
התפתחות קוגניטיבית - בעיות קוגניטיביות בגיל הרך
צוות על הספה
עיכוב התפתחותי מתאר מצב בו הילד לא מסוגל להציג את היכולות הקוגניטיביות המצופות בהתאם לגילו ולשלב ההתפתחותי הכללי שלו
הילד מתפתח מבחינה פיזיולוגית, שפתית, רגשית, חברתית, מוטורית וכמובן קוגניטיבית.
חשוב להכיר את תהליך ההתפתחות הקוגניטיבית התקין, בכדי שנדע לזהות כאשר צפות בעיות ולתת להן את המענה המתאים.
כמה מילים על התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך
קוגניציה (הכרה) היא שם כולל לכל התהליכים בהם המוח עושה שימוש בבואו לאכסן באופן שיטתי מידע חדש ולעבד אותו באופן שיהיה שמיש לאדם.
כאשנו מדברים על קוגניציה אנו מתכוונים ליכולת הזיכרון, יכולות למידה, האופן בו אנו תופסים את העולם ומסיקים לגביו מסקנות ועוד.
תינוק חווה את העולם בעיקר באמצעים פיזיים וסנסוריים – הוא צריך לראות את האובייקט, לגעת בו או להכניס אותו לפה כדי להיות מודע לקיומו.
אחרי גיל שנתיים מתפתחת היכולת לתפיסה סמלית שמאפשרת לנו להבין ולתפוס דברים גם בלי שיהיו מוחשיים וחשוב אף יותר - לדמיין.
זוהי קפיצת מדרגה קוגניטיבית משמעותית, המאפשרת את המעבר לשלב הבא בהתפתחות – פיתוח היכולת השפתית (אשר נשענת על סמלים) והיכולת לארגן את המידע הנגיש ולהסיק ממנו מסקנות.
תפקיד הסביבה בהתפתחות קוגניטיבית תקינה
קשה להפריז בחשיבותו של ההקשר הסביבתי והמשפחתי ביחס לפיתוח יכולות קוגניטיביות בגיל הרך.
הנה הפעולות המרכזיות שתוכלו לעשות כדי לסייע לילד בהתפתחות קוגניטיבית:
* לדבר אליו הרבה, ממש מההתחלה
* לתאר באוזניו אנשים, חפצים ואירועים בהם נפגשים
* לספר סיפורים ולשיר שירים
* לשחק במשחקים המתאימים לשלב ההתפתחותי
* "ככה זו לא תשובה" – לספק לילד תשובות מושכלות לשאלותיו
* לחשוף בפניו את העולם באמצעות תיווך
* לאפשר לו בחירה בין אפשרויות מוגדרות
* להרחיב את תחומי העניין של הילד
מחקרים מצאו מתאם ברור בין היכולת לזהות צלילים בגיל צעיר לבין היכולת לרכוש שפה בגיל מאוחר יותר, כך שאף פעם לא מוקדם מדי להתחיל.
בעיות קוגניטיביות בגיל הרך
יש ילדים שמתפתחים "לפי הספר" ומציגים את ההתקדמות הקוגניטיבית המצופה בהם בכל גיל, ילדים אחרים יתפתחו בקצב אחר ובחלק מהמקרים נזהה עיכוב בהתפתחות הקוגניטיבית. במקרים הללו כדאי לטפל בהקדם, כדי למנוע החמרה ולמצות את הפוטנציאל ההתפתחותי הגלום בילד.
עיכוב התפתחותי מתאר מצב בו הילד לא מסוגל להציג את היכולות הקוגניטיביות המצופות בהתאם לגילו ולשלב ההתפתחותי הכללי שלו:
גילאי 1-2 שנים:
* להביע סקרנות כלפי מעשיהם של אחרים בסביבתם ולנסות לחקות אותם
* להבחין בין מושג "האני" לבין האחר
* לזהות פרטים ודמויות בספרים מוכרים ולהצביע עליהם
* להבין מספר מילים ולהגיב אליהם בהתאם, למשל: "אבא בא"
גילאי 2-3 שנים:
* לנסות לעשות דברים לבד
* לזהות את ההשתקפות העצמית במראה
* לשכלל את יכולת החיקוי של פעולות האחרים בסביבה
* לתת שם לפרטים ולדמויות בספרים
* למיין פריטים לקטגוריות על פי צבע, גודל וכו'
* לדעת מה עושים עם כלים שונים כמו כף או עיפרון
* לבצע הוראות פשוטות שניתנו על ידי דמויות סמכות
גילאי 3-4 שנים:
* לשכלל את יכולת הסיווג והמיון לקטגוריות, למשל: כלי עבודה, כלי אוכל, כלי רכב
* לשאול ולחקור אודות הדברים שאינם מבינים
* להבחין בין הווה לעבר
* להגדיל את טווח הקשב
גילאי 4-5 שנים:
* לפתח יכולת מנייה ויכולת שפתית
* לרכוש את היכולת לספר סיפורים מורכבים
* לפתח יכולת לצייר אדם
* להבחין בין צבעים שונים
* לפתח יכולת משחק במילים: שימוש בחריזה, אסוציאציות, הפכים, מילים נרדפות
כאשר הילד או הילדה לא מראים את היכולות הקוגניטיביות המצופות על פי גילם, יתכן שקיים עיכוב התפתחותי כלשהי. כדאי להבין את הסיבות שגרמו לעיכוב ולטפל בו באופן המיטבי והמהיר ביותר, שיאפשר לילד להשלים פערים.
הסיבות לבעיות קוגניטיביות בגיל הרך
הסיבות לעיכוב התפתחותי יכולות להיות מגוונות: ליקוי התפתחותי מבני, לקויות למידה לא מאובחנות, רקע ביולוגי או גנטי והזנחה סביבתית בתקופת הילדות המוקדמת.
איך מטפלים בעיכוב בהתפתחות הקוגניטיבית?
ישנם מספר כלים מרכזיים לטיפול:
1. הוראה מתקנת – בחלק מהמקרים הקושי נעוץ ביכולת להבין ולעקוב אחר מטלות, או בקושי נקודתי סביב שפה או חשבון. במקרים הללו הוראה מתקנת יכולה בהחלט לסייע.
2. פעילות העשרה פרטנית או קבוצתית, במגוון תחומים: משחק, בעלי חיים, מוזיקה או ספרות.
3. אבחונים המסייעים בקבלת הקלות מותאמות לצרכי הילד – בתוך מערכת החינוך.
שימו לב מי רשאי לבצע אבחון קוגניטיבי הוא איש מקצוע מורשה בלבד – פסיכולוג התפתחותי למשל.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

עו''ס גרונטולוגית - מומחית לגיל זיקנה, מטפלת ומלווה רגשית אנ
התמחות: ניסיון מקצועי רב ומגוון בטיפול באנשים זקנים ומבוגרים, ויעוץ למשפחת האדם הזקן בהתמודדות עם משברי הגיל
אזור בארץ: תל אביב, רמת השרון, גבעתיים, רמת גן, ומטפלת אונליין
שפה: עברית, אנגלית
מעניקה טיפול וליווי רגשי לזקנים, מבוגרים וצעירים החווים משברי חיים וקשיים שונים הגורמים לתחושת מצוקה וסבל נפשי. הפגישות יתקיימו ל

פסיכותרפיסט,מטפל זוגי ומשפחתי, CBT
התמחות: ברשותי תואר שני MSW, בעל 25 שנות נסיון ו15 שנים בקליניקה. מטפל בעזרת CBT, טיפול דינמי קלאסי, מיינדפו
אזור בארץ: תל אביב, זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,אנגלית
עבודה עם בוגרים ונוער הסובלים מתקיעות, קשיי תיפקוד, חרדות, דכאון, הפרעת קשב, פוסט טראומה,התמכרויות (חומרים ,מחשב), כעסים וסף תסכול

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: בוגרים, מתבגרים, הורה-ילד, גיל הרך, דיכאון , חרדה, אבל ואובדן, הדרכת הורים, טיפול במתבגרים ומבוגרים,
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה, קליניקה במרכז (לב) תל אביב. פסיכותרפיה למבוגרים, נוער וילדים בדגש על גישה דינאמית-יונגיאנית. כולל גיל הרך, ט
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
5 שיטות לטיפול רגשי לילדים צוות על הספה
היה כבר מי שאמר כי "כשילדינו מתנהגים בצורה הגרועה ביותר, זו העת בה הם זקוקים לאהבתנו יותר מכל" ואנחנו, בעל הספה, חושבים שמדובר במשפט מדויק מאין כמוהו. עולם הטיפול מלא באפשרויות טיפול מותאמות לילדים במטרה לדייק את המענה ולהגדיל את סיכויי ההצלחה של ההתערבות הטיפולית.
הילד לא רוצה ללכת לגן – מה עושים? צוות על הספה
בוקר טוב. אתם פוקחים את העיניים ומבטיחים לעצמכם בנחישות שהבוקר, ההתארגנות בבית תהיה נעימה ושקטה, אתם קמים מהמיטה ומהר מאוד מבינים שהמציאות שונה מהדמיון. הנה, שוב, אתם מוצאים את עצמכם צועקים, משכנעים, מאיימים, משחדים.... הכל היה בסדר ופתאום הילד לא רוצה ללכת לגן
סמכות הורית הילה שבורון
שנים רבות מבנה המשפחה היה הירארכי וברור – ההורים הם המחליטים, ההורים נמצאים במשפחה במעמד שונה מזה של ילדיהם. לא כל כך מזמן, עד שנות השמונים לעירך, כשאבא או אמא אמרו משהו- על הילדים היה לקבל זאת מיד, ללא שאלות תהיות או ערעור. בטח שלא לדבר על משא ומתן.
וואטס אפ עם הילדים שלנו? צוות אתר על הספה
אחת לשבוע יש התקף בכי או עצבים על עלבון ממשהו שמישהו כתב או כי מישהו החליט להוציא אותו מהקבוצה. והוא אפילו עוד לא בן עשר. הילדים שלנו חיים בווטאס אפ.