איפה עובר הגבול בין הגנה על הילדים להגנת יתר?
צוות על הספה
מידת החוסן היא זו שתקבע, כמה עמוק ניפול במפגש עם משבר וכמה זמן ייקח לנו להתרומם בחזרה על הרגליים ולהמשיך לחיות. החוסן הזה - גם זו עובדה - הוא תוצר ישיר של חוויות העבר והאופן בו הצלחנו להתמודד עם משברים קודמים.
האם הורים המגוננים על ילדיהם יתר על המידה פוגעים ביכולתם לפתח יכולות עצמאיות? ואיפה עובר הגבול בין הגנה להגנת יתר?
הרצון להגן על הילדים הוא טבעי
כמעט כל החיות בטבע מגוננות על הגורים שלהם וככל שהחיה מפותחת יותר, כך גדל משך הזמן בו הגורים הם חסרי ישע ותלויים לחלוטין בהוריהם.
אצל בני האדם, תקופת הינקות ארוכה במיוחד ונמשכת שנים, כך שהרצון לגונן על האדם הצעיר מובן וטבעי מאוד.
הילדים נולדים לנו, במרבית המקרים, אחרי שנים של תכנון והשקעת משאבים ואנו מתוכנתים להגן עליהם מפני סכנות האורבות מכל עבר.
הניסיון האישי אינו בר תחליף
החיים מזמנים לאדם אתגרים בלתי נמנעים, בכל זירה שהיא: בעולם העבודה, ביחסים הבין אישיים, בזוגיות, בבריאות, בהקמת משפחה, בהתפתחות אישית.
כדי שנוכל להתמודד עם האתגרים הללו, בכל גיל, עלינו לפתח יכולות מגוונות והדרך היחידה לפיתוח היכולות הללו, היא התנסות וכמובן טעיה.
מה נדרש כדי להיות אדם בעל חסינות נפשית?
כולנו נחווה בחיינו קשיים, אתגרים, תסכולים וכאבי גוף ונפש. זוהי עובדה.
מידת החוסן היא זו שתקבע, כמה עמוק ניפול במפגש עם משבר וכמה זמן ייקח לנו להתרומם בחזרה על הרגליים ולהמשיך לחיות.
החוסן הזה - גם זו עובדה - הוא תוצר ישיר של חוויות העבר והאופן בו הצלחנו להתמודד עם משברים קודמים.
האם הורים שמגוננים על ילדיהם מונעים מהם לפתח יכולות?
אכן, קיים סיכון שהגנת יתר על ילדים, תמנע מהם להתנסות בחוויות קשות ולהתמודד עם תסכולים ומשברים – ניסיון חיים חיוני לבניית חוסן נפשי.
ילדים שהוריהם גוננו עליהם יתר על המידה, מנעו מהם התמודדויות חשובות בילדות וניסו "לסדר" עבורם את המציאות - עלולים להתמוטט במפגש הראשון עם משבר שההורים לא יכולים למנוע או לפתור עבורם.
יתרה מכך, מחקרים עדכניים מראים כי ילדים מתמודדים היום עם רמות חרדה גבוהות בהרבה מאלו שאפיינו את הדורות הקודמים.
הממצאים הללו עולים בקנה אחד עם הנטייה להורות מגוננת יתר על המידה, שמשמעויותיה מחלחלות לנפשו של הילד ויוצרות בה חששות, חרדות וחוסר ביטחון.
אז עד כמה לאפשר? ואיפה עובר הגבול בין הגנה להגנת יתר?
נדמה שההורות בימינו, מודעת ומתקדמת, התרחקה במידה רבה מההורות האינסטינקטיבית של הדורות הקודמים.
רוב ההורים שקוראים מאמר זה גדלו בעולם שבו לילדים היתה האפשרות להתנהגויות שהיום נחשבות מסוכנות מדי – קפיצה מעצים ומספות, הליכה לבד ברחוב, יציאה מבית מבלי שידוע להורים איפה הילד נמצא ומתי בדיוק הוא חוזר.
היו חסרונות בהורות של אז, אבל היא בלי ספק גידלה ילדים המודעים יותר ליכולותיהם.
ההורות המודרנית, מגוננת מאוד על הילדים ובכך מונעת מהם התנסויות רבות ערך.
איך מסייעים לילד לפתח יכולות?
המפתח להחלטה כיצד להגיב כאשר הילד עומד לעשות משהו שנראה לנו מסוכן, הוא לעצור לרגע ולנסות לאמוד את הסיכון הממשי.
גם אם אכן קיים סיכון מסוים ומדובר בסיכון קטן - רצוי לא לבלום את הילדים ובטח לא להפחיד אותם ולגרום להם להפסיק לנסות. במקום זה, עדיף לתת להם תמיכה וסיוע (לעיתים גם פיזי) במהלך ההתנסות ולשדר להם שאתם מאמינים בהם וביכולות שלהם.
חשוב להבין שאין בדברים הללו משום המלצה למתן חופש מוחלט לילד, כולל בהתנהגות חדשה או כזו שיש בה סיכון.
ההורים בהחלט צריכים להיות בסביבה, לפקח, לשמור ולהציע עזרה במידת הצורך – ויחד עם זאת לאפשר לילדים, ככל שניתן, לנסות וללמוד את כוחם מול העולם:
לפחד, ליפול, להישרט ולקום מחדש. כמו בחיים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסט ועובד סוציאלי קליני (MSW)
התמחות: CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי, משברי חיים, חרדה ,דיכאון, כעס, אבל ואובדן, נכויות ומחלות כרוניות, תק
אזור בארץ: טבריה, עמק הירדן, בית שאן וראש פינה, אזור הצפון, אזור רמת הגולן
שפה: עברית,אנגלית
מטפל בגישה אינטגרטיבית ומשלב מגוון גישות כולל טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). מסע החיים הוא מסע אישי, ייחודי, ולעיתים מורכב
עובד סוציאלי קליני,מטפל רגשי
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון, קשיים בתקשורת בין-אישית, בעיות במיניות ,בעיות משפחתיות וזוגיות,התמודדות עם משברי
אזור בארץ: חיפה,צפון,אונליין
שפה: עברית,רוסית
עובד סוציאלי קליני, ניסיון בטיפול במתבגרים, מבוגרים וגיל הזהב, מטפל בחרדות, דיכאון, משברי חיים מגוונים, קשיי תקשורת בין אישית ועוד
פסיכולוגית שיקומית מומחית
התמחות: פסיכולוגית שיקומית מומחית. התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן, פוסט טראומה ופגיעות מיניות, הפרעות אכ
אזור בארץ: שפלה,רחובות
שפה: עברית,אנגלית
מחפשת בטיפול את המפגש האנושי שנוצר מלב פתוח וחמלה. מאמינה באפשרות להיתמך, להתקרב לעצמנו ולאחרים ולהתמודד עם כאב וקושי מתוך קשר טיפ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך בוחרים מטפל לטיפול פסיכולוגי? צוות אתר על הספה
דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, התמכרות, מתבגרים, זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי
כל הנעשה בחדר הטיפול וכל תוצאה של התהליך הן בהכרח פועל יוצא של האינטראקציה המיוחדת הנוצרת בין האנשים היושבים יחד בחדר שבוע אחר שבוע. מכיוון שכך, בחירת המטפל דומה מאוד לבחירת שותף למסע.
מה תפקידו של פסיכולוג חינוכי צוות אתר על הספה
הפסיכולוג החינוכי מלווה ילדים במסגרות החינוך השונות, מטפל בבעיות רגישות של ילדים, מזהה את הילדים המתמודדים עם קשיים לימודיים ורגשיים במערכת, ודואג לשילובם וקידום רווחתם במסגרות הלימוד, הפסיכולוג החינוכי הוא כתובת המקצועית עבור הצוות החינוכי בכל שכבות הגיל של מערכות החינוך.
האם לפעמים, הורה הוא רק הורה ? תיאור מקרה על ידי טל קנב.
מי אלו המחפשים את התשובה המורכבת והסבוכה להשפעת האופי וההתנהלות ההורית על התפתחות ה 'אני'? כמה ספרים כבר נכתבו? כמה שעות שיחה וטיפולים כבר נערכו?
המקובלים - האם הילד שלי מקובל או דחוי? הילה שבורון
לא אחת אנחנו שואלים את עצמנו האם הילד שלנו, כאשר הוא הולך לבית הספר, מרגיש מקובל? האם חבריו תופסים אותו כ"מקובל"? האם לעיתים הוא מרגיש דחייה על ידי חבריו לכיתה? כיצד נדע מה עובר על הילד שלנו?