אבחון התפתחותי נדרש כאשר הורים ואנשי חינוך מזהים עיכוב באחד מצירי ההתפתחות או כאשר יש קושי רגשי
אחד הכלים הפסיכולוגיים המשמעותיים בתחום התפתחות הילד, הוא אבחון התפתחותי שבודק את רמת התפקוד של הילד הנבדק במספר תחומים מרכזיים ומסייע בבניית תוכנית התערבות אפקטיבית ארוכת טווח ומותאמת.

התחומים שנבדקים באבחון התפתחותי
כידוע, האדם הוא ישות מורכבת שנדרש לתפקד בו זמנית במספר תחומי חיים מרכזיים. בהתאם, אבחון התפתחותי בודק את הסטטוס של הילד הנבדק על פני מספר צירים משמעותיים:
1. ציר קוגניטיבי – כאן נבדקים תפקודי זיכרון, יכולת המשגה של עצמים ותחושות, הבנה ופתרון בעיות, הבנת הוראות פשוטות, יכולת הסקת מסקנות, יכולת ויסות ועיבוד חושי ועוד.
2. ציר מוטורי – הערכת המיומנויות הקיימות של מוטוריקה עדינה (אחיזת מספריים ועיפרון, השחלת חרוזים ועוד) ושל מוטוריקה גסה (קפיצה האוויר, טיפוס), קואורדינציה, איזון במרחב (היכולת לשבת או לעמוד בלי לזוז), תנועות דינאמיות כמו זחילה או ריצה והיכולת לתכנן צעדים מוטוריים הדרושים להשגת המטרה.
3. ציר שפתי – אוצר מילים קיים, הבנה וביטוי של תכונות כמו גודל, צבע או צורה, שימוש בתקשורת לא מילולית כמו מחוות גוף והבעות פנים, הבנה של מושג דיבור על פי תור, יכולת הביטוי וההקשבה.
4. ציר התנהגותי – שליטה בפעולות, מידת היכולת לפעול בעצמאות, תפקודים יום יומיים בבית או מחוצה לו.
5. ציר רגשי וחברתי – שליטה במיומנויות תקשורת הדרושות לקיום מערכות יחסים (למשל יצירת קשר עין), יכולת ויסות רגשי בפרטיות ובחברת ילדים אחרים, גילוי עניין באחרים, יכולת פתרון בעיות חברתיות, היכולת להסביר רצונות וצרכים והיכולת לנהל מערכות יחסים מובחנות עם דמויות משמעותיות.
מי מבצע אבחון התפתחותי ובאיזה גיל ניתן לבצע את האבחון?
מרבית הילדים מובאים לאבחון התפתחותי סביב גיל 5, אם כי בחלק מהמקרים ניתן לבצע אותו בגיל צעיר יותר, בהמלצת גורם טיפולי.
כאשר מדובר
באבחון התפתחותי מלא, הכולל את כלל הצירים שפורטו, רשאי לבצע אותו רק פסיכולוג התפתחותי מומחה. אבחון של אחד הצירים באופן ספציפי יכול להתבצע על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום המבוקש, למשל
קלינאית תקשורת במקרה של אבחון שפתי, או
מרפאה בעיסוק במקרה של אבחון מוטורי.
מתי כדאי לפנות לאבחון התפתחותי?
אבחון התפתחותי נדרש כאשר הורים ואנשי חינוך מזהים עיכוב באחד מצירי ההתפתחות או כאשר יש קושי רגשי, התנהגותי או חברתי המונע מהילד להשתלב במסגרות השונות ולהסתגל אליהן. לעיתים, ההפניה לאבחון תגיע מרופא ילדים או מנוירולוג, במטרה לזהות עיכובים שעלולים להיווצר כתוצאה מפגיעה מוחית כלשהי.
אבחון התפתחותי עשוי לסייע לילד ולמשפחתו במספר דרכים:
1. הערכת הקושי ומיקוד – כאשר עולה חשד לעיכוב התפתחותי בציר התפתחותי אחד או יותר, יש להעריך את מידת החומרה של העיכוב ולהבין את הקשיים הספציפיים שהוא מסב לילד.
2. בניית תוכנית התערבות – באמצעות איתור ומיקוד הקושי, ניתן ליצור תוכנית טיפולית שתסייע בפיתוח ושיפור המיומנויות בתחום הנדרש. המלצות האבחון המיועדות להורים, לאנשי הצוות במסגרת החינוכית ולמטפלים אחרים ומסייעות להם לתת לילד את המענה המתאים והמיטבי לצרכיו.
3. קבלת זכויות והקלות – תוצאותיו של אבחון התפתחותי מאפשרות הכרה של המערכות השונות והתייחסות מותאמת לילד המתקשה. התייחסות כזו יכולה לכלול הקלות של משרד החינוך וזכויות כספיות ואחרות בגופים כמו הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות, שמטרתן לסייע
בטיפול ובקידום הילד.

איך נראה אבחון התפתחותי?
כבר עם זיהוי הקושי הראשוני, כדאי לפנות למכון להתפתחות הילד בקופות החולים, כדי לקבל הכרה וסיוע במימון האבחון והטיפולים לאחריו. לצערנו, התורים הארוכים בדרך לאבחון המיוחל, גורמים להורים רבים לפנות לאבחון בערוצים פרטיים. גם במקרים הללו, יתכן שאושרו החזרים בדיעבד ובכל מקרה מומלץ לעדכן את מערכת החינוך ואת קופת החולים בשלב מוקדם ככל הניתן.
תהליך האבחון מתחיל במפגש מקדים של הפסיכולוג המאבחן עם הורי הילד במטרה לקבל מידע רב ככל שניתן על תהליך ההתפתחות של הילד עד כה, מבחינה חינוכית, משפחתית ורפואית.
לאחר מכן מתקיימים מספר מפגשים במהלכם מבצע הפסיכולוג את חלקי האבחון השונים, באמצעות שימוש במגוון משחקים שיאפשרו לילד חוויה חיובית ולא מאיימת בזמן התהליך.
תוצאות אפשריות של אבחון התפתחותי
תוצאות האבחון מציגות את רמת ההתפתחות של הילד, ביחס למצופה בגילו, על גבי כל אחד מהצירים הנבדקים בנפרד.
במידה ונמצא עיכוב בציר התפתחות ספציפי – תוכנית הטיפול תכלול המלצות להתערבות מקצועית ממוקדת בציר זה.
במקרים בהם האבחון מעלה שיש עיכוב התפתחותי כללי, במספר צירים, ההמלצה יכולה להיות השמה במסגרת טיפולית ייעודית כמו גן ילדים שיקומי, המאפשר לילד לקבל את כלל הטיפולים והמענים להם הוא זקוק בשלבים הקריטיים להתפתחות ולצמצום הפער.
לעיתים, תוצאות האבחון יכולות להצביע על הפרעת קשב וריכוז או לקות למידה שיחייבו אבחון ממוקד נוסף ויצירת תוכנית טיפולית מותאמת.