלל..
הכותב הוא מאמן ספורט טיפולי, מנהל "קופצים קדימה"
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית, חוקרת לתואר ד"ר, Ph.D, מאוניבר
התמחות: חרדה, דיכאון, CBT, הנעת תהליכי שינוי, משברי חיים, טיפול זוגי, משפחה וזוגיות, בריאות הנפש, טראומה, או
אזור בארץ: שרון,הוד השרון, פתח תקווה, כפר סבא, טיפול אונליין
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים, נוער וילדים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, חרדות מסוגים שונים, קשיים רגשיים, חרדות, דכאון, טר
פסיכולוגית בהתמחות קלינית
התמחות: משברי וקשיי חיים שונים: בדידות, עצב, דיכאון וחרדות. משברי גיל ההתבגרות, חרדה חברתית, חרדת מבחנים, ה
אזור בארץ: פתח תקווה, בקעת אונו ,חולון, אזור המרכז
שפה: עברית, אנגלית
בעלת ניסיון בטיפול במשברי חיים שונים, גיל ההתבגרות ובעיות רגשיות של מתבגרים ומבוגרים. משלבת גישות טיפול שונות - שיטות מתוך CBT לה
מטפלת מוסמכת Licbt למבוגרים, ילדים ונוער
התמחות: חרדות למיניהן, חרדת בריאות, חרדת בחינות, חרדה חברתית, פוביות, דיכאון קל עד בינוני, דימוי עצמי, ערך
אזור בארץ: רחובות,נס ציונה, ראשון לציון ואזור השפלה
שפה: עברית
אני מאמינה שהכוח לשנות את המחשבה בידינו. אימון לחשיבה אחרת מאפשר לחיות חיים שלווים ובטוחים יותר. במהלך הטיפול נלמד איך לחשוב אחר
עובדת סוציאלית קלינית מטפלת זוגית ומשפחתית
התמחות: טיפול זוגי, טיפול משפחתי עם מתבגרים/ נוער, טיפול במבוגרים ובגיל השלישי, התמודדות עם משברי חיים, ט
אזור בארץ: שפלה,מרכז
שפה: עברית,רוסית
טיפול במתבגרים, צעירים ומבוגרים. בעלת נסיון בטיפולי במשברי חיים, מעבר בין שלבי החיים, חיפוש עצמי, אובדן ושכול, טיפול זוגי, טיפול
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
אובססיה לניקיון וסדר – האם צריך לטפל? צוות על הספה
עבור מי שלא מכירים את הסוגייה מקרוב, השאלה אולי נראית מצחיקה. למה לטפל במשהו שהתוצאות שלו חיוביות לכאורה? הרי סדר וניקיון הם דבר טוב, לא? אבל מי מכירים אותה מקרוב אצל בן משפחה או חבר אהוב, יודעים שהמצב רחוק מלהיות אידיאלי ומבינים שאובססיה היא אובססיה היא אובססיה.
כמה עולה טיפול פסיכולוגי? צוות על הספה
בגלל אינטנסיביות המפגש הנוצר בין בני האדם המעורבים בטיפול, ובשל האינטימיות שאמורה להירקם בתוך מערכת יחסים זו בכדי שהטיפל יעבוד, גם המטפל הטוב והמנוסה ביותר לא תמיד יתאים לכל אחד
ניסיתי לכתוב ספר רגיש מגדר. אז נסיתי... ד"ר הדס זאבי סלע
ואני רוצה לכתוב בעולם שבו הדמויות אינן מוגדרות ומוגבלות על ידי תפקודי מגדר. אז ניסיתי... לכתוב ספר רגיש מגדר. איך? ניסיתי ליצור אישה עצמאית שבוחרת לחיות ללא זוגיות, חופשיה מהציווי הנשי לחפש קשר.
התפתחות חברתית- חמש השנים הראשונות בהתפתחותה של חבורה הילה שבורון
בני הבכור נולד בקיץ 2004. פחות או יותר ביחד אתו נולדו לעולם בניהן של שתיים מחברותי הטובות. עם השנים התפתחו בין שלושת הבנים קשרים חברתיים המלמדים רבות על תהליך ההתפתחות החברתית