![מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית? - צוות על הספה מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית? - צוות על הספה](https://www.alhasapa.co.il/art/3554.jpg)
מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית?
צוות על הספה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
אז מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית? למה הנושא הזה גורם לחיכוכים בכל כך הרבה משפחות ואיך אפשר לשפר את המצב ולהפחית את הלחץ?
מריבות משפחתיות סביב שיעורי בית – למה זה קורה?
הורים וילדים רבים מתנגשים סביב סוגיית שיעורי הבית, כיוון שכל "צד" מופעל ממוטיבציות שונות, שפעמים רבות מנוגדות זו לזו.
מהצד של ההורים
* רצון לארגן את שגרת הבית בשעות אחה"צ והערב, זמן שמנקז לתוכו מטלות משפחתיות נוספות רבות כמו מקלחות, ארוחת ערב וכד'.
* רצון לראות את הילדים מגלים אחריות לשיעורי הבית, שנתפסים כ"עבודה" שלהם בתקופת הילדות.
* זיכרונות אישיים של ההורה מחוויות לימודיות בילדות, דפוסי למידה שהוא חש צורך להנחיל לילדיו ועוד.
מהצד של הילדים
* רצון לשקט ושלווה, אחרי שעות ארוכות בהן השקיעו מאמץ קוגניטיבי ונפשי מפרך במסגרות הלימוד.
* צורך בסביבה משפחתית-חברתית, שמוביל לאי רצון להכנת שיעורי בית, משימה שעושים בדרך כלל לבד.
* פעמים רבות שיעורי הבית כוללים מטלות חזרתיות ולא מעניינות, אשר משעממות את הילד וגורמות לחוסר חשק לעסוק בהן.
מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית ואיך אפשר לעזור?
בדומה למוקדי חיכוך נוספים במשפחה, גם כאן הרבה מאוד תלוי בהורים – בגישתם כלפי העניין ובנכונות שלהם לסייע לילד להתמודד עם הקושי, במגוון אמצעים.
מוותרים על הכעס
כעס לא יעזור לשנות את המצב והדבר הגרוע ביותר שתוכלו לעשות, הוא לאפשר לשיעורי הבית להפוך למוקד של מאבקי כוחות במשפחה.
אם גם אתם מצויים במעגל מריבות חוזרות ונשנות עם הילדים בנושא הכנת שיעורי בית – כדאי לשנות את הגישה ולחפש דרכים אפקטיביות יותר להגיב, כאלה שלא יפגעו במערכות היחסים המשפחתיות.
מעבירים את האחריות
שמעתם את זה לא פעם ואולי גם אמרתם בעצמכם – האחריות על שיעורי הבית היא של הילדים. הגיע הזמן להתחבר לתובנה הזו, להתחבר באמת, ולא רק מהשפה לחוץ.
אנחנו שואפים לגדל ילדים אחראים, שיוכלו לנהל את חייהם בעצמם ולשם כך אנחנו מוכרחים לתת להם את הכלים שיאפשרו להם לעשות זאת.
זכרו כי שיעורי הבית הן מטלה שקיבל הילד ממוריו ואי הכנתם תגרור תחושה לא נעימה של הילד בכיתה ועלולה אף להוביל לסנקציות שיופעלו עליו בביה"ס. זו לא המשימה שלכם ולא אתם תהיו אלו שיגיעו לכיתה בלי שיעורים מוכנים. זה שלו!
נשארים בסביבה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
כהורים, עלינו צריכים לשדר לילד שאנחנו עדיין שם – נשארים בתמונה ועם האצבע על הדופק: מבררים, שואלים, מציעים עזרה כשצריך.
נותנים כלים שיסייעו ללמידה
תשאלו, ובצדק, אבל מה עושים בפועל? מחר בבוקר? איך משנים את הדינמיקה המשפחתית סביב שיעורי הבית?
התשובה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים.
כלים פיזיים
* צרו סביבת למידה מסודרת ומצוידת, שנמצאת במקום קבוע ונקי מהסחות דעת ומאפשרת שגרת לימודים אפקטיבית. הקפידו על הכנת שיעורי בית רק שם.
* צרו סדר יום ולמדו את הילד טכניקות לארגון זמן, למשל – כיצד מפרקים עבודה גדולה לחלקים קטנים ומתי מבצעים כל חלק, קבעו ביחד עם הילד מהו הזמן המתאים ביותר עבורו לעסוק במטלות לימודיות ואפשרו לו לבחור.
בצד הרגשי של הדברים
* הימנעו מהשוואות – לאחים, לחברים, לעצמנו כשהיינו צעירים. כל זה לא רלוונטי, כי הילד שלנו הוא אדם בפני עצמו ויכול להתקדם רק ביחס לעצמו.
* בדקו את עצמכם – האם אתם נוהגים להתבטא בזלזול כלפי חשיבותם של שיעורי הבית? מרשים לעצמכם לדבר רעות במורים ליד הילדים? שימו לב שאתם משדרים מסרים ברורים ולא מבלבלים את הילד עם עמדות סותרות.
* חזקו על התהליך – אל תחכו לשינוי בציונים, הם לא חזות הכל, חזקו את הילד על כל צעד שעשה בלקיחת אחריות על מצבו הלימודי.
* האמינו בהם – ילד שמרגיש שסומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו, מקבל הרבה כוחות להתקדם ולהצליח.
* אם אתם לא מצליחים להקנות לילד את אסטרטגיות הלמידה או חשים שהקושי שלו עמוק יותר – פנו לאבחון מקצועי שיוכל לסייע בהבנה אם הילד מתמודד עם קשיי למידה ולטיפול בקשיים שהתגלו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![צביקה ונדר-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3718.jpg)
מטפל זוגי ומשפחתי מוסמך, מטפל פרטני ויועץ להדרכה הורית
התמחות: תואר שני בעבודה סוציאלית מוסמך האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי. בעיות התנהגות של ילדים ונוער. דיכאון ,
אזור בארץ: חיפה
שפה: עברית
המטרה שלי היא ליצור שיתוף פעולה, הבנה משותפת וזיהוי של מוקדי הקושי והכוחות. לא מוותר על המקצועיות והישירות . יוזם תהליכים שהבסיס ש
![דפנה קרביץ-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/4760.jpg)
פסיכותרפיסטית, מטפלת בפסיכודרמה (M.A)
התמחות: קושי רגשי/נפשי, משבר, טראומה, חרדה, דיכאון, אובדן, ילדים, מתבגרים, מבוגרים, הורות, טיפול דיאדי, טיפו
אזור בארץ: קיבוץ עינת, ראש העין, פתח תקווה, אזור השרון ומרכז
שפה: עברית
מטפלת בפסיכודרמה. מתמחה בפסיכותרפיה אינטגרטיבית. טיפול שמבוסס על רגש וחוויה, תוך שילוב גישות שונות (AEDP, סכמה תרפיה, CBT). מאמ
![שחר ברורמן-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/5224.jpg)
פסיכולוג בהתמחות קלינית
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,בעיות שינה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת השרון
שפה: עברית
אני מטפל בגישה דינמית עם כלים מעולם הCBT. אני מאמין כי לכל מטופל צריך להתאים את הגישה שמתאימה לו ולכן אני מקפיד על גמישות במהלך הת
![שרי פריאנטה-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/5942.jpg)
פסיכולוגית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, פוסט טראומה, הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, צפון תל אביב, רמת גן, גבעתיים
שפה: עברית
טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים סביב משברי חיים, הפרעות חרדה, דכאון, OCD, טראומה, קשיים ביחסים בינאישיים ועוד. מטפלת בגישה אינטגרטי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מציאת מסגרת גנית ראשונה לתינוק מיכל דביר קורן
ההחלטה לחזור לעבודה עבור אימהות בחופשת לידה מגלמת בתוכה חשש לגבי העברת הטיפול בתינוק. עבור חלק מהאימהות היציאה לעבודה הינה הכרח כלכלי עבור אחרות מדובר בהקלה משמעותית הנובעת מתוך קושי להישאר שעות רבות עם התינוק
שינה והירדמות - תינוקות וילדים (גיל 5 חודשים ועד 5 שנים) נטי בר - יועצת שינה ומנחת הורים לגיל הרך
הגעתי למצב שאני לא ישנה בלילות! הילדה המתוקה שלי בת שנה ו7 חודשים נרדמת רק בידיים! רק ככה היא מסכימה להירדם! זה מאודדד קשה לי!
חופש גדול בימי קורונה צוות אתר על הספה
השבוע מסתיים בית הספר של החופש הגדול וגם הקטנים יוצאים לחופש. רוב תכניות החופש הגדול צומצמו או בוטלו, הרבה הורים עדין עובדים מהבית, וגם כשכבר אפשר לצאת- חם וצפוף ומאוד לא פשוט למצוא תעסוקה ולהחזיק את הצרכים של כולם.
למה חשוב שילדים ילכו מכות יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
כן, קראתם נכון, לא הושמטה מילה בכותרת. במחשבה שניה... אולי הייתי מחדד וכותב 'חשוב מאוד' ולא רק 'חשוב'. המעבר לבית הספר למערכת חברתית נרחבת מציגה אתגר בפני הילדים ודורש מהם לדעת כיצד להתמודד עם המערכת החברתי תוך שהם שומרים על האוטונומיה שלהם.