מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית?
צוות על הספה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
אז מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית? למה הנושא הזה גורם לחיכוכים בכל כך הרבה משפחות ואיך אפשר לשפר את המצב ולהפחית את הלחץ?
מריבות משפחתיות סביב שיעורי בית – למה זה קורה?
הורים וילדים רבים מתנגשים סביב סוגיית שיעורי הבית, כיוון שכל "צד" מופעל ממוטיבציות שונות, שפעמים רבות מנוגדות זו לזו.
מהצד של ההורים
* רצון לארגן את שגרת הבית בשעות אחה"צ והערב, זמן שמנקז לתוכו מטלות משפחתיות נוספות רבות כמו מקלחות, ארוחת ערב וכד'.
* רצון לראות את הילדים מגלים אחריות לשיעורי הבית, שנתפסים כ"עבודה" שלהם בתקופת הילדות.
* זיכרונות אישיים של ההורה מחוויות לימודיות בילדות, דפוסי למידה שהוא חש צורך להנחיל לילדיו ועוד.
מהצד של הילדים
* רצון לשקט ושלווה, אחרי שעות ארוכות בהן השקיעו מאמץ קוגניטיבי ונפשי מפרך במסגרות הלימוד.
* צורך בסביבה משפחתית-חברתית, שמוביל לאי רצון להכנת שיעורי בית, משימה שעושים בדרך כלל לבד.
* פעמים רבות שיעורי הבית כוללים מטלות חזרתיות ולא מעניינות, אשר משעממות את הילד וגורמות לחוסר חשק לעסוק בהן.
מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית ואיך אפשר לעזור?
בדומה למוקדי חיכוך נוספים במשפחה, גם כאן הרבה מאוד תלוי בהורים – בגישתם כלפי העניין ובנכונות שלהם לסייע לילד להתמודד עם הקושי, במגוון אמצעים.
מוותרים על הכעס
כעס לא יעזור לשנות את המצב והדבר הגרוע ביותר שתוכלו לעשות, הוא לאפשר לשיעורי הבית להפוך למוקד של מאבקי כוחות במשפחה.
אם גם אתם מצויים במעגל מריבות חוזרות ונשנות עם הילדים בנושא הכנת שיעורי בית – כדאי לשנות את הגישה ולחפש דרכים אפקטיביות יותר להגיב, כאלה שלא יפגעו במערכות היחסים המשפחתיות.
מעבירים את האחריות
שמעתם את זה לא פעם ואולי גם אמרתם בעצמכם – האחריות על שיעורי הבית היא של הילדים. הגיע הזמן להתחבר לתובנה הזו, להתחבר באמת, ולא רק מהשפה לחוץ.
אנחנו שואפים לגדל ילדים אחראים, שיוכלו לנהל את חייהם בעצמם ולשם כך אנחנו מוכרחים לתת להם את הכלים שיאפשרו להם לעשות זאת.
זכרו כי שיעורי הבית הן מטלה שקיבל הילד ממוריו ואי הכנתם תגרור תחושה לא נעימה של הילד בכיתה ועלולה אף להוביל לסנקציות שיופעלו עליו בביה"ס. זו לא המשימה שלכם ולא אתם תהיו אלו שיגיעו לכיתה בלי שיעורים מוכנים. זה שלו!
נשארים בסביבה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
כהורים, עלינו צריכים לשדר לילד שאנחנו עדיין שם – נשארים בתמונה ועם האצבע על הדופק: מבררים, שואלים, מציעים עזרה כשצריך.
נותנים כלים שיסייעו ללמידה
תשאלו, ובצדק, אבל מה עושים בפועל? מחר בבוקר? איך משנים את הדינמיקה המשפחתית סביב שיעורי הבית?
התשובה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים.
כלים פיזיים
* צרו סביבת למידה מסודרת ומצוידת, שנמצאת במקום קבוע ונקי מהסחות דעת ומאפשרת שגרת לימודים אפקטיבית. הקפידו על הכנת שיעורי בית רק שם.
* צרו סדר יום ולמדו את הילד טכניקות לארגון זמן, למשל – כיצד מפרקים עבודה גדולה לחלקים קטנים ומתי מבצעים כל חלק, קבעו ביחד עם הילד מהו הזמן המתאים ביותר עבורו לעסוק במטלות לימודיות ואפשרו לו לבחור.
בצד הרגשי של הדברים
* הימנעו מהשוואות – לאחים, לחברים, לעצמנו כשהיינו צעירים. כל זה לא רלוונטי, כי הילד שלנו הוא אדם בפני עצמו ויכול להתקדם רק ביחס לעצמו.
* בדקו את עצמכם – האם אתם נוהגים להתבטא בזלזול כלפי חשיבותם של שיעורי הבית? מרשים לעצמכם לדבר רעות במורים ליד הילדים? שימו לב שאתם משדרים מסרים ברורים ולא מבלבלים את הילד עם עמדות סותרות.
* חזקו על התהליך – אל תחכו לשינוי בציונים, הם לא חזות הכל, חזקו את הילד על כל צעד שעשה בלקיחת אחריות על מצבו הלימודי.
* האמינו בהם – ילד שמרגיש שסומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו, מקבל הרבה כוחות להתקדם ולהצליח.
* אם אתם לא מצליחים להקנות לילד את אסטרטגיות הלמידה או חשים שהקושי שלו עמוק יותר – פנו לאבחון מקצועי שיוכל לסייע בהבנה אם הילד מתמודד עם קשיי למידה ולטיפול בקשיים שהתגלו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסט, מומחה לטיפול בטראומה
התמחות: חרדות, דכאון, טראומות, טראומות מורכבות, חוסר מימוש עצמי,
הערכה עצמית נמוכה, משברי חיים, אובדן, הגשמ
אזור בארץ: כפר יונה, נתניה, חדרה, עמק חפר,
אבן יהודה, אזור השרון וטיפול אונליין
שפה: עברית
פסיכותרפיסט בעל ניסיון רב בטיפול בטראומות, חרדות, בעיות זהות וגיבוש עצמי, משברי חיים, ביטחון ודימוי העצמי, טראומות מורכבות, קשיים
מטפלת זוגית, פרטנית ומשפחתית
התמחות: משברים אישיים, זוגיים ומשפחתיים, גירושין, קושי ביצרת קשר זוגי, עליה, בעיות במיניות, חרדה ודכאון, הדר
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז,אונליין
שפה: עברית,רוסית
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת במוזיקה, מתמחה בטיפול מיני. עובדת עם זוגית, משפחות, פרטניים, מבוגרים ומתבגרים. משלבת גי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך תעברו את החופש הגדול של הילדים בשלום צוות על הספה
החופש הגדול מעלה לא מעט שאלות, חששות ולעיתים חרדות של ממש אצל הורים רבים – איך שומרים על שגרה בריאה עבור הילדים? כמה אפשר לוותר בסוגיות הקשורות לאוכל, שעות שינה וכד', ושאלת מיליון הדולר – מה עושים עם המסכים ועד כמה צריך להגביל את הילדים בנושא הזה?
ללכת לקניות עם הילדים Tikitime - להפוך ידע ועצות מקצועיים לכלים שימושיים
דמינו את עצמכם הולכים לקניות עם הילדים. רובכם תזעקו "לא תודה" ותריצו לנגד עיניכם תמונות זוועה של ילדים צועקים, בוכים, רצים בין המעברים ונוגעים בכל דבר, וסל קניות מלא במוצרים מיותרים. "אין מצב"
איך לעזור לילדים להסתגל לבית הספר? צוות על הספה
אמנם בישראל החזרה לשגרה בספטמבר היא מושג יחסי, לאור חגי תשרי העומדים בפתח והחופשות הרבות מבית הספר במהלך החודש הקרוב, אך עם זאת הילדים אכן חזרו לבית הספר לפני פחות משבועיים וההסתגלות לא פשוטה לרבים מהם.
הקשר בין סגנון התקשרות בגיל צעיר לתפקוד בזוגיות קרן קפלן ופרופ' אורן קפלן, פסיכולוגים קליניים
ג'ון בולבי סבר שהאופן בו נוצרות התקשרויות בילדות המוקדמת משפיע על הקשרים הרומנטיים שנוצרים בבגרות. כיום זו תפיסה ברורה , אך עד לפני כמה עשרות שנים לא נתפס הקשר הרגשי כמשמעותי