הרשמה לאינדקס על הספה   |  כניסת מטפלים רשומים   |     על הספה בפייסבוק
אודות על הספה   |  הרשם לניוזלטר שלנו   |  צור קשר
לוגו על הספה
  • בית
  • חפש מטפל
    •    חיפוש באינדקס
    •    מטפלים אונליין
    •    טיפול פסיכולוגי
    •    טיפול פסיכולוגי אונליין
    •    טיפול זוגי
    •    טיפול פסיכולוגי לילדים
    •    טיפול במתבגרים
    •    טיפול CBT
    •    טיפול פסיכולוגי בשיטת EMDR
    •    הדרכת הורים
    •    טיפול מוזל
    •    ריפוי בעיסוק
    •    קלינאית תקשורת
    •    טיפולים בהבעה ויצירה
    •    מטפלים לקהילה הגאה
  • פורומים
    •    הפורומים שלנו
    •    פורום טיפול פסיכולוגי ילדים
    •    פורום שירות צבאי
    •    פורום התמכרויות
    •    פורום טיפול פסיכולוגי
    •    פורום זוגיות , טיפול זוגי
    •    פורום דיכאון, חרדה
    •    פורום הגיל השלישי
    •    פורום אמהות, היריון ולידה
    •    פורום גיל ההתבגרות
    •    פורום ייעוץ לקהילה הגאה
    •    פורום קלינאית תקשורת
    •    פורום הדרכת הורים
    •    פורום פסיכולוגיית ספורט
  • ערוצי תוכן
    •    מאמרים
    •    גיל ההתבגרות
    •    טיפול בילדים
    •    דיכאון וחרדה
    •    לקויות למידה
    •    זוגיות ומשפחה
    •    טיפול פסיכולוגי
    •    איכות חיים
    •    ערוץ וידאו
    •    סרטוני הדרכת הורים
    •    הכנה לכיתה א
    •    הצבת גבולות וסמכות הורית
    •    מידע כללי
    •    מילון מונחים
    •    השירות הציבורי
    •    מכונים טיפוליים
    •    מידע על סוגי טיפול
    •    הכשרות והסמכות
  • לאנשי מקצוע
    •    מאגר מדריכים מקצועיים
    •    מאמרים מקצועיים
    •    הצטרפות לאינדקס שלנו
    •    לוח לקהילה המקצועית
    •    כלים ושירותים למטפלים
    •    הרשמה לניוזלטר
    •    פרסום מאמרים בעל הספה
    •    כניסת מטפלים רשומים
  • תחומי טיפול
    •    תחומי טיפול
    •    טיפול בדיכאון
    •    טיפול בחרדה
    •    הפרעות אכילה
    •    לקויות למידה והפרעות קשב
    •    נכויות ומחלות כרוניות
    •    אבחונים
    •    התמכרויות
    •    מיינדפולנס
    •    פסיכולוגיה תעסוקתית
    •    פסיכודרמה
    •    התפתחות הילד
    •    גיל ההתבגרות
    •    בעיות משפחתיות וזוגיות
    •    אבל ואובדן
    •    טיפול רגשי בילדים
    •    הגיל השלישי
    •    טיפול בקשיים מיניים
  •     |         חפש באתר
לוגו על הספה

לוגו על הספה

על הספה אינדקס המטפלים של ישראל
  • בית
  • חפש באינדקס
  • חפש מטפל
    • טיפול פסיכולוגי
    • טיפול זוגי
    • מטפלים אונליין
    • טיפול במתבגרים
    • מטפלי CBT
    • מטפלים בשפה הרוסית
    • מטפלים לקהילה הגאה
    • אבחונים
    • טיפול לילדים
  • תחומי טיפול
    • פוסט טראומה
    • טיפול בדיכאון
    • טיפול בחרדה
    • טיפול בהתמכרויות
    • טיפול בהפרעות אכילה
    • קשב וריכוז
    • מטפלים לגיל השלישי
    • פסיכודרמה
    • מיינדפולנס
  • כתבות ומאמרים
  • הפורומים שלנו
  • הרשמה לאינדקס
  • לוח לקהילה המקצועית
  • האזור האישי למטפל

על הספה - כתבות ומאמרים

כתבות ומאמרים מקצועיים בתחום הטיפול הנפשי, איכות חיים ומשפחה שנכתבו על ידי צוות אתר על הספה ואנשי מקצוע נבחרים עבור פורטל על הספה.

לנוחיותכם המאמרים בנושאי בריאות הנפש מחולקים עפ"י נושאים



  •  בית
  •  המגזין
  •  כתבות ומאמרים
  •  עמדת המטפל לפי גישת ה- ACT
חזרה לדף מאמרים   
א | א | א | א | (שנה גודל אות)
עמדת המטפל לפי גישת ה- ACT
עמדת המטפל לפי גישת ה- ACT
שירי מועלם - צעדי - עו"ס M.S.W
ACT מסתמכת על פארדוקסים ומטאפורות, סיפורים ותרגילים, משימות התנהגותיות ותהליכים חווייתיים, לניתוח לוגי יש תפקיד יחסית קטן בגישה.
טיפול פסיכולוגי


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) הינה גישת טיפול שצמחה כחלק ממה שמכונה הדור השלישי של טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT.

גישת ה- ACT ממוקדת בערכים והיא עושה שימוש בתהליכים שונים כמו: קבלה, תהליכי מיינדפולנס ומחויבות לתהליכי שינוי התנהגותי, זאת על מנת לייצר גמישות פסיכולוגית (Pierson&Hayes,2007) .

בהתאם לכך ניתן לומר שההתערבויות הטיפוליות בגישה ממוקדות בשני תהליכים עיקריים: 1. קבלה של חוויות, רגשות ומחשבות שנחשבות ללא רצויות עבור המטופל אך אינן בשליטתו 2. ערכים ומחויבות לפעולה לעבר חיים ששווה לחיות אותם (Hariss,2006) .

מטרת הגישה הינה הפחתת הסבל האנושי על ידי פיתוח גמישות פסיכולוגית, גמישות פסיכולגית הבאה לידי ביטוי דרך עבודה על ששת תהליכי הליבה של הגישה Hexaflex The ACT :

נוכחות בהווה

להיות כאן עכשיו, תשומת לב גמישה לחוויה שלנו ברגע זה והיכולת לחוות את החוויה הנוכחית באופן מלא. תשומת לב לעולם הפיזי שמסביבנו, לעולם הרגשי שבתוכנו, או לשניהם יחד.

הפרדה קוגניטיבית-

ללמוד לקחת "צעד אחורה" ולהפריד את עצמנו מהמחשבות, דימויים והזיכרונות שלנו. להסתכל על המחשבות שלנו ולראות אותן כמו שהן- לא יותר ממילים או תמונות .

לאפשר למחשבות להנחות אותנו אך לא לנהל אותנו.

קבלה

לקבל ולעשות מקום לחוויות פרטיות לא רצויות – מחשבות, רגשות, זיכרונות, דחפים, דימויים ותחושות. במקום לברוח ולהיאבק בחוויות אלה להרשות להן לבוא וללכת בזמנן החופשי.

העצמי המבחין

החלק שבנו שמבחין ומודע למה שקורה לנו בכל רגע- אנחנו חושבים, מרגישים, מתנהגים וכו'.

ערכים

מה חשוב לנו? איך אנחנו רוצים להתייחס לעצמנו, לאחרים, לעולם? ערכים נבחרים אשר ינחו ויכוונו אותנו, מעין מצפן שיהווה עבורנו מדריך במסע החיים.

פעולה מחויבת

לפעול בהתאם לערכים שנבחרו, לעשות כל מה שצריך על מנת שנוכל לחיות בהתאם לערכים אלו כך שחיינו יהיו עשירים, מלאים ומשמעותיים. (Hariss,2019)

ב- ACT ישנה התייחסות מיוחדת לפונקציונאליות שיש להתנהגות האדם ולהקשר שבתוכה היא מתקיימת. התייחסות זו מתקיימת גם במובן של ההיסטוריה של ההתנהגות וגם בהקשר של הסיטואציה העכשווית בה מופיעה ההתנהגות.

מהפרספקטיבה הזו ACT יכולה להיחשב כגישה המכוונת ליצירת וריאציה בריאה יותר של התנהגות, כאשר הדרך להתנהגות אפקטיבית ומיטיבה עוברת דרך תהליכים רבים ותנועה בין ששת תהליכי הליבה : קבלה והפרדה קוגניטיבית, חיבור לסיטואציה הנוכחית, ראיית ההתנהגות בהקשר ההיסטורי שלה בחיי האדם, תשומת לב לרגע הנוכחי ולקיחת נקודת מבט מודעת, בחירה בהתנהגות מונחת ערכים ופיתוח דפוסי התנהגות חדשים שנמצאים בשרות הערכים הללו- דרך פעולה מחויבת (Vilardaga & Villatte, Hayes, 2015) .

ACT מסתמכת על פארדוקסים ומטאפורות, סיפורים ותרגילים, משימות התנהגותיות ותהליכים חווייתיים, לניתוח לוגי יש תפקיד יחסית קטן בגישה. התערבויות רבות בגישה הן מהנות ומשחקיות, יצירתיות וחכמות, חלקן קצרות ונעשות במספר דקות וחלקן ארוכות ויכולות להתפרש על פני מספר פגישות ((Hayes,2004. היות וישנו שימוש במגוון רחב של תרגילים וטכניקות בגישה, היחסים הטיפוליים והאינטראקציה בין המטפל למטופל הינם מעבר לדיאלוג ורבלי או הסבר מילולי על חוויה וישנה עבודה חווייתית בתוך חדר הטיפולים (Vilardaga & Villatte, Hayes, 2015) .

העבודה הטיפולית בגישה ועמדת המטפל הינה ממצב של שוויון, שנינו בני אדם, שנינו אנושיים והכניסה לחדר הטיפולים הינה כניסה כאדם בשונה מאשר כניסה בתפקיד של מטפל, מייעץ וכו' ((Walser,2019. הנחת המטפל בגישת ה- ACT היא שזה לא רצוי או אפשרי לנסות להציל מטופלים מהקשיים והאתגרים שישנם בתהליך הצמיחה היות וקשיים ואתגרים אלה טבועים בנו, מעצם היותנו בני אדם ((Hayes,2004.

בהקשר של היחסים הטיפוליים ACT מבקשת מהמטפל לענות על השאלה: מה זה באמת להיות מטפל עבורך? כאשר על המטפל למקם עמוק בתוך הלב והנשמה של העבודה הטיפולית את התשובה לשאלה זו.

לרוב ערכי המטפל שמנחים אותו בחייו יהיו עזרה לאחרים, להקל על סבלם של אחרים, להיות אמיתי ולעשות שינוי. ערכים נבחרים אלו של המטפל באים לידי ביטוי במפגש הטיפולי והם מעצימים את הקשר הטיפולי בכך שהם מטווים את הכיוון של הטיפול ושל מערכת היחסים הטיפולית.
ערכים אלה מבססים מערכת יחסים טיפולית אמיתית וכנה בה המטפל עושה כל מה שצריך לעשות בשרות ערכים אלו ובהתאם לערכים אלו נוצר תהליך העבודה- פעולה מחויבת בחדר הטיפולים, עבודה הממוקדת באותם ערכים נבחרים (Pierson&Hayes,2007).

כאשר עמדת המטפל מחוברת לערכיו והוא מתנהל לפיהם נוצרת נאמנות ומחויבות בחדר למטפל, למטופל ולקשר הטיפולי. על כן יש חשיבות רבה לכך שגם המטפל ישקף את החוויה הפנימית שלו בפגישה וידבר על השמחה והכאב המשותפים לאנושות, המטופל אינו לבד.

עמדת המטפל ב- ACT אם כן, הינה עמדה פתוחה, מרגישה, חווה ומגיבה. אין הדבר אומר שעל המטפל לשתף בכל דבר שעולה בדעתו אך הדברים שכן נאמרים הינם נכונים ואמיתיים. הם נאמרים בדרך בה המטפל יכול להזמין את המטופל להיות פתוח לחוויה רגשית, למחשבות ותחושות וגם לייצר חוויה של פתיחות וקבלה לרגשות מחשבות שעולות בתוך חדר הטיפולים ((Walser,2019 .

ולזאר בספרה The heart of ACT ((Walser,2019 מבקשת ממטפלים בגישת ה- ACT להגיב ולשתף את המטופל מהלב ולא מהראש.

לדבריה כאשר המטפל רואה ושומע את כאב המטופל ומגיב מהלב, מתקיימת תקשורת אותנטית והמטפל בנוכחותו ובעמדתו נוכח בחיבור אינטימי למטופל, לתהליך ולחוויה.

בזמן שהמטפל מדבר מהלב המילים פחותות, מטאפוריות ונאמרות בקצרה. ברגעים אלה תגובת המטפל אינה מהודרת, היא אינה מכילה פרשנויות, אינה קוראת לתרגול או מכוונת לתובנה מסוימת. התגובה היא פשוטה, פתוחה ואותנטית.

נוכחות המטפל בהווה ומודעות מאפשרת למטפל לשים לב ולהיות קשוב בתוך חדר הטיפולים לחלק הקטן שבו אשר מספר לו מה הוא מרגיש וחווה באותו הרגע. ההקשבה של המטפל לחלק זה ותשומת הלב אליו מספרת הרבה למטפל באשר למה נדרש ממנו באותו רגע ותורמת רבות לתקשורת אמפטית וחומלת ביחסים הטיפוליים .

האריס (Hariss,2017) מדגים את המשמעות של עמדת המטפל ב- ACT דרך האמירה: "אנחנו צוות, אני ואתה עובדים יחד, לשנינו מטרה משותפת והיא לבנות חיים טובים יותר עבורך... החיים הטובים, איך שהם נראים בעיניך... תפקידי הוא לא לומר אם זה טוב או רע, או לבקר אותך אלא רק לעבוד יחד איתך כצוות, למענך"

לפי הייז ((Hayes,2004 להיות מטפל ACT פרושו לפעול בהתאם לגישה בעצמך כאדם. כאשר המטפל לכוד ברגשותיו ומחשבותיו, כאלה המעוררים בו סבל וכאב, עמדתו צריכה להיות פתוחה לחוויה האנושית. עליו להכיר בחוויה זו כהזדמנות אנושית שניתנה לו לשים את עצמו בנעלי המטופל ולנהוג כפי שהיה מציע למטופל לנהוג בסיטואציה דומה, מבלי להימנע או לברוח.

האריס (Hariss,2017) ממליץ למטפלי ACT לפעול ולאמץ את הגישה בחייהם הפרטיים מתוך הבנה שככל שהמטפל פועל בחייו על פי הגישה כך גוברת האותנטיות שלו בחדר כמטפל ACT.


בקורסיו הרבים מדבר האריס ( Russ Harris 2017 . www.ImLerningACT.com) על המושג SELF EXPOSURE "חשיפה עצמית" של המטפל. המטרה בחשיפה עצמית היא לנרמל ולתקף את חוויית המטופל אך לא פחות חשוב מכך זוהי דרך להנכיח את גישת ה- ACT בחדר הטיפולים, המטפל לא רק מדבר על ACT אלא גם עושה ACT. המטפל משתף ממקום של שוויון ושותפות שגם המוח שלו פועל באותו אופן כמו שהמוח של המטופל עובד ועל כן יש שותפות ביניהם לחוויות שונות ולדרך בה המוח מגיב לאותן חוויות.

לסיום, בחרתי להביא את המטאפורה הבאה אשר מהווה דרך נפלאה לתאר את עמדת המטפל והיחסים הטיפוליים בגישת ה- ACT (Hariss,2006)

"אני לא רוצה שתחשוב שהחיים שלי מסודרים לגמרי
זה יותר כמו שאתה מטפס על ההר שלך שם,
ואני מטפס על ההר שלי פה
זה לא שאני הגעתי לפסגת ההר ואני נח
פשוט מכאן,
מאיפה שאני עומד על ההר שלי ,
אני יכול לראות מכשולים על ההר שלך שאתה לא יכול לראות.
אז אני יכול להצביע עליהם בשבילך
ואולי להציע לך כמה מסלולים חלופיים שיעקפו את אותם מכשולים" .

ביבליוגרפיה:


Hayes, S.C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35, 639 - 665.
Hariss, R.(2006). Embracing your demons: an overview of acceptance and commitment therapy. Psychotherapy In Australia, 12 (4), 1 – 8.
Hariss, R.(2019). ACT made simple (2nd ed). Raincoast Books.
Pierson, H., Hayes, S.C. (2007). Using acceptance and commitment therapy to empower the therapeutic relationship. In P. Gilbert, R.L. Leahy (Ed.) The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies (pp. 205 – 229). NW: Routledge.
Vilardaga, J.C., Villatte, M., Hayes, S.C.(2015). Understanding and taking advantage of experiential work in acceptance and commitment therapy. In N.C. Thoma, D. Mckay (Ed). Working with emotion in cognitive behavioral therapy techniques for clinical practice. (pp 32 – 59). New York London: Guilford Press.
Walser, R.D. (2019). The heart of ACT developing a flexible, process-based & client – centered practice using acceptance & commitment therapy.( Kindle Store) Retrieved from C:\Users\user\AppData\Local\Amazon\Kindle\application\Kindle.exe
Russ Harris 2017 . www.ImLerningACT.com
Russ Harris 2017. Actminafully.com.au



שירי מועלם - צעדי
עובדת סוציאלית M.S.W
מטפלת בגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית






חפש מטפל לפי שם:




טיפול פסיכולוגי

הדרכת הורים

טיפול זוגי

קלינאית תקשורת

טיפול במתבגרים

פסיכיאטר

ריפוי בעיסוק

טיפול משפחתי

טיפול בהבעה ויצירה

טיפול מיני

טיפול פסיכולוגי לילדים

פסיכותרפיה

קבוצות טיפוליות

טיפול באומנות

CBT טיפול קוגנטיבי

אבחונים

EMDR

פיזיותרפיה

גיי פרנדלי

מטפלים אונליין




מרכז

תל אביב

צפון תל אביב

דרום תל אביב

חולון

בת ים

ראשון לציון

יבנה

רמת גן

גבעתיים

בני ברק

ראש העין

בקעת אונו

פתח תקווה

גבעת שמואל

ירושלים

מבשרת ציון

בית שמש

שומרון

שרון

הרצליה

רמת השרון

כפר סבא

רעננה

הוד השרון

נתניה

אבן יהודה

כפר יונה

תל מונד

חדרה

עמק חפר

פרדס חנה

חריש

דרום

באר שבע

אשדוד

אשקלון

טיפול אונליין

צפון

חיפה

קריות

חוף כרמל

בנימינה

זכרון יעקב

עפולה

קרית טבעון

כרמיאל

העמקים

משגב

עמק יזרעאל

יקנעם

נצרת

קרית שמונה

צפת

גליל עליון

גליל תחתון

גליל מערבי

עכו

טבריה

עמק הירדן

נהריה

רמת הגולן

שפלה

רחובות

נס ציונה

מודיעין

גדרה

שוהם

רמלה

לוד




טיפול בדיכאון

טיפול בחרדה

הפרעות אכילה

לקויות למידה

הפרעות קשב וריכוז

הגיל השלישי

התמכרויות

טיפול בטראומה

על הספה

צוות אתר על הספה, משלב אנשי מקצוע טיפוליים יחד עם אנשי אינטרנט. לכולנו, חוויה מדהימה ועם זאת כל כך שונה של טיפול פסיכולוגי. לשם כך יצרנו את "על הספה" מתוך רצון לעזור לכל מי שחש אי נוחות או קושי בחייו, למצוא את העזרה המקצועית הנכונה ולהתחיל, כבר היום, במסע לקראת איכות חיים טובה יותר.

  •    אודות על הספה
  •  service @ alhasapa.co.il
  •  054-5690181
  •  על הספה בפייסבוק
  •    צור קשר
  •    האזור האישי למטפלים
  •    לאנשי מקצוע
 אודות ועזרה
אתר על הספה מקשיב לכם על מנת לשרת אתכם טוב יותר, נשמח לקבל מכם תגובות, הערות וביקורות.
מטפלים ממליצים עלינו
אין תחליף למפגש הבינאישי. אך בימינו המפגש הראשוני מתחיל הרבה לפני ששני אנשים נפגשים פנים אל פנים
הצטרפות לאינדקס מטפלים - "על הספה" מציע לך מגוון שירותים וחבילות אטרקטיביות שיאפשרו לכם שליטה מלאה ואיכותית בתכנים שיקראו אודותכם לקוחות וקולגות

 ערוצים מומלצים


  •    פורומים בעל הספה
  •    ערוץ הוידאו של הספה
  •    כתבות בעל הספה
  •    תחומי טיפול
  •    אזור אנשי מקצוע
  •    אינדקס מדריכים
  •    טיפול פסיכולוגי מוזל
  •    לוח לקהילה המקצועית
  •    הבלוגים של על הספה

 אינדקס על הספה


  •    טיפול פסיכולוגי
  •    טיפול זוגי
  •    הדרכת הורים
  •    פיזיותרפיה
  •    קלינאית תקשורת
  •    ריפוי בעיסוק
  •    טיפול פסיכיאטרי
  •    קבוצות טיפוליות
  •    CBT


התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך.
השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש. שימוש באתר ובתכניו ייחשב כהסכמה מצד המשתמש לתקנון האתר .
  כל הזכויות שמורות לאתר על הספה ©

הצהרת נגישות
הצהרת נגישות