להיות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
צוות על הספה
קשה להפריז בחשיבותם של מעגלי התמיכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים: מעגלים משפחתיים, חברתיים ומקצועיים יכולים לספק תמיכה רגשית אדירה.
הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם אתגרים כפולים ומכופלים ולא תמיד זוכים לתמיכת הסביבה.
במאמר זה נתאר חלק מן האתגרים בהורות לילדים עם צרכים מיוחדים ומה אפשר לעשות כדי להתמודד אתם.
מה קורה לפני האבחון?
ילדים לא נולדים עם חוברת הפעלה וגם ילד עם צרכים מיוחדים לא מגיח לעולם עם הגדרה ברורה של הייחודיות שלו וכיצד מומלץ להוריו להתמודד איתה.
פעמים רבות, קודמות לשלב האבחון שנים מורכבות של התמודדות עם התפתחות שאינה נורמטיבית, דאגות הוריות, לילות בלי שינה, תגובות לא מותאמות מהסביבה ושלל עצות שמקורן ברצון לסייע, אך פעמים רבות יוצרות בלבול ותחושה של חוסר אונים.
מה קורה לאחר האבחון?
הורים רבים מתארים את התחושה שלאחר אבחון הילד במילים "השמים נפלו עלינו". על אף הסימנים המוקדמים, עד שלב האבחון קיימת תקווה כלשהי שהחששות יתגלו כמופרכים ותוצאות האבחון יהיו בגבולות הנורמה, תקווה שמתנפצת לאחר שמתקבלות התוצאות שקובעות: אתם הורים לילד עם צרכים מיוחדים.
בו בזמן, הורים רבים מתארים גם תחושת הקלה, על כך שיש אבחנה מוגדרת שמאפשרת למשפחה כולה להבין עם מה מתמודדים ולצאת לדרך אקטיבית וברורה יותר.
תגובות רגשיות אופייניות נוספות לשלב הזה כוללות תחושת אשמה, אכזבה, כעס (למה דווקא אנחנו) ובושה.
בשלבים הבאים יתמודדו ההורים עם הלחץ והמתח הכרוכים במציאת פתרונות, יצירת תוכנית זוגית ומשפחתית להתמודדות עם המצב החדש והגנה על הילד מפני אטימות בירוקרטית, עיניים ביקורתיות ועוינות חברתית.
שלבים מוכרים בתהליך ההפיכה להורים לילד עם צרכים מיוחדים
חוקרים מתארים חמישה שלבים אופייניים להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, במהלך שלבי האבחון ותחילת ההתמודדות.
משפחות שונות יגיבו בדרכים שונות ולא כולן יעברו כל השלבים, בוודאי לא בסדר ליניארי.
1. שלב הבלבול (או שלב הכאוס) – כולל תגובות ראשוניות אופייניות למשבר חיים: הלם, קיפאון, חוסר אונים וחוסר ארגון.
2. שלב ההכחשה – מתאר תגובה טבעית הנוטה לראות בתוצאות האבחון טעות ולחפש אחר חוות דעת נוספות או טיפול ש"ירפא" את הילד המיוחד.
3. שלב העצב – הורים שמקבלים את הטייטל "הורים לילד עם צרכים מיוחדים" צריכים לארגן מחדש את תפיסות ההורות שלהם ואת התקוות והציפיות שהיו להם מהילד בזמן ההיריון והילדות הצעירה. שלב זה מאופיין בתחושה עמוקה של צער, החמצה (של מה שיכול היה להיות אילו), כעס, חוסר אונים והרבה בדידות.
4. שלב ההתארגנות – זהו שלב מרכזי בקבלת המציאות החדשה והוא כולל איתור מידע ויצירת תוכנית משפחתית להתמודדות.
5. שלב ההשלמה – בשלב זה ההורים מקבלים את המציאות כפי שהיא ומתחיל השלב הבא בחיים כהורים לילד עם צרכים מיוחדים.
איך מתמודדים עם הסיטואציה?
הורים לילדים עם צרכים מיוחדים צריכים להיות בעלי חוסן רגשי, שיאפשר להם להתמודד עם האתגרים ההוריים הרבים שנכונו להם.
אבל איך "משיגים" חוסן כזה? ומה ניתן לעשות כדי לחזקו?
אנשי מקצוע מסכימים על מספר עקרונות בנושא:
1. לנקוט עמדה אקטיבית
הורים בעלי חוסן, הם הורים שמחפשים ומוצאים מידע אודות המאפיינים הייחודיים של הילד שלהם, מאתרים מסגרות שיכולות לסייע וקובעים תוכנית ברורה להתנהלות חיי היום יום של הילד ושל האחים הנוספים במשפחה.
העמדה האקטיבית מחזקת את תחושת השליטה, החשובה כל כך בהורות מיוחדת.
2. לא לחשוש לדבר על הקשיים
בדומה להתמודדויות חיים אחרות, גם במקרה של הורות לילדים עם צרכים מיוחדים, הסיכוי להתגבר על הקושי כרוך ביכולת להכיר בו ולדבר עליו.
אל תעמידו פני חזקים כאשר אתם לא מרגישים כך ואל תפחדו לשתף אחרים בקושי הטבעי שאתם חווים.
3. ליצור מעגלי תמיכה
קשה להפריז בחשיבותם של מעגלי התמיכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים: מעגלים משפחתיים, חברתיים ומקצועיים יכולים לספק תמיכה רגשית אדירה.
תמיכה כזו תאפשר לכם לפרוק רגשות ולשתף בקשיים, להיות לצד אנשים שמתמודדים עם אתגרים דומים או אחרים, לקבל סיוע חיוני בניהול השגרה ולאפשר לעצמכם זמן להשקיע בקריירה, בילדים הנוספים במשפחה ובבן/בת הזוג.
4. לשמור על גישה אופטימית
הכוונה אינה שצריך להיות תמיד שמחים ועליזים, אלא להאמין שהדברים יסתדרו ולהאמין בכוח שלכם להגיע לשם. גישה אופטימית לחיים תסייע לכם להישאר אקטיביים ופרודוקטיביים ותקרין על הילד המיוחד ועל הילדים האחרים במשפחה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית
התמחות: קשיים אישיים וזוגיים,משברי חיים, קשיים בתקשורת ובמערכות יחסים , התמודדות עם בגידה, אבל ואובדן, חרדה
אזור בארץ: אזור השרון , אזור המרכז
שפה: עברית
ניסיון רב ומגוון.מתאימה את גישת הטפול לצרכי המטופל(דינמי,cbt ועוד). מובילה המסע הטיפולי במרחב בטוח ומאפשר עם מתן תקוה. קחו את הה
עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: טיפול במתבגרים ומבוגרים, חרדה, פגיעות מיניות, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חי
אזור בארץ: גבעת עדה / בנימינה / זיכרון יעקב
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת מזה כ-20 שנה בגישה הפסיכודינאמית עם שימוש בכלים של CBT. מאמינה בכוחו של המפגש הטיפולי לקדם שינוי וצמיחה, ולסייע בהתמודדויות
מטפלת זוגית, פרטנית ומשפחתית
התמחות: משברים אישיים, זוגיים ומשפחתיים, גירושין, קושי ביצרת קשר זוגי, עליה, בעיות במיניות, חרדה ודכאון, הדר
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז,אונליין
שפה: עברית, רוסית
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת במוזיקה, מטפלת במיינדפולנס, EMDR, מתמחה בטיפול מיני. עובדת עם זוגית, משפחות, פרטניים, מ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מציקים לילד בבית הספר – מה אפשר וצריך לעשות? צוות על הספה
החזרה לבית הספר השנה היתה מורכבת במיוחד בעקבות הנחיות הקורונה המבלבלות, הדאגות לבריאות הילדים והרצון להימנע מבידודים, כשלצד כל אלו מקננות הדאגות הרגילות להצלחת הילדים בלימודים וחשש, המוכר לכל הורה, מכך שילדו או ילדתו יפלו קורבן לבריונות בבית הספר.
למה חשוב שילדים ילכו מכות יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
כן, קראתם נכון, לא הושמטה מילה בכותרת. במחשבה שניה... אולי הייתי מחדד וכותב 'חשוב מאוד' ולא רק 'חשוב'. המעבר לבית הספר למערכת חברתית נרחבת מציגה אתגר בפני הילדים ודורש מהם לדעת כיצד להתמודד עם המערכת החברתי תוך שהם שומרים על האוטונומיה שלהם.
מהו סל שיקום למתמודדי נפש? צוות על הספה
לאחר ההכרה בנכות על רקע התמודדות נפשית, מגיעה לאדם זכאות לשירותי סל שיקום, מהו סל השיקום, מהם השירותים הנכללים בו וכיצד יש לפעול כדי לממש את הזכאות?
איך לבחור מפעיל ליום הולדת צוות אתר על הספה
בערך מהשנה שבה נכנסים הילדים לגני עיריה ועד כיתה ג' מתחילה קדחת מסיבות יום ההולדת אשר מציפות מבלבלות וגורמות לרוב ההורים לאבד כל שיקול דעת הגיוני.