גישות חינוך שונות בגילאי הגן
צוות על הספה
אף פעם אל תעזור לילד במשימה שאתה חושב שהוא יכול להצליח לעשות בעצמו
זוכרים את גן הילדים שלכם? בתקופה בה כל הגנים נראו אותו דבר? עם ארגז החול, המגלשה הלוהטת בקיץ, פינת הרופא ארוחות עשר של כריך עם שוקולד ומיץ פטל? גן היה פשוט גן ואיש לא שאל את עצמו שאלות על הגישה החינוכית שעליה מבוססת הפעילות.
המצב היום שונה בתכלית, כאשר הורים מוכנים להשקיע כסף ומאמץ באיתור גן מתאים, אשר פועל על פי גישה חינוכית אליה הם מתחברים ואת ערכיה הם רוצים להקנות לילדיהם. במאמר זה אסקור בפניכם בקצרה את שיטות החינוך המרכזיות הקיימות בגנים בישראל כיום.
הגישה האנתרופוסופית
מבוססת על התיאוריה הפסיכולוגית-חינוכית של דר' רודולף שטיינר.
על פי גישה זו, בשנות החיים הראשונות של הילד, יש להתמקד בפיתוח יכולות הקשורות לדמיון, משחק חופשי ופעילות פיזית ומוטורית. אלו מהווים, על פי הגישה, את הבסיס לפיתוח מיומנויות חשיבה ולמידה, אותן יצטרכו הילדים לרכוש בהמשך.
החינוך בגן מתמקד באיתור היכולות הפנימיות האינדיווידואליות של כל ילד ומתן האפשרות ליכולות הללו לבוא לידי ביטוי.
על פי התפיסה – הסביבה הנכונה תאפשר לכל ילד לפתח יכולות רגשיות, חברתיות, מוסריות ושכליות בעצמו ותפקיד הצוות הוא לייצר את הסביבה הזו ולהימנע מהפרעה ומהתערבות, ככל שניתן.
הגישה המונטסורית
מבוססת על התיאוריה של מריה מונטסורי, מדענית ומחנכת שהאמינה באופיו וביכולותיו האוטו דידקטיות של הילד. למידה תהיה אפקטיבית כאשר היא מתרחשת בזכות מוטיבציה פנימית של הילד לחקור ולכן סביבת הגן והצוות צריכים לאפשר את החקר החופשי הזה ולא לנסות לכוון את הילדים.
סביבת הגן תכלול חפצים ואביזרים שמטרתם לגרות את סקרנותו של הילד ותתאפשר בחירה מוחלטת בין הגירויים השונים, ללא סדר יום מובנה.
כמו שאמרה זאת מונטסורי עצמה: "אף פעם אל תעזור לילד במשימה שאתה חושב שהוא יכול להצליח לעשות בעצמו".
הגן הזורם
הגישה, שנקראת גם "גן אחר" מבוססת על התיאוריה של גדעון לוין, מומחה לפסיכולוגיה של הגיל הרך.
המסגרת בגן קבועה, ובתוכה יכול כל ילד להתנהל בחופשיות ולבחור במה ירצה להתמקד ולמשך כמה זמן.
כל פעילות בגן הזורם כוללת ערכים של משחק, יצירה, למידה ועבודה – במינונים משתנים, בהתאם למאפיינים ולצרכים של כל ילד – ועל פי הגישה כל הערכים שווים ומקדמים זה את זה.
גישת רג'יו אמיליה
מבוססת על התיאוריה של פרופ' מאלגוצ'י וקרויה על שם עיר מגוריו באיטליה.
על פי גישה זו, התוכן בו עוסקים בגן הוא לא העיקר ומהווה רק אמצעי עזר המסייע לילדים להביא לידי ביטוי יכולות במגוון תחומים: רגשי, שפתי, קוגניטיבי, מוטורי ועוד.
התפתחות הילד, על פי גישה זו, היא אקטיבית ואוטונומית והוא משפיע על החינוך של עצמו, לא פחות מהצוות החינוכי בגן.
המטרה המרכזית היא חיזוק הביטחון העצמי, חיזוק היכולת לזהות ולהביע צורך וחיזוק הקשר בין הרכיבים הרגשיים לרכיבים הקוגניטיביים של הילד.
הגישה האדלריאנית
מבוססת על התיאוריה של אבי הפסיכולוגיה האינדיבידואלית אלפרד אדלר.
זוהי גישה חינוכית ששמה דגש על ראיית עולם אופטימית ואקטיבית ורואה בילד אדם שלם, האחראי באופן בלעדי לרצונותיו ולאופן בו הוא פועל כדי להשיגם.
בגן אדלריאני הילד הוא שותף משמעותי בתהליך ההתפתחות והלמידה שלו ובין הצוות לילדים מתקיים דיאלוג קבוע, מכבד ומקדם.
הגן הדמוקרטי
על פי גישה חינוכית זו, הילדים לוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות המשפיעות על חיי הגן וכתוצאה מכך, שותפים גם לאחריות על מה שקורה.
הילד בוחר איך יראה סדר היום שלו, מה יעשה בכל חלק מהיום ועם מי.
האימון הקבוע בחיזוק יכולת הבחירה משפיע על פיתוח חשיבה ביקורתית, תחושת מעורבות, עצמאות ומוטיבציה פנימית להתקדמות והתפתחות.
איך בוחרים את הגן המתאים?
כהורים, אתם מכירים טוב מכולם את הילד או הילדה שלכם ויודעים למה הם זקוקים.
אחרי שתקראו קצת על האפשרויות השונות, מומלץ להעמיק בקריאה ובלמידה על הגישה שנראית לכם מתאימה במיוחד.
כדאי לדבר עם הורים ועם אנשי צוות בגנים הפועלים על פי השיטה הרצויה לכם ולקבל המלצות מאנשים שונים, אודות הגן המתאים.
יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים להיכנס לפורום הדרכת הורים של על הספה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית
התמחות: קשיים אישיים וזוגיים,משברי חיים, קשיים בתקשורת ובמערכות יחסים , התמודדות עם בגידה, אבל ואובדן, חרדה
אזור בארץ: אזור השרון , אזור המרכז
שפה: עברית
ניסיון רב ומגוון.מתאימה את גישת הטפול לצרכי המטופל(דינמי,cbt ועוד). מובילה המסע הטיפולי במרחב בטוח ומאפשר עם מתן תקוה. קחו את הה
פסיכולוגית קלינית מומחית, נוער ומבוגרים.
התמחות: ערך עצמי ודימוי גוף פגוע. קושי ביחסים בין אישיים. משברי חיים. דיכאון, חרדה. ישראלים החיים בחו''ל.
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית
אני רואה את הטיפול הפסיכולוגי כמסע שלשניים, בגובה העיניים, כשהמבט לאחור הוא לשם הבנת החוויה עימה מגיע המטופל, ואילו המבט להווה ולע
פסיכולוגית קלינית מומחית ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: פסיכולוגית קלינית מומחית ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת בקשיים בקשרים בינאישיים, התמודדות עם אב
אזור בארץ: רעננה, כפר סבא, הרצליה, אזור השרון
שפה: עברית
ניסיון רב בטיפול ויעוץ אישי וזוגי. התמחות בטיפול במצבי משבר אישיים כגון- אובדן ,פרידה, מחלה וכן במצבי משבר זוגיים. הטיפול קצר ,
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה
התמחות: כפסיכולוגית מומחית לטיפול בטראומה, בעת חרום זו, אני מציעה טיפול מוזל בטראומה לשלושה חודשים. אנא פנו
אזור בארץ: חיפה
שפה: עברית,אנגלית
אני פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה ב CBT. מטפלת גם בשיטת EMDR המותאם ספציפית לטיפול בטראומה ואשר בשלוב עם טיפול CBT להאצת תהליך
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הילד סובל מהרטבה? מה אפשר לעשות ? צוות על הספה
רוב הילדים נגמלים מהרטבת לילה עד גיל חמש, אך אחוז בני החמש שטרם רכשו שליטה על הרטבת הלילה גבוה יותר ממה שנהוג לחשוב ועומד על 15-20%.
איך להתמודד עם גיל שנתיים הנורא? צוות על הספה
סביב גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן מתחיל לעמוד על שלו, מתעקש לעשות דברים לבד, מתנגד לכל הבעת סמכות הורית, לא מוכן לעשות שום דבר שמבקשים ממנו ובוחן את הגבולות בכל דרך אפשרית. במאמר זה ננסה להסביר את הסיבות לשינוי ההתנהגות אצל תינוקות, שהופכים לפעוטות וניתן לכם טיפים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד
טיקים אצל ילדים – למה זה קורה ואיך אפשר לטפל? צוות על הספה
יואב, בן 6 וחצי, נכנס לכיתה א בהתרגשות גדולה ואחרי מספר שבועות בני הבית שמו לב שהוא ממצמץ בלי הרף, מיותר לציין שהמצמוצים החרידו את ההורים, סיפורים כמו הסיפור של יואב נפוצים מאוד, למעשה אחד מכל 10 ילדים יציג טיקים לא רצוניים בתקופה מסוימת במהלך חייו
הילד שלי? בריון? מה לעשות כאשר הילד שלכם נוהג באלימות צוות על הספה
מעטים חושבים מה עובר על ההורים שילדיהם הם הבריונים אשר נטפלים לילדים אחרים ונוהגים כלפיהם באלימות פיזית או מילולית – מה מביא את הילדים להתנהגות הזו ומה יכולים ההורים לעשות בעניין?