מהי לקות למידה לא מילולית (NVLD)?
צוות על הספה
בגלל אתגרי האבחון, ילדים רבים עם לקות למידה לא מילולית, סובלים מסטיגמה שלילית ונתפסים כחסרי יכולת, עצלנים ושאינם רוצים לשתף פעולה.
מהי לקות למידה לא מילולית?
מדובר בשם כולל למספר לקויות למידה שמקורן נוירולוגי-התפתחותי, אשר פוגעות ביכולות הלמידה, ההתארגנות והניהול העצמי של האדם, מבלי לפגוע ביכולתו להבין מלל ולהתבטא מילולית.
בין הלקויות המרכזיות שנכללות בקבוצה זו ניתן למצוא הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), לקויות כתיבה (דיסגרפיה, דיסלקציה ודיסקלקוליה), קושי בהתארגנות, הפרעת קשב וריכוז (ADD) ועוד.
בנוסף, חלק נרחב מהתסמינים של לקות למידה לא מילולית, חופפים לתסמיני אנשים שנמצאים על הרצף האוטיסטי ופעמים רבות אכן קיימת חפיפה בין ההפרעות.
מהם הסימנים ללקות למידה לא מילולית?
אחד המאפיינים המרכזיים לקות למידה לא מילולית, שמקשה פעמים רבות על האבחון, הוא הפער העצום בין יכולת החשיבה המילולית הגבוהה של הילד לבין יכולות הביצוע הנמוכות במבחנים בכלל ובמבחני אינטליגנציה בפרט.
את מאפייני הלקות נהוג לחלק למספר תחומי תפקוד שונים: אקדמי, מוטורי, רגשי וחברתי.
מאפיינים בהתנהלות לימודית (תחום אקדמי):
* קושי ביכולת חשיבה מופשטת
* קושי בקריאת גרפים, מפות או כלים נוספים הדורשים הבנה של סמליות
* קושי במתמטיקה – נובע מהקושי בהבנת ייצוגים ומושגים מופשטים
* זיכרון מילולי יוצא דופן ואוצר מילים גבוה בהרבה מהממוצע
* יכולת קריאה טובה בהרבה מיכולת ההבנה והניתוח של הטקסט
* קושי בקריאת שעון
מאפיינים של לקות למידה לא מילולית בפן החברתי:
* קושי להבין ולקרוא סימנים ורמזים שאינם מילוליים, למשל הבעות פנים ושפת גוף
* קושי בהבנת מסרים לא מילוליים כמו סרקזם, אירוניה, ציניות והומור בכלל
* קושי בקריאת רגשות האחר והבנת סאב-טקסט
* קושי במודעות לקודים חברתיים ובהתאמת השיח לסיטואציה (למשל דיבור גבוה מדי עם קבוצת השווים, שיכול לגרום לתפיסת הילד כמתנשא או חכמולוג)
* דברנות מופרזת
מאפיינים של לקות למידה לא מילולית בפן הרגשי:
* קושי בהתמודדות עם שינויים בשגרה המוכרת
* קושי בקבלת ביקורת
* נטייה להתבודדות והימנעות מסיטואציות חברתיות מאתגרות
* דימוי עצמי נמוך
* חרדה, פוביות שונות, התנהגות אובססיבית
מאפיינים של לקות למידה לא מילוליתבפן המוטורי:
* קושי במוטוריקה עדינה (למשל עבודה עם מספריים, שריכת שרוכי נעליים)
* נטייה להתקלות בחפצים ולנפילות רבות
* בעיות קוארדינציה
* כתב יד לא קריא
* קושי ברכישת מיומנויות כמו רכיבה על אופניים, מסירה ותפיסה של כדור וכד'
למה קשה לאבחן לקות למידה לא מילולית?
הקשיים המרכזיים העומדים בפני אבחון מוקדם הם:
1. הדמיון בין מאפייני הלקות למאפייני הרצף האוטיסטי, במיוחד תסמונת אספרגר.
2. הפער בין היכולות המילוליות הגבוהות, שבאות לידי ביטוי בגיל מוקדם, לבין קשיי ההתארגנות והביצוע שבאים לידי ביטוי רק מאוחר יותר – במחצית השנייה של הלימודים היסודיים.
בגלל אתגרי האבחון, ילדים רבים עם לקות למידה לא מילולית, סובלים מסטיגמה שלילית ונתפסים כחסרי יכולת, עצלנים ושאינם רוצים לשתף פעולה.
מערכת החינוך, מצידה, מציבה בפני הילדים הללו דרישות הולכות וגוברות להבנה מופשטת ברמה גבוהה והדבר רק מגביר ומבליט את הקושי שלהם.
מכאן עולה החשיבות הברורה באבחון מוקדם ככל האפשר של לקות למידה לא מילולית, באמצעות פנייה לאנשי מקצוע עם הופעת המאפיינים המפורטים מעלה, או חלקם.
איך מטפלים בלקות למידה לא מילולית?
הטיפול והתמיכה בילד ובמשפחתו מקיפים מספר תחומים מרכזיים:
1. בפן המשפחתי – הבנה שהקשיים שחווה הילד הם מאפיינים של לקות מוכרת, מסייעת בשיפור העמדה הרגשית של ההורים אל מול האתגרים ובגישה שלהם אל הילד ואל המערכת הלימודית והחברתית הסובבות אותו. האבחון מסייע להם להפסיק לכעוס ולהתאכזב ולהתפנות ליצירת תוכנית סיוע לילד.
2. בפן הארגוני – יצירת סדר יום צפוי ומובנה, ציפיות ברורות ומשימות שמחולקות לרכיבים קטנים ובהירים, שהילד מסוגל להפנים ולבצע.
3. בפן הלימודי – התאמת המערכת למאפייני הלקות של הילד: הכתבה לבוחן בעת מבחנים, התעלמות משגיאות כתיב, מבחנים בעל פה, אישור שימוש במחשבון ועוד. שיח יותר קונקרטי ופחות אבסטרקטי, העצמת והבלטת הצדדים החזקים של הילד ומניעת התעמרות.
במרבית המקרים נעשה שימוש בהוראה מתקנת שמחזקת את יכולות הילד במקצועות לא מילוליים ומקנה אסטרטגיות למידה אפקטיביות.
4. בפן הרגשי – טיפול מותאם, אישי או קבוצתי, מסייע לילד לשפר את יכולותיו הרגשיות והחברתיות, להבין מסרים לא מילוליים וקודים חברתיים ולשפר מיומנויות.
טיפולים פרה רפואיים נוספים כמו קלינאות תקשורת וריפוי בעסוק יסייעו לילד לשפר את יכולת הביטוי וההתארגנות שלו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית, מדריכה
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות, קושי בזוגיות,אבל ואובדן, משברים, טיפול במבוגרים, ילדים ונוער, ה
אזור בארץ: רמת גן, גבעתיים, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,ספרדית,אנגלית
מומחית בפסיכולוגיה קלינית ובהדרכת פסיכולגים. ניסיון רב בטיפול במבוגרים, ילדים, נוער והדרכות הורים. טיפול ממוקד בבעיה ספציפית או ב
פסיכולוגית בהתמחות קלינית
התמחות: משברי חיים, חרדות,דיכאון,אבל ואובדן, בעיות במשפחה, משברים בגיל שלישי,נכויות ומחלות כרוניות,וויסות רג
אזור בארץ: קריות,צפון,אונליין
שפה: עברית,רוסית
מטפלת בנהריה וקרית מוצקין, טיפול אונליין. אני מציעה מרחב טיפולי לנשים. משלבת טיפול דינמי וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בהתאם לצורך.
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בפסיכותרפיה
התמחות: ילדים, מתבגרים, הדרכת הורים. התמודדות עם משברי חיים, גירושים, חרדות, קשיים חברתיים, הפרעות קשב וריכו
אזור בארץ: שרון,רעננה,כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בפסיכותרפיה. עובדת בגישה דינאמית ומשלבת גישות טיפול נוספות בהתאם לצורכי המטופל. בעיני קשר טיפולי מתבסס ע
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה זה טיפול דיאדי? כל מה שצריך לדעת על טיפול דיאדי צוות על הספה
טיפול דיאדי (דיאדה-צמד) הוא טיפול קצר מועד משותף להורה ולילד, שבמרכזו עומדת מערכת היחסים ביניהם. המטרה המרכזית בטיפול היא לשפר את התקשורת בין ההורה לילד ובכך לחזק את מערכת היחסים הראשונית ביניהם ולהתמודד עם האתגרים המרכזיים שמקשים עליה.
אמא אפשר לא לצחצח היום? צוות על הספה
כמה פעמים בשבוע הילדה שלכן מבקשת שתוותרו לה על צחצוח השיניים? ובמקרה הפחות נעים, מסרבת בכל תוקף ואפילו נרדמת ("בכאילו") על הספה בסלון. הכל על מנת שלא לצחצח?
טיקים אצל ילדים – למה זה קורה ואיך אפשר לטפל? צוות על הספה
יואב, בן 6 וחצי, נכנס לכיתה א בהתרגשות גדולה ואחרי מספר שבועות בני הבית שמו לב שהוא ממצמץ בלי הרף, מיותר לציין שהמצמוצים החרידו את ההורים, סיפורים כמו הסיפור של יואב נפוצים מאוד, למעשה אחד מכל 10 ילדים יציג טיקים לא רצוניים בתקופה מסוימת במהלך חייו
הקלות הבלתי נסבלת של התיוג או המעשה בגיבורי העל. ג'ולי קייט
לא כל ילד שובב בהכרח סובל מהפרעת קשב. לא כל התקף בכי מעיד על בעיה בויסות חושי. ילד שאוהב לשחק לבד לא בטוח סובל מחרדה חברתית.