
גישות חינוך שונות בגילאי הגן
צוות על הספה
אף פעם אל תעזור לילד במשימה שאתה חושב שהוא יכול להצליח לעשות בעצמו
זוכרים את גן הילדים שלכם? בתקופה בה כל הגנים נראו אותו דבר? עם ארגז החול, המגלשה הלוהטת בקיץ, פינת הרופא ארוחות עשר של כריך עם שוקולד ומיץ פטל? גן היה פשוט גן ואיש לא שאל את עצמו שאלות על הגישה החינוכית שעליה מבוססת הפעילות.
המצב היום שונה בתכלית, כאשר הורים מוכנים להשקיע כסף ומאמץ באיתור גן מתאים, אשר פועל על פי גישה חינוכית אליה הם מתחברים ואת ערכיה הם רוצים להקנות לילדיהם. במאמר זה אסקור בפניכם בקצרה את שיטות החינוך המרכזיות הקיימות בגנים בישראל כיום.
הגישה האנתרופוסופית
מבוססת על התיאוריה הפסיכולוגית-חינוכית של דר' רודולף שטיינר.
על פי גישה זו, בשנות החיים הראשונות של הילד, יש להתמקד בפיתוח יכולות הקשורות לדמיון, משחק חופשי ופעילות פיזית ומוטורית. אלו מהווים, על פי הגישה, את הבסיס לפיתוח מיומנויות חשיבה ולמידה, אותן יצטרכו הילדים לרכוש בהמשך.
החינוך בגן מתמקד באיתור היכולות הפנימיות האינדיווידואליות של כל ילד ומתן האפשרות ליכולות הללו לבוא לידי ביטוי.
על פי התפיסה – הסביבה הנכונה תאפשר לכל ילד לפתח יכולות רגשיות, חברתיות, מוסריות ושכליות בעצמו ותפקיד הצוות הוא לייצר את הסביבה הזו ולהימנע מהפרעה ומהתערבות, ככל שניתן.
הגישה המונטסורית
מבוססת על התיאוריה של מריה מונטסורי, מדענית ומחנכת שהאמינה באופיו וביכולותיו האוטו דידקטיות של הילד. למידה תהיה אפקטיבית כאשר היא מתרחשת בזכות מוטיבציה פנימית של הילד לחקור ולכן סביבת הגן והצוות צריכים לאפשר את החקר החופשי הזה ולא לנסות לכוון את הילדים.
סביבת הגן תכלול חפצים ואביזרים שמטרתם לגרות את סקרנותו של הילד ותתאפשר בחירה מוחלטת בין הגירויים השונים, ללא סדר יום מובנה.
כמו שאמרה זאת מונטסורי עצמה: "אף פעם אל תעזור לילד במשימה שאתה חושב שהוא יכול להצליח לעשות בעצמו".
הגן הזורם
הגישה, שנקראת גם "גן אחר" מבוססת על התיאוריה של גדעון לוין, מומחה לפסיכולוגיה של הגיל הרך.
המסגרת בגן קבועה, ובתוכה יכול כל ילד להתנהל בחופשיות ולבחור במה ירצה להתמקד ולמשך כמה זמן.
כל פעילות בגן הזורם כוללת ערכים של משחק, יצירה, למידה ועבודה – במינונים משתנים, בהתאם למאפיינים ולצרכים של כל ילד – ועל פי הגישה כל הערכים שווים ומקדמים זה את זה.
גישת רג'יו אמיליה
מבוססת על התיאוריה של פרופ' מאלגוצ'י וקרויה על שם עיר מגוריו באיטליה.
על פי גישה זו, התוכן בו עוסקים בגן הוא לא העיקר ומהווה רק אמצעי עזר המסייע לילדים להביא לידי ביטוי יכולות במגוון תחומים: רגשי, שפתי, קוגניטיבי, מוטורי ועוד.
התפתחות הילד, על פי גישה זו, היא אקטיבית ואוטונומית והוא משפיע על החינוך של עצמו, לא פחות מהצוות החינוכי בגן.
המטרה המרכזית היא חיזוק הביטחון העצמי, חיזוק היכולת לזהות ולהביע צורך וחיזוק הקשר בין הרכיבים הרגשיים לרכיבים הקוגניטיביים של הילד.
הגישה האדלריאנית
מבוססת על התיאוריה של אבי הפסיכולוגיה האינדיבידואלית אלפרד אדלר.
זוהי גישה חינוכית ששמה דגש על ראיית עולם אופטימית ואקטיבית ורואה בילד אדם שלם, האחראי באופן בלעדי לרצונותיו ולאופן בו הוא פועל כדי להשיגם.
בגן אדלריאני הילד הוא שותף משמעותי בתהליך ההתפתחות והלמידה שלו ובין הצוות לילדים מתקיים דיאלוג קבוע, מכבד ומקדם.
הגן הדמוקרטי
על פי גישה חינוכית זו, הילדים לוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות המשפיעות על חיי הגן וכתוצאה מכך, שותפים גם לאחריות על מה שקורה.
הילד בוחר איך יראה סדר היום שלו, מה יעשה בכל חלק מהיום ועם מי.
האימון הקבוע בחיזוק יכולת הבחירה משפיע על פיתוח חשיבה ביקורתית, תחושת מעורבות, עצמאות ומוטיבציה פנימית להתקדמות והתפתחות.
איך בוחרים את הגן המתאים?
כהורים, אתם מכירים טוב מכולם את הילד או הילדה שלכם ויודעים למה הם זקוקים.
אחרי שתקראו קצת על האפשרויות השונות, מומלץ להעמיק בקריאה ובלמידה על הגישה שנראית לכם מתאימה במיוחד.
כדאי לדבר עם הורים ועם אנשי צוות בגנים הפועלים על פי השיטה הרצויה לכם ולקבל המלצות מאנשים שונים, אודות הגן המתאים.
יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים להיכנס לפורום הדרכת הורים של על הספה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, בריאות הנפש, הפרעות אכילה, אבל ואובדן, לקויות למידה קשב
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, רעננה, השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול פסיכולוגי בילדים, בני נוער ומבוגרים. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת במרפאה הפסיכולוגית בבי''ח שנ

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: פסיכולוג קליני בעל נסיון רב בעבודה עם מבוגרים ומתבגרים: חרדה, מחשבות טרדניות, דכאון, משברי חיים (גיר
אזור בארץ: הרצליה, אזור השרון, מטפל אונליין
שפה: עברית, אנגלית ספרדית
מטפל במחשבות טורדניות, חרדה, דכאון, קונפליקטים בנאישיים, קשיים בזוגיות ובהגשמה עצמית בתחום התעסוקתי. דגש מיוחד בהעצמת הזהות האישית

פסיכותרפיסטית דינמית ממוקדת בשילוב CBT
התמחות: פוסט טראומה, חרדה ודכאון, אבל ואובדן, התמכרויות, מחלות כרוניות, מחלות סופניות, בריאות הנפש, התמודדות
אזור בארץ: שרון,נתניה ורעננה
שפה: עברית,אנגלית
לאורך השנים ליוויתי מטופלים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, קשיים רגשיים, חרדות, טראומות, קשיים במסגרת המשפחה וקונפליקטים מסוגים שונ

פסיכולוגית
התמחות: אוטיזם,טיפול רגשי, אבחונים פסיכודידקטיים,טיפול במשחק,הדרכת הורים,בעיות התנהגות,חרדה ופוביה,לקויות למ
אזור בארץ: פרדס חנה כרכור, זיכרון יעקב/בינימינה, חדרה
שפה: עברית
פסיכולוגית בהתמחות חינוכית. מטפלת בילדים ובהורים החווים קשיים רגשיים והתנהגותיים. מאמינה בהתאמת התכנית הטיפולית לצרכי המטופל
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טיפול באוטיזם: האוטיסט כממציא והטיפול הפסיכואנליטי פרופ' שירלי שרון-זיסר
בתקופתינו, הולכים ומתרבים המקרים בהם ילדים מאובחנים כממוקמים על מה שקרוי ״הספקטרום האוטיסטי.״ האבחנה, שלעיתים קרובות מגיעה בסיומה של דרך מתישה, עלולה היא עצמה להחוות על ידי ההורים כמכה קשה.
ילדים וחשיפה לאלימות צוות אתר על הספה
הורים שבעת שגרה, מנסים באופן אקטיבי למנוע חשיפה של ילדיהם לאלימות באמצעי התקשורת או במשחקים, מתקשים לעשות זאת מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב 7/10. במאמר זה ננסה להבין מהן ההשלכות הפוטנציאליות של חשיפת ילדים למראות של אלימות קשה.
איך להתמודד עם גיל שנתיים הנורא? צוות על הספה
סביב גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן מתחיל לעמוד על שלו, מתעקש לעשות דברים לבד, מתנגד לכל הבעת סמכות הורית, לא מוכן לעשות שום דבר שמבקשים ממנו ובוחן את הגבולות בכל דרך אפשרית. במאמר זה ננסה להסביר את הסיבות לשינוי ההתנהגות אצל תינוקות, שהופכים לפעוטות וניתן לכם טיפים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד
הבידוד עמותת רקפת
הבידוד – בין אם הוא נדרש מאיתנו כאמצעי בטיחות ומניעה להתפשטות הקורונה, ובין אם הוא "בחירה" הנובעת מאופי ומצב חברתי של הילד, עלול גרור גם בדידות קשה.