התמכרות של בני נוער לרשתות החברתיות
צוות על הספה
אם הילד או הילדה שלכם מעדיפים להיות ברשתות החברתיות בכל רגע נתון ועל פני כל פעילות אחרת, אם הם מסתגרים ומתבודדים עם המסך בכל שעות היום, אם הם עצבניים ומגיבים בזעם לכל ניסיון להרחיק אותם מהרשתות החברתיות, אם הם עייפים ולא מסוגלים לתפקד בעולם האמיתי – כנראה שיש בעיה הדורשת התערבות
מהי התמכרות לרשתות החברתיות?
נגדיר התמכרות כשימוש אינטנסיבי ולא מבוקר ברשתות, תחושת כורח לנוכחות ברשתות כמעט בכל זמן והתנהגות סיכונית הנובעת מכך, למשל אינטראקציה עם מבוגרים זרים.
סכנות בהתמכרות לרשתות החברתיות
ההשפעה של התמכרות בני נוער לרשתות החברתיות דרמטית וניכרת כמעט בכל תחומי החיים:
1. השפעות פיזיולוגיות ובריאותיות: השמנת יתר, פגיעה באיכות השינה, חוסר בוויטמין D בעקבות אי חשיפה מספקת לשמש, עייפות כרונית.
2. השפעות נפשיות: טראומות כתוצאה מחשיפה לתכנים בלתי הולמים שאינם מותאמים לגיל (על פי מחקרים עדכניים 83% מבני הנוער נחשפו לתוכן מסוכן ברשתות), דיכאון וחרדה, פגיעה בערך העצמי מתוך השוואה הדדית בלתי נגמרת.
3. השפעות קוגניטיביות: פגיעה ביכולת הריכוז והזיכרון, פגיעה ביכולת הלימודית.
4. השפעות התנהגותיות וחברתיות: הזנחה של גורמי עניין נוספים בחיים, פגיעה באיכות הקשרים החברתיים בעולם הממשי, מעורבות באירועי בריונות (כתוקף או כקורבן), התבודדות.
5. אובדן הפרטיות: אחד הסיכונים המרכזיים בהתמכרות לרשתות הוא אובדן שליטה על המידע האישי שמופץ לאחרים. מתוך הרצון להרגיש רלוונטיים בתוך אוטוסטרדת המידע האין סופית, עלולים בני הנוער להסלים את מידת החשיפה האישית שלהם – גם ברמה הרגשית (שיתוף בתחושות פרטיות עם אנשים זרים) וגם ברמה הוויזואלית (שיתוף בתמונות וסרטונים פרטיים).
איך נדע אם הילד שלנו מכור לרשתות?
כמו בכל התמכרות אחרת, יש חשיבות לממד הזמן שמושקע בגורם ההתמכרות ומידת הפגיעה בפעילויות ובתחומי עניין אחרים.
אם הילד או הילדה שלכם מעדיפים להיות ברשתות החברתיות בכל רגע נתון ועל פני כל פעילות אחרת, אם הם מסתגרים ומתבודדים עם המסך בכל שעות היום, אם הם עצבניים ומגיבים בזעם לכל ניסיון להרחיק אותם מהרשתות החברתיות, אם הם עייפים ולא מסוגלים לתפקד בעולם האמיתי – כנראה שיש בעיה הדורשת התערבות.
איך אפשר להיגמל מההתמכרות לרשתות החברתיות?
בדומה להתמכרויות אחרות – גם במקרה של התמכרות לרשתות החברתיות הצעד הראשון בדרך לגמילה הוא להכיר בעובדה שיש בעיה ונדרש סיוע חיצוני כדי להיגמל.
במצבים הקלים
במקרים הפשוטים יותר, או כאשר ההתמכרות מאותרת בשלב מוקדם מאוד – יתכן שתספיק התערבות הורית והצבת גבולות מוגדרים וברורים בנושא: שעות בהן ניתן לגלוש ברשתות החברתיות ושעות בהן הדבר לא אפשרי, מידת השיתוף העצמי המקובלת על הנער ועל ההורים גם יחד כולל הגדרות ברורות במה לא ניתן לשתף, התקנת אפליקציות המתריעות מפני שימוש יתר ברשתות והקפדה על פעילויות חברתיות נוספות, בעולם האמיתי.
כאשר המצב קשה
במקרים חמורים יותר, כאשר ההורים לא מצליחים להתמודד עם המצב – תידרש התערבות של איש מקצוע באחד האמצעים הטיפוליים הבאים:
1. טיפול משפחתי ו/או הדרכת הורים – שיסייע להורים להבין את מקור ההתמכרות ויעזור להם לרכוש את הכלים הדרושים כדי להתמודד הם הנער/ה המכורים, להציב גבולות על פי תפיסות עולמם ולייצר חלופות אישיות ומשפחתיות לשהות ברשתות.
2. טיפול קוגניטיבי התנהגותי – הבנת הטריגרים שמניעים את הנער/ה לפנות לרשתות החברתיות בתדירות גבוהה וללא יכולת בקרה או ניטור עצמי ואיתור חלופות מתאימות למבנה האישיותי של המטופל/ת.
המטפל יסייע למטופל להבין מהם דפוסי החשיבה אשר הובילו להתמכרות ואילו דפוסים ניתן לאמץ במקומם.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, בריאות הנפש, הפרעות אכילה, אבל ואובדן, לקויות למידה קשב
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, רעננה, השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול פסיכולוגי בילדים, בני נוער ומבוגרים. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת במרפאה הפסיכולוגית בבי''ח שנ
פסיכולוגית חינוכית מומחית
התמחות: קשיים: רגשיים, חברתיים ( דחיה בידוד), התנהגותיים התפרצויות זעם, הפרעות חרדה, OCD,קשב וריכוז,הדרכת הו
אזור בארץ: שרון,כפר סבא,הוד השרון,פתח תקווה
שפה: עברית
מאמינה בהתאמת השיטה הטיפולית ואורך הטיפול קצר וממוקד או ארוך לצרכיו הייחודיים של כל מטופל ומטרותיו תוך שימוש בגישות טיפוליות שונות
מטפלת פרטנית, זוגית, משפחתית ומגשרת.
התמחות: טיפול פרטני , זוגי , גישור, טיפול משברים, מעברי ומעגלי חיים, מוות ואובדן, אבל טראומטי ומורכב, אלימות
אזור בארץ: קליניקה במעלה אדומים - מטופלים מירושלים, מבשרת ציון,
מטה בנימין, מטה יהודה, בקעת הירדן
שפה: עברית
הטיפול מיועד ליחידים, זוגות ,משפחות, לקהילה הגאה. זוגיות פרק ב'. במשברי נאמנות ובגידה בנישואין, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, פוסט טר
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
עקרונות בהתמודדות עם דחיית ביצוע מטלות (דחיינות) גד בן שפר, פסיכולוג קליני
נטיה לדחות מטלות ("דחיינות") היא דפוס התנהגות שמאפיין את מרבית האנשים, ובכללם סטודנטים כדוגמת שרון. בספרות המקצועית ניתן למצוא טענות לפיהן לא ניתן לטפל בדחיינות
התמכרות לקניות – איך זה נראה ומה אפשר לעשות? צוות על הספה
התמכרות לקניות (המוכרת גם בשמות שופינג כפייתי או oniomania) היא דפוס פתולוגי של צריכה וצרכנות אשר גורם לאדם לבצע רכישות כפייתיות בהיקפים החורגים מהיכולת הכלכלית שלו לממן אותן.
פיתוח אוטונומיה בגיל ההתבגרות אילת שחר דייטש
אוטונומיה, היכולת לקבל החלטה, להיות ישות עצמאית ובלתי תלויה בפני עצמה, היא אתגר הליבה של גיל ההתבגרות. יחד עם הניסיון להשיג אוטונומיה – גיבוש הזהות העצמית המתרחש אף הוא בגיל זה, מושפע רבות מקבוצת השווים- החברים המתבגרים האחרים. מסיבה זו יעדיף המתבגר את חבריו
התפתחות גופנית ומינית בגיל ההתבגרות צוות אתר על הספה
כאשר ילדינו מגיעים לבגרות המינית ולגיל ההתבגרות אנחנו נבוכים ומתלבטים. מעבר לכך, כל אדם מתפתח אחרת ולכן גם הילדים שלנו יעברו את הגיל קצת אחרת, יתחילו מאוחר יותר או מוקדם יותר ויושפעו אחרת מאיתנו, בכל זאת הם בני אדם נפרדים ואחרים.