איך מתמודדים עם רגשי נחיתות
צוות על הספה
ברוב המקרים רגשי נחיתות אינם אינהרנטיים אלא מופיעים כתגובה ליחס מזלזל, פוגע, מקטין או משפיל שחווה האדם לאורך זמן. החדשות הטובות שנובעות מכך, הן שניתן למנוע, או לפחות למזער את הופעתם של רגשי נחיתות בקרב האנשים הקרובים לנו. פשוט על ידי כך שנתייחס אליהם אחרת.
מוכר לכם? במאמר הבא נדבר קצת על רגשי נחיתות – מה גורם להם, למה הם עלולים לגרום בתמורה ואיך אפשר לשפר את המצב.
מהם רגשי נחיתות
רגשי נחיתות יתבטאו אצל אנשים שונים בצורות שונות, אך באופן עקרוני מדובר בתחושה הפנימית העמוקה של אדם שאחרים טובים ממנו וכי הוא נחות, בהשוואה אליהם.
המחקר נוטה להבחין בין שני סוגים של רגשי נחיתות:
1. רגש נחיתות ראשוני – שמופיע בגילאי הילדות ונובע מחוויה של חולשה וחוסר יכולת, אל מול אחרים במשפחה.
2. רגש נחיתות שניוני – מופיע בגילאי הבגרות ונובע מחוויה (אובייקטיבית או סובייקטיבית) של חוסר הצלחה בהשגת יעדים שאמורים היו לשפר את רגש הנחיתות הראשוני.
מה גורם לרגשי נחיתות?
התשובה המתאימה ביותר לשאלה זו תהיה: מה לא? זאת, מכיוון שקל מאוד לגרום לאנשים לחוש נחותים מאחרים. מקור הקושי – בדומה לבעיות פסיכולוגיות רבות אחרות - נעוץ בדרך כלל בילדות.
אז מה גורם לרגשי נחיתות? כל מה שגורם לילד להרגיש שאינו טוב מספיק:
* הורים נוקשים וביקורתיים המרבים להעיר לילד, להדגיש את הטעויות שלו ולהביע את חוסר שביעות רצונם ממנו.
* לקות פיזית שגורמת למוגבלות כלשהי או למראה שונה של הילד מילדים אחרים.
* השתייכות לקבוצה הסובלת תדיר מאפליה והדרה חברתית על רקע צבע עור, השתייכות דתית, גזע, נטייה מינית, מעמד כלכלי נמוך ולעיתים אף מגדר. רגשי נחיתות על רקע אפליה חברתית עלולים "לעבור בירושה" ולהופיע גם אצל בני הדור השני והשלישי לדור שסבל באופן ממשי מהאפליה.
* מגבלה נפשית או קוגניטיבית שמקשה על הילד להגיע להישגים המצופים מבני גילו. שימו לב –לקויות למידה לגמרי נכללות בקטגוריה הזו.
* רגשי נחיתות תרבותיים – מצב בו תסביך נחיתות מופיע ברמת הכלל ולא ברמת האדם היחיד, בדרך כלל בקרב תרבויות שנחשבו נחותות.
הסיכונים הטמונים ברגשי נחיתות
כולנו שואפים לגדל ילדים בטוחים בעצמם, שמתנהלים בעולם בתחושת שייכות ומאמינים ביכולתם להשתלב ולהצליח בו, אך אדם שגדל עם רגשי נחיתות ירגיש בדיוק ההיפך מכך וכתוצאה מרגשי הנחיתות שהוא חווה, יהיה פגיע לתחושות ולהתנהגויות שיש בהן סיכון:
* תחושת נחיתות עלולה להביא את הילד או המבוגר לביטול עצמי ולגרום לו לאפשר לאנשים אחרים לשלוט בו ולהוביל אותו. לעיתים זה יהיה לא נעים ופעמים רבות זה עלול להיות ממש מסוכן ולהוביל לפגיעות מיניות, שימוש בחומרים ממכרים ופגיעה עצמית.
* בחלק מהמקרים נראה תופעה, שעל פניה נראית הפוכה לרגשי נחיתות, אך למעשה נובעת מאותו מקום - מדובר על "תסמונת נפוליאון", מונח שהגה אלפרד אדלר כדי לתאר מצב בו אדם שחש נחות, עושה שימוש מופרז בכוח שניתן לו במסגרת תפקיד פורמאלי ומפגין את השררה שלו באמצעים כוחניים הגורמים להשפלה של אחרים.
מה אפשר לעשות
ברוב המקרים רגשי נחיתות אינם אינהרנטיים אלא מופיעים כתגובה ליחס מזלזל, פוגע, מקטין או משפיל שחווה האדם לאורך זמן. החדשות הטובות שנובעות מכך, הן שניתן למנוע, או לפחות למזער את הופעתם של רגשי נחיתות בקרב האנשים הקרובים לנו. פשוט על ידי כך שנתייחס אליהם אחרת.
ריכזנו כאן מספר המלצות להפחתת הסיכון להופעת רגשי נחיתות או לטיפול בהם:
1. ילדים רבים נוטים לרגשי נחיתות בעקבות חוסר הצלחה בלימודים, כפי שמבוגרים רבים חשים נחותים אם אינם מצליחים בקריירה שהם תופסים כראויה. מומלץ לנסות ולשים דגש על תכונות אחרות שבגינן יכול הילד או המבוגר לחוש תחושת ערך ומסוגלות: טוב לב, חברותיות, רגישות לזולת וכד'. כאשר אתם מזהים תכונה כזו אצל ילדכם – השתדלו להאיר אותה באור יקרות, להחמיא להם בגינה ואף לספר על כך לאנשים אחרים, במטרה לחזק את תחושת הערך של הילד.
2. תנו לילדים כבוד ואפשרו להם לבצע בחירות המשפיעות על חיי היום-יום שלהם. ילדים רבים הסובלים מרגשי נחיתות באים מבתים בהם לא הקשיבו לדעתם, כפו עליהם לעשות דברים שלא רצו בהם, הקטינו אותם וזלזלו בעמדותיהם.
3. אל תפנקו את הילדים יותר מדי – זה אולי נשמע מוזר, אבל פינוק מוגזם עלול ליצור רגשי נחיתות הנובעים מתחושתו של הילד שאינו מסוגל לעשות דברים בעצמו ולמען עצמו.
4. אם אתם חשים שתחושת הנחיתות משפיעה על תחומי חיים רבים ופוגעת ביכולתו של הילד לתפקד ולהתפתח כראוי – כדאי לפנות לטיפול.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית ומטפלת בתנועה
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,טראומות,משברי חיים,הפרעות בדימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז, קשיי ויסות ר
אזור בארץ: פתח תקווה,בקעת אונו, חיפה
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במשברי חיים, גירושין, אבל ואובדן, חולי פיזי ונפשי, חרדה ודיכאון, טראומות, תחושת תקיעות, דיכאון לאחר לי
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים , מתאמת הורית, בעיות במיניו
אזור בארץ: בקעת אונו, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, טיפול אונליין
שפה: עברית
הטיפול מיועד ליחידים, זוגות, הורים למתבגרים אשר מרגישים קשיים בשלב בחיים בו הם נמצאים. כמו כן , אני עוסקת במקרים של זוגות המצוי
פסיכולוגית קלינית
התמחות: טיפול פרטני וזוגי. בריאות הנפש, משברי חיים, פגיעה מינית, חרדה, דיכאון, חוסר ביטחון עצמי, הפרעות אכיל
אזור בארץ: רעננה,כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון ואזור השרון
שפה: עברית,צרפתית, אנגלית
פסיכולוגית קלינית מדריכה, בעלת ניסיון רב בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם מגוון סוגי קשיים נפשיים. אני מאמינה בכוח הרי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
האם כל הילדים נולדו שווים? נעמה גוטמן- וייזר, פיזיותרפיסטית
אם, אשר תינוקה אינו מבצע את הפעולות שילדים אחרים מבצעים, מרגישה תסכול וחרדה, ומתחילה לתהות, אם משהו לקוי אצל ילדה או שאולי הוא זקוק לטיפול או לאבחון מיוחד. השוואות אלו אינן נחלתן של אמהות טריות בלבד.
חרדת בחינות אצל ילדים ומבוגרים ואיך מתמודדים עמה צוות על הספה
עולמנו בנוי כך שכולנו נדרשים להיבחן באופנים שונים במהלך החיים. בדרך כלל כדי להצליח בבחינה יש להתכונן אליה ברצינות, להיות מרוכזים במהלך ביצוע הבחינה וכך להפגין את כישורינו במיטבם. מעצם היותן מעמד בו מצפים מאתנו להוכיח יכולותינו, בחינות כרוכות כמעט תמיד במתח.
הילד שלי לא סופר אותי צוות אתר על הספה
זה יכול לקרות כבר בגיל הגן. הורים פונים ושואלים: מה עושים עם ילדה שלא מקשיבה למה שמבקשים ממנה? מה לעשות כאשר אני מבקשת מהילד לאסוף את הצעצועים והוא בתגובה משליך אותם רחוק או זורק אותם עלי?
מהן לקויות הלמידה, למי מגיע אבחון, ומה הקשר להפרעת קשב וריכוז? צוות על הספה
כולנו מחפשים להצליח בכמה שפחות מאמץ. אבל כשזה נוגע להתאמות יש רק אנשים מסוימים שצריכים לקבל אותן - והם התלמידים עם לקויות הלמידה. במאמר הבא ננסה לעשות קצת סדר בבלגאן ולהבין מהן לקויות הלמידה, למי מגיע אבחון, ומה הקשר להפרעת קשב וריכוז?