
כיצד מלחמת חרבות ברזל תשפיע על התלמידים בחזרה לשנת הלימודים?
צוות אתר על הספה
הילדים שלנו, בדיוק כמונו, חיים במציאות הישראלית ובאופן ודאי יודעים עליה, כנראה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים
מאז השבת השחורה ופתיחת מלחמת "חרבות ברזל", מתמודדים הישראלים עם רגשות קשים והדבר נמשך כבר זמן רב. תחושות כאב וזעם, עצב תהומי על האנשים שנפגעו באופן ישיר, מתח תמידי עקב תדירות האירועים הקשים שרודפים זה את זה ומעל הכל, תחושה בסיסית וקבועה של חרדה וחוסר ביטחון.
המצב הרגשי הזה קשה לכולם ומשפיע באופן ישיר על הילדים ובני הנוער, שבקרוב אמורים לחזור לספסל הלימודים ולנהל שגרת חיים, בסביבה רוויה דאגות, שכול וכאב.
"מה עושים עם כל הזעם הזה?"
כהורים, אנחנו מכירים ומבינים את הצורך לשלוט ברגשותינו, במידה מסוימת, למען ועבור הילדים. בסיטואציות מורכבות, כמו מלחמה ממושכת שסופה לא נראה לעין, הניסיון לשלוט ברגשות הופך קשה במיוחד, גם אנחנו בסופו של דבר בני אדם.
אז מה עושים עם זה? מה עושים עם בליל הרגשות המאיים שחווה כל הורה בישראל בעשרת החודשים האחרונים? ואיך נכון לתווך את הרגשות הללו לילדים ולבני הנוער שנושאים אלינו עיניים?
כנות ושיתוף במידע מעובד ומתווך
הילדים שלנו, בדיוק כמונו, חיים במציאות הישראלית ובאופן ודאי יודעים עליה, כנראה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים.
הניסיון להסתיר מהם את האירועים באופן מוחלט נידון לכישלון, בוודאי כאשר מדובר בילדים בגילאי 6 ומעלה. במצב בו אנו מצויים, החזרה ללימודים עלולה להיות מאיימת במיוחד והילדים עלולים להביע רצון, מובן וטבעי, להישאר ליד ההורים, במרחב הביתי המוגן יחסית.
אנו מציעים לנהל שיח פתוח עם הילדים אודות המצב, בהתאם לגילם כמובן. כדאי להתחיל בשאלות פתוחות שיאפשרו לילדים להעלות את התכנים שמעסיקים אותם – האם את חושבת על שנת הלימודים הקרובה? מה אתה חושב שיהיה? יש משהו שממנו אתם חוששים? מהם הצדדים החיוביים שבחזרה לשגרה מבחינתך?
התשובות שייתנו הילדים, יאפשרו לכם להמשיך את השיחה בהתאם. נסו לא להיות מקובעים במסרים שתכננתם מראש להעביר ותנו לילדים להוביל את השיחה, כך תוכלו לוודא שאתם מתייחסים למה שבאמת מעסיק אותם.
התייחסות למדיות חברתיות
אצל הילדים הבוגרים יותר, כאלה שכבר מחזיקים בטלפון נייד פרטי, המידע כבר מגיע באופן ישיר, עם שליטה מינימלית של ההורים, אם בכלל.
כמנהיגי הבית, עלינו להתייחס לנקודה הזו ולבדוק עם הילדים מה הם יודעים ובעיקר, מה הם מרגישים בעקבות המידע אליו נחשפו.
הסבירו לילדים שהמידע ברשתות לא תמיד מדויק ובוודאי שלא מעובד על ידי גורמים רשמיים ולכן יש להתייחס אליו בזהירות ולקחת אחריות על הבריאות הנפשית שלהם ושל הסובבים אותם, כולל לדעת מתי נכון לסגור את הטלפון או לדווח למבוגר עליו סומכים.
התייחסו ברצינות לשאלות ולתחושות שעולות וספקו להם מידע אמיתי ונוסך ביטחון, ככל שניתן.
האם להיערך כרגיל לפתיחת השנה?
הורים רבים שואלים את עצמם כיצד להיערך לשנת הלימודים הקרובה, בתנאים של חוסר ודאות דרמטית.
אנחנו מציעים לדבוק בשגרה, ככל שרק אפשר. לרכוש יחד את הציוד הדרוש, כמו בכל שנה, לעטוף ספרים ומחברות ולבצע את עבודות הבית שניתנו על ידי המורים. המסר שאתם משדרים בכך לילדים, הוא מסר משמעותי של ביטחון בכך שהחיים ממשיכים, למרות החשש והקושי. אם אתם שוהים במקום מגורים זמני בעקבות המצב הביטחוני, ניתן להיעזר באנשי מקצוע שיסייעו לכם לתווך את המצב לילדים בצורה הטובה ביותר, בהתאם למצב הספציפי.
אם אתם כבר יודעים היכן הילדים מתחילים ללמוד בשנה הקרובה – נסו לתאם מפגשי היכרות עם הצוות ועם החברים העתידיים לכיתה, במטרה לעזור לילדים להתחיל את השנה בסביבה שאינה זרה.
בשבחי השגרה - למה שגרה כל כך חשובה?
ילדים רבים נשאבים בחופש הגדול למעין קיום מקביל, בו סדרי היום נטרפים וזמן השימוש במסכים כמעט ואינו מוגבל. זה טבעי והגיוני לחלוטין, אך יחד עם זאת עלול לייצר רתיעה מעצם הרעיון של חזרה לשגרה, שמשמעותה ריבוי מטלות והרבה פחות זמן חופשי.
נסו לייצר בבית שיח שמדבר על חשיבות השגרה – כמה זה עוזר לנו לדעת שיש דברים קבועים בסדר היום, כמה חשובות שינה בשעות הלילה ואכילה סדירה להתפתחות המוח והגוף והכי חשוב – אלמלא השגרה לא היינו יודעים להעריך את החופש וליהנות ממנו. שתיהן – גם השגרה וגם היציאה ממנה לפרקים – חשובות לבריאות הפיזית והנפשית שלנו.
אל תסתפקו רק במילים, אלא נסו לשמור על שגרות בית מסוימות, גם במהלך החופש הגדול ובוודאי בשבועות האחרונים שלו, בהם נרצה לעזור לילדים להתרגל מחדש לשגרת הלימודים בצורה הדרגתית.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוג שיקומי מומחה
התמחות: טיפול במתבגרים וילדים,הדרכת הורים וטיפול דיאדי,הפרעות התפתחותיות,פגיעות ראש,אוטיזם,חרדה ודיכאון,CBT,
אזור בארץ: חיפה, אזור חוף הכרמל, אזור הקריות, צפון הארץ
שפה: עברית
פסיכולוג המטפל בילדים, נוער ומבוגרים עם נסיון בטיפול בהפרעות נוירו-התפתחותיות ובהפרעות דיכאון וחרדה. מאמין בכוחות המטופל ובקשר מיט

פסיכותרפיסט,מטפל זוגי ומשפחתי, CBT
התמחות: ברשותי תואר שני MSW, בעל 25 שנות נסיון ו15 שנים בקליניקה. מטפל בעזרת CBT, טיפול דינמי קלאסי, מיינדפו
אזור בארץ: תל אביב, זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,אנגלית
עבודה עם בוגרים ונוער הסובלים מתקיעות, קשיי תיפקוד, חרדות, דכאון, הפרעת קשב, פוסט טראומה,התמכרויות (חומרים ,מחשב), כעסים וסף תסכול

פסיכולוגית שיקומית
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה, חרדה חברתית, לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים, או
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן
שפה: עברית
פסיכולוגית שיקומית ונוירופסיכולוגית בסוף ההתמחות. מטפלת בגישה אינטגרטיבית המשלבת בין הגישה הדינאמית לכלים קוגניטיביים- התנהגותיים
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
נוכחות והשגחה הורית ביום העצמאות ולג בעומר הילה שבורון
בל"ג בעומר, כמו ביום העצמאות, יוצאים המתבגרים מהבית חדורי התלהבות לקראת הלילה הארוך ומלא הריגושים המצפה להם. לילה שבו הגבולות נפרצים, יש סיבה למסיבה ובעיקר יש, לכאורה, סיבה להסתובב ברחובות שעות ארוכות.
הפרעת קשב וריכוז צוות על הספה
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה השכיחה ביותר באוכלוסייה. בקרב ילדים ונוער היא אף נפוצה עוד יותר. הילד 'על קוצים'? מוסח בקלות? מאבד את החפצים? אם אתם חוששים שילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז הכתבה הזו בשבילכם.
מה לשים לך בסנדוויץ? צוות אתר על הספה
כמעט בכל בית שאלת ארוחת העשר הופכת לעניין מייגע, על אחת כמה וכמה אם יש יותר מילד אחד שצריך להכין לו ארוחה.
האם כולם יכולים להיות הורים? כל מה שצריך לדעת על מסוגלות הורית חיים פינקלמן, פסיכולוג קליני מומחה
הנחת המוצא הבסיסית של הרשויות היא שההורים הם אחראים בלעדיים על ילדיהם ומסוגלים לספק את צרכיהם, במרבית המקרים אין צורך לבדוק את מידת המסוגלות של ההורים לתפקידם. אבל לא תמיד זה המצב ואז יש צורך לבצע בדיקת מסוגלות הורית.