מה צריך לדעת על אבחון פסיכודיאגנוסטי
צוות על הספה
אבחון פסיכודיאגנוסטי מלא אורך כחמש שעות, המתפרשות בדרך כלל, על פני שתי פגישות.
אבחון פסיכודיאגנוסטי מנסה לענות על שאלות דומות ובעזרת סט של מבחנים מסוגים שונים, מציע חלון לנפש האדם – מאפייני האישיות הבולטים שלו, דפוסי החשיבה וההתנהגות האופייניים לו, הפרעות וקשיים עמם הוא מתמודד ועוד.
מהו אבחון פסיכודיאגנוסטי?
אבחון זה מורכב ממספר סוגי מבחנים - ביניהם מבחני אישיות, מבחני אינטליגנציה ומבחנים השלכתיים שונים – ומועבר על ידי פסיכולוגים מוסמכים במטרה לקבל תמונה רחבה ככל האפשר על מאפייני האישיות של הנבדק, לזהות מוקדי כוח וחולשה מאפיינים ולאתר קשיים קוגניטיביים, התנהגותיים וחברתיים, במטרה לטפל בהם.
מתי משתמשים באבחון פסיכודיאגנוסטי?
אבחון מקיף זה עשוי להוות כלי אפקטיבי במספר מקרים מרכזיים:
1. סיוע בדיוק האבחנה, לפני או תוך כדי טיפול נפשי. אבחנה מדויקת תאפשר להגדיר את סוג הטיפול המתאים, להעריך את מידת המוטיבציה של האדם לטיפול ולנבא את סיכויי ההצלחה והטיפול (פרוגנוזה) של הנבדק.
2. כחלק מתהליך מיון לפני קבלה לתפקידים מסוימים, במטרה לבחון מראש מרכיבי אישיות שנתפסים כקריטיים לתפקיד.
3. כחלק מהליך משפטי בו נדרשת חוות דעת פסיכולוגית על האדם, למשל במקרים של בחינת מסוגלות הורית, כאשר יש חשד לביצוע פשע והמשטרה מבקשת להבין את מצבו הנפשי של החשוד ואת מניעיו האפשריים וכאשר נדרשת הערכת מסוכנות של אדם, כחלק מתהליך קבלת ההחלטות המשפטיות והטיפוליות בעניינו.
איך מתבצע אבחון פסיכודיאגנוסטי?
אבחון פסיכודיאגנוסטי יכול להתבצע רק על ידי פסיכולוג קליני המוסמך לכך.
השלב הראשון באבחון הוא פגישת היכרות (אינטייק) בה מבקש הפסיכולוגי לקבל רקע רחב ככל האפשר אודות הנבדק – פרטים ביוגרפיים, רקע רפואי, הסיפור המשפחתי ומידע נוסף שיסייע למאבחן להבין את סיבת הפנייה לאבחון ולבצע אותו בצורה הטובה ביותר האפשרית.
בשלב הזה יבוצעו, לעיתים, שיחות רקע גם עם הצוות החינוכי-טיפולי במסגרת או עם גורמים נוספים שעשויים לשפוך אור על הנבדק ומאפייניו.
לאחר שלב האינטייק המקדים, יבוצע שלב האבחון הכולל ראיונות קליניים וסוללת מבחנים ומבדקים מתחומים שונים, אשר עברו תהליך תיקנון ומאפשרים השוואה של נתוני הנבדק עם נתונים של אנשים אחרים בגילו ובמצבו. כלומר – תוצאותיו של מבדק פסיכודיאגנוסטי תהיינה תמיד השוואתיות ביחס לקבוצת הגיל של הנבדק.
אבחון פסיכודיאגנוסטי מלא אורך כחמש שעות, המתפרשות בדרך כלל, על פני שתי פגישות.
חלק מהמבחנים הנכללים באבחון פסיכודיאגנוסטי
* מבחן בנדר – מתמקד בתפיסה חזותית ובזיכרון ויזואלי ומאפשר זיהוי לקויות התפתחותיות או פגיעה אורגנית המשפיעות על התפקוד הנוירולוגי.
* מבחן HTP – מבחן אישיות השלכתי המבוצע באמצעות ציורי הנבדק.
* מבחן וכסלר – הבודק יכולות אינטלקטואליות כמו הבנה לוגית, יכולת המשגה, יכולות חשבונאיות וקשב וריכוז. מבחן זה בודק את מנת המשכל של הנבדק (IQ).
* מבחן רורשך – מבחן אישיות השלכתי המבוצע באמצעות ניתוח פרשנותו של הנבדק לכתמי צבע אמורפיים.
* מבחן TAT – מבחן אישיות השלכתי המבוצע באמצעות תמונות המתארות אנשים במגוון סיטואציות וניתוח פרשנות הנבדק לסיטואציות שונות.
מה אפשר לאבחן באמצעות אבחון פסיכודיאגנוסטי?
המבחן רחב ומסייע לבירור מצבו של הנבדק במגוון תחומים קוגניטיביים, חברתיים ונפשיים.
מאחר והאבחון מבוצע על ידי פסיכולוגים קליניים מנוסים, הוא משמש לטווח רחב מאוד של אבחנות פוטנציאליות, ביניהן:
* מנת משכל (IQ)
* בעיות התנהגות
* קשיים חברתיים
* הפרעות רגשיות כגון חרדה או דיכאון
* קשיים קוגניטיביים
* הפרעות אישיות
* PTSD
* לקויות למידה והפרעות קשב, ריכוז וזיכרון
* הפרעות על הרצף האוטיסטי
יש לכם שאלות נוספות על אבחונים? מוזמנים לפנות לפורום אבחונים
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית
התמחות: חרדה ודיכאון, פוסט טראומה, אבל ואובדן, משברי חיים, תקיעות, קושי בזוגיות ובהורות, טיפול בלהט''ב, דימו
אזור בארץ: רמת גן,בקעת אונו, גבעתיים
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית בגישה פסיכואנליטית. מטפלת בגילאי 17-55 שחווים קושי בבניית זוגיות, בניית זהות אישית ומקצועית, משברי חיים, צורך בשינוי
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים , מתאמת הורית, בעיות במיניו
אזור בארץ: בקעת אונו, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, טיפול אונליין
שפה: עברית
הטיפול מיועד ליחידים, זוגות, הורים למתבגרים אשר מרגישים קשיים בשלב בחיים בו הם נמצאים. כמו כן , אני עוסקת במקרים של זוגות המצוי
פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה
התמחות: טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים (12-30), חרדה , דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם מ
אזור בארץ: עמק חפר,חדרה
שפה: עברית
פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה, מטפלת במתבגרים ומבוגרים צעירים, משלבת גישה דינמית עם גישה קוגניטיבית התנהגותית (C.B.T), וגישת ה
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
The first Mantra of Thich Nhat Hanh’s Four Relationship Mantras A Review by Aaron Roy Spungin, Ph.D.
אלימות נגד נשים בימי הקורונה צוות על הספה
לאחרונה נדמה שאי אפשר לפתוח עיתון או מהדורת חדשות מבלי לשמוע על אישה נוספת שהותקפה באלימות על ידי בן זוגה. עיון בנתונים הרשמיים מראה עלייה דרמטית במספר מקרי האלימות המדווחים מאז שנכנסה הקורונה אל חיינו בחודש מרץ האחרון.
חרדה אימהית- לא לאמהות בלבד צוות על הספה
הפיכתנו להורים היא תהליך מטלטל ומשמעותי. האחריות שאנחנו נושאים בגידול ילדנו היא כבדה, ולעיתים מעוררת אצלנו פחדים וחרדות המעורבים בתקוות וברצון לשמור ולגונן על ילדינו מכל רע.
התנגדות לשינוי- מדוע אנחנו לא אוהבים שינויים? הילה שבורון
בני אדם נוטים מטבעם לשאוף לאיזונים ומרגע שהושג איזון או לפחות תחושה של איזון, קיימת נטייה טבעית להימנע משינויים המפרים איזון זה ולכן התנגדות לשינוי הוא דפוס כה שכיח בקרב בני אדם.