מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית?
צוות על הספה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
אז מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית? למה הנושא הזה גורם לחיכוכים בכל כך הרבה משפחות ואיך אפשר לשפר את המצב ולהפחית את הלחץ?
מריבות משפחתיות סביב שיעורי בית – למה זה קורה?
הורים וילדים רבים מתנגשים סביב סוגיית שיעורי הבית, כיוון שכל "צד" מופעל ממוטיבציות שונות, שפעמים רבות מנוגדות זו לזו.
מהצד של ההורים
* רצון לארגן את שגרת הבית בשעות אחה"צ והערב, זמן שמנקז לתוכו מטלות משפחתיות נוספות רבות כמו מקלחות, ארוחת ערב וכד'.
* רצון לראות את הילדים מגלים אחריות לשיעורי הבית, שנתפסים כ"עבודה" שלהם בתקופת הילדות.
* זיכרונות אישיים של ההורה מחוויות לימודיות בילדות, דפוסי למידה שהוא חש צורך להנחיל לילדיו ועוד.
מהצד של הילדים
* רצון לשקט ושלווה, אחרי שעות ארוכות בהן השקיעו מאמץ קוגניטיבי ונפשי מפרך במסגרות הלימוד.
* צורך בסביבה משפחתית-חברתית, שמוביל לאי רצון להכנת שיעורי בית, משימה שעושים בדרך כלל לבד.
* פעמים רבות שיעורי הבית כוללים מטלות חזרתיות ולא מעניינות, אשר משעממות את הילד וגורמות לחוסר חשק לעסוק בהן.
מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית ואיך אפשר לעזור?
בדומה למוקדי חיכוך נוספים במשפחה, גם כאן הרבה מאוד תלוי בהורים – בגישתם כלפי העניין ובנכונות שלהם לסייע לילד להתמודד עם הקושי, במגוון אמצעים.
מוותרים על הכעס
כעס לא יעזור לשנות את המצב והדבר הגרוע ביותר שתוכלו לעשות, הוא לאפשר לשיעורי הבית להפוך למוקד של מאבקי כוחות במשפחה.
אם גם אתם מצויים במעגל מריבות חוזרות ונשנות עם הילדים בנושא הכנת שיעורי בית – כדאי לשנות את הגישה ולחפש דרכים אפקטיביות יותר להגיב, כאלה שלא יפגעו במערכות היחסים המשפחתיות.
מעבירים את האחריות
שמעתם את זה לא פעם ואולי גם אמרתם בעצמכם – האחריות על שיעורי הבית היא של הילדים. הגיע הזמן להתחבר לתובנה הזו, להתחבר באמת, ולא רק מהשפה לחוץ.
אנחנו שואפים לגדל ילדים אחראים, שיוכלו לנהל את חייהם בעצמם ולשם כך אנחנו מוכרחים לתת להם את הכלים שיאפשרו להם לעשות זאת.
זכרו כי שיעורי הבית הן מטלה שקיבל הילד ממוריו ואי הכנתם תגרור תחושה לא נעימה של הילד בכיתה ועלולה אף להוביל לסנקציות שיופעלו עליו בביה"ס. זו לא המשימה שלכם ולא אתם תהיו אלו שיגיעו לכיתה בלי שיעורים מוכנים. זה שלו!
נשארים בסביבה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
כהורים, עלינו צריכים לשדר לילד שאנחנו עדיין שם – נשארים בתמונה ועם האצבע על הדופק: מבררים, שואלים, מציעים עזרה כשצריך.
נותנים כלים שיסייעו ללמידה
תשאלו, ובצדק, אבל מה עושים בפועל? מחר בבוקר? איך משנים את הדינמיקה המשפחתית סביב שיעורי הבית?
התשובה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים.
כלים פיזיים
* צרו סביבת למידה מסודרת ומצוידת, שנמצאת במקום קבוע ונקי מהסחות דעת ומאפשרת שגרת לימודים אפקטיבית. הקפידו על הכנת שיעורי בית רק שם.
* צרו סדר יום ולמדו את הילד טכניקות לארגון זמן, למשל – כיצד מפרקים עבודה גדולה לחלקים קטנים ומתי מבצעים כל חלק, קבעו ביחד עם הילד מהו הזמן המתאים ביותר עבורו לעסוק במטלות לימודיות ואפשרו לו לבחור.
בצד הרגשי של הדברים
* הימנעו מהשוואות – לאחים, לחברים, לעצמנו כשהיינו צעירים. כל זה לא רלוונטי, כי הילד שלנו הוא אדם בפני עצמו ויכול להתקדם רק ביחס לעצמו.
* בדקו את עצמכם – האם אתם נוהגים להתבטא בזלזול כלפי חשיבותם של שיעורי הבית? מרשים לעצמכם לדבר רעות במורים ליד הילדים? שימו לב שאתם משדרים מסרים ברורים ולא מבלבלים את הילד עם עמדות סותרות.
* חזקו על התהליך – אל תחכו לשינוי בציונים, הם לא חזות הכל, חזקו את הילד על כל צעד שעשה בלקיחת אחריות על מצבו הלימודי.
* האמינו בהם – ילד שמרגיש שסומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו, מקבל הרבה כוחות להתקדם ולהצליח.
* אם אתם לא מצליחים להקנות לילד את אסטרטגיות הלמידה או חשים שהקושי שלו עמוק יותר – פנו לאבחון מקצועי שיוכל לסייע בהבנה אם הילד מתמודד עם קשיי למידה ולטיפול בקשיים שהתגלו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסט מוסמך, מטפל בתנועה
התמחות: טיפול במבוגרים ומתבגרים. טיפול בטראומה, דיכאון, חרדה,משברים, קושי חברתי ,זוגיות, הפרעות אכילה, פגיעו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, פרדס חנה והסביבה, בכל הארץ (און ליין)
שפה: עברית,אנגלית
אני מטפל מעל 20 שנה. מדייק ולומד דרכים כדי להשיג תוצאות מעולות בכל טיפול. במוקד: איך לפגוש רגשות קשים, איך לבטא רגש, מה המקור של
פסיכולוג שיקומי
התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,בריאות הנפש,דיכאון,פוסט טראומה,הדרכת הורים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: מודעין, מבשרת ציון, רחובות, רמלה, לוד ואזור השפלה, מטפל אונליין
שפה: עברית
אני פסיכולוג שיקומי בעל ניסיון עשיר בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים בתחומים רבים כגון חרדה, דיכאון, הפרעה פוסט טראומטית, מחלות ומצ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך לעזור לילדים להסתגל לבית הספר? צוות על הספה
אמנם בישראל החזרה לשגרה בספטמבר היא מושג יחסי, לאור חגי תשרי העומדים בפתח והחופשות הרבות מבית הספר במהלך החודש הקרוב, אך עם זאת הילדים אכן חזרו לבית הספר לפני פחות משבועיים וההסתגלות לא פשוטה לרבים מהם.
מהי לקות למידה לא מילולית (NVLD)? צוות על הספה
לקות למידה לא מילולית הוא שם כולל למספר לקויות למידה שמקורן נוירולוגי-התפתחותי, אשר פוגעות ביכולות הלמידה, ההתארגנות והניהול העצמי של האדם, מבלי לפגוע ביכולתו להבין מלל ולהתבטא מילולית.
הדרכת הורים לגיל הרך צוות על הספה
כאשר הילדים גדלים מעט והופכים לפעוטות – הורים רבים נתקלים בקשיים שמעלים שאלות והתלבטויות בנושאים מהותיים יותר כמו התנהגות, יחסים חברתיים, מציאת המיקום בתוך המשפחה ועוד. זהו השלב בו הורים רבים מרגישים שהם זקוקים להכוונה ולסיוע ופונים להדרכת הורים לגיל הרך.
הילד סובל מהרטבה? מה אפשר לעשות ? צוות על הספה
רוב הילדים נגמלים מהרטבת לילה עד גיל חמש, אך אחוז בני החמש שטרם רכשו שליטה על הרטבת הלילה גבוה יותר ממה שנהוג לחשוב ועומד על 15-20%.