![גישות חינוך שונות בגילאי הגן - צוות על הספה גישות חינוך שונות בגילאי הגן - צוות על הספה](https://www.alhasapa.co.il/art/3697.jpg)
גישות חינוך שונות בגילאי הגן
צוות על הספה
אף פעם אל תעזור לילד במשימה שאתה חושב שהוא יכול להצליח לעשות בעצמו
זוכרים את גן הילדים שלכם? בתקופה בה כל הגנים נראו אותו דבר? עם ארגז החול, המגלשה הלוהטת בקיץ, פינת הרופא ארוחות עשר של כריך עם שוקולד ומיץ פטל? גן היה פשוט גן ואיש לא שאל את עצמו שאלות על הגישה החינוכית שעליה מבוססת הפעילות.
המצב היום שונה בתכלית, כאשר הורים מוכנים להשקיע כסף ומאמץ באיתור גן מתאים, אשר פועל על פי גישה חינוכית אליה הם מתחברים ואת ערכיה הם רוצים להקנות לילדיהם. במאמר זה אסקור בפניכם בקצרה את שיטות החינוך המרכזיות הקיימות בגנים בישראל כיום.
הגישה האנתרופוסופית
מבוססת על התיאוריה הפסיכולוגית-חינוכית של דר' רודולף שטיינר.
על פי גישה זו, בשנות החיים הראשונות של הילד, יש להתמקד בפיתוח יכולות הקשורות לדמיון, משחק חופשי ופעילות פיזית ומוטורית. אלו מהווים, על פי הגישה, את הבסיס לפיתוח מיומנויות חשיבה ולמידה, אותן יצטרכו הילדים לרכוש בהמשך.
החינוך בגן מתמקד באיתור היכולות הפנימיות האינדיווידואליות של כל ילד ומתן האפשרות ליכולות הללו לבוא לידי ביטוי.
על פי התפיסה – הסביבה הנכונה תאפשר לכל ילד לפתח יכולות רגשיות, חברתיות, מוסריות ושכליות בעצמו ותפקיד הצוות הוא לייצר את הסביבה הזו ולהימנע מהפרעה ומהתערבות, ככל שניתן.
הגישה המונטסורית
מבוססת על התיאוריה של מריה מונטסורי, מדענית ומחנכת שהאמינה באופיו וביכולותיו האוטו דידקטיות של הילד. למידה תהיה אפקטיבית כאשר היא מתרחשת בזכות מוטיבציה פנימית של הילד לחקור ולכן סביבת הגן והצוות צריכים לאפשר את החקר החופשי הזה ולא לנסות לכוון את הילדים.
סביבת הגן תכלול חפצים ואביזרים שמטרתם לגרות את סקרנותו של הילד ותתאפשר בחירה מוחלטת בין הגירויים השונים, ללא סדר יום מובנה.
כמו שאמרה זאת מונטסורי עצמה: "אף פעם אל תעזור לילד במשימה שאתה חושב שהוא יכול להצליח לעשות בעצמו".
הגן הזורם
הגישה, שנקראת גם "גן אחר" מבוססת על התיאוריה של גדעון לוין, מומחה לפסיכולוגיה של הגיל הרך.
המסגרת בגן קבועה, ובתוכה יכול כל ילד להתנהל בחופשיות ולבחור במה ירצה להתמקד ולמשך כמה זמן.
כל פעילות בגן הזורם כוללת ערכים של משחק, יצירה, למידה ועבודה – במינונים משתנים, בהתאם למאפיינים ולצרכים של כל ילד – ועל פי הגישה כל הערכים שווים ומקדמים זה את זה.
גישת רג'יו אמיליה
מבוססת על התיאוריה של פרופ' מאלגוצ'י וקרויה על שם עיר מגוריו באיטליה.
על פי גישה זו, התוכן בו עוסקים בגן הוא לא העיקר ומהווה רק אמצעי עזר המסייע לילדים להביא לידי ביטוי יכולות במגוון תחומים: רגשי, שפתי, קוגניטיבי, מוטורי ועוד.
התפתחות הילד, על פי גישה זו, היא אקטיבית ואוטונומית והוא משפיע על החינוך של עצמו, לא פחות מהצוות החינוכי בגן.
המטרה המרכזית היא חיזוק הביטחון העצמי, חיזוק היכולת לזהות ולהביע צורך וחיזוק הקשר בין הרכיבים הרגשיים לרכיבים הקוגניטיביים של הילד.
הגישה האדלריאנית
מבוססת על התיאוריה של אבי הפסיכולוגיה האינדיבידואלית אלפרד אדלר.
זוהי גישה חינוכית ששמה דגש על ראיית עולם אופטימית ואקטיבית ורואה בילד אדם שלם, האחראי באופן בלעדי לרצונותיו ולאופן בו הוא פועל כדי להשיגם.
בגן אדלריאני הילד הוא שותף משמעותי בתהליך ההתפתחות והלמידה שלו ובין הצוות לילדים מתקיים דיאלוג קבוע, מכבד ומקדם.
הגן הדמוקרטי
על פי גישה חינוכית זו, הילדים לוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות המשפיעות על חיי הגן וכתוצאה מכך, שותפים גם לאחריות על מה שקורה.
הילד בוחר איך יראה סדר היום שלו, מה יעשה בכל חלק מהיום ועם מי.
האימון הקבוע בחיזוק יכולת הבחירה משפיע על פיתוח חשיבה ביקורתית, תחושת מעורבות, עצמאות ומוטיבציה פנימית להתקדמות והתפתחות.
איך בוחרים את הגן המתאים?
כהורים, אתם מכירים טוב מכולם את הילד או הילדה שלכם ויודעים למה הם זקוקים.
אחרי שתקראו קצת על האפשרויות השונות, מומלץ להעמיק בקריאה ובלמידה על הגישה שנראית לכם מתאימה במיוחד.
כדאי לדבר עם הורים ועם אנשי צוות בגנים הפועלים על פי השיטה הרצויה לכם ולקבל המלצות מאנשים שונים, אודות הגן המתאים.
יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים להיכנס לפורום הדרכת הורים של על הספה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![רויטל לביא-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/2018.jpg)
פסיכותרפיסטית ומומחית לטיפול בחרדות ומשברי חיים
התמחות: חרדות, חרדה חברתית, משברי חיים, מעברים ושינויים, דימוי עצמי, קשיי קשב וריכוז, טיפול בטראומות, בריאות
אזור בארץ: רעננה, הוד השרון, הרצליה, כפר סבא, השרון
שפה: עברית
טיפול רגשי וטיפול cbt במבוגרים, מתבגרים וילדים במצבי משבר וחרדות - הבנה של הקושי עמו מתמודדים הכוונה, ייעוץ, ליווי וטיפול נפשי. מ
![מעיין ביטון-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/2090.jpg)
עו''ס, פסיכותרפיסטית
התמחות: חרדה, רגישות גבוהה, דיכאון, משברי חיים, בעיות משפחתיות, אבל, פוסט טראומה, בעיות שינה, ויסות רגשי, הת
אזור בארץ: הוד השרון, כפר סבא, רעננה, הרצליה, אזור השרון
שפה: עברית,אנגלית
עו"ס קלינית מטפלת בטיפול ממוקד מטרה בנוער ומבוגרים. מומחיות בויסות רגשי ורגישות גבוהה, בעלת ניסיון של 15 שנה בטיפול בחרדות, טראומו
![יעל ניצן-כרמל-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/2821.jpg)
פסיכולוגית קלינית
התמחות: דיכאון, חרדות, משבר בזוגיות, ערך עצמי ירוד קשיים ביצירת קשר זוגי, קשיים בעבודה, הפרעות אכילה , משברי
אזור בארץ: שרון,הוד השרון
שפה: עברית,אנגלית
כל אדם הסובל ממצוקה כלשהי, מסימפטומים, תקיעות, תחושת חוסר מימוש עצמי, קושי בקבלת החלטות משמעותיות, זכאי להקשבה, הכלה, הבנת מקור קש
![דר בני מור-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3027.jpg)
פסיכולוג קליני בכיר מטפל פרטני וזוגי
התמחות: חרדה, משברי חיים ,בעיות משפחתיות וזוגיות,דכאון ,בעיות במיניות , אבל ואבדן, פוסט טראומה, טיפול בלהט'
אזור בארץ: רעננה, כפר סבא, הרצליה, אזור השרון, מטפל אונליין
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוג קליני בכיר, פסיכואנליטיקאי יונגיאני ומטפל זוגי מנוסה בעל ניסיון רב בטיפול במבוגרים עם קשיים רגשיים ,חרדה, ריקנות ,דכאון
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
למה אנחנו משקרים כל כך הרבה? צוות על הספה
הורים לילדים סביב גיל ארבע מכירים היטב את השלב בו הילד המתוק שלנו, שתמיד אמר את כל האמת בפנים, במתיקות של ינקות, מתחיל פתאום להתאמן בשקרים ועושה את זה בצורה הכי חמודה וחסרת תחכום שיש.
התמודדות עם חרדות המלחמה בעזרת טיפול CBT צוות אתר על הספה
חרדה היא תגובה נורמלית במצבי איום וסכנה, מעטים האנשים בישראל שלא מתמודדים עם רמת מסוימת של חרדה, בעקבות האירועים שהחלו ב 7/10 והמלחמה המתנהלת מאז. חשוב לציין כי פחד הוא תגובה טבעית מאוד במצבי חירום מהסוג שאנו חווים כבר למעלה מחודש.
חמישה דברים שלא ידעת על ריפוי בעיסוק צוות על הספה
בשנים האחרונות רווח השימוש במושג 'ריפוי בעיסוק', אך בשונה ממקצועות טיפוליים אחרים, רוב האנשים לא יודעים מהו בדיוק ריפוי בעיסוק, למי הוא מתאים וכיצד הוא עובד. אם גם לכם יש סימני שאלה בנושא – אנחנו פה בשבילכם.
גן ילדים: כניסה בלי פחדים מיכל דביר קורן
רגע לפני שאתם שולחים את הילד אל גן ילדים, כדאי שתדעו את כללי הכנסת ילד אל גן ילדים: יש להסביר לילד ולהתכונן איתו לקראת הכניסה לגן, לדעת כיצד להיפרד מהילד בתוך הגן, לתת לו חיזוק חיובי אם נפרד מכם כראוי ועוד