מהו אבחון דידקטי?
אבחון שמטרתו להעריך מיומנויות נדרשות ללמידה ולאתר קשיי למידה או לקויות למידה אצל ילד או אדם אשר עשויים להשפיע על יכולותיו וביצועיו בתחום הלימודי. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה ומאתר מקרים של לקויות למידה שונות.
בשונה מהאבחונים האחרים, האבחון הדידקטי נערך על ידי מאבחן דידקטי. שהוא איש או אשת מקצוע שעברו הכשרה לאבחון דידקטי, לרוב יהיו אלו מורים מוסמכים לאסטרטגיות למידה (מה שנקרא פעם הוראה מתקנת), פסיכולוגים אן יועצים חינוכיים שעברו לימודי הסמכה מתאימים. חשוב לוודא שלמאבחן אליו פונים יש תעודה והסמכה מתאימים וכי המוסד להשכלה בו לומד התלמיד יקבלו את האבחון ויכירו במאבחן במידה וההמלצות יהיו לתת התאמות מסוימות.
מה מקבלים בתוצאות האבחון הדידקטי?
במידה ובאבחון הדידקטי מאותר קושי מסוים, תוצאות האבחון יצביעו על סוגי הקושי הלמידה. זזו יכולה להיות לקות למידה אחת או יותר (דיסלקציה – קושי בקריאה ובכתיבה, דיסקלקוליה – קושי בחשבון או דיסגרפיה – קושי בכתיבה ובהתארגנות סביב כישורים גרפיים), פערים בין תפקודי למידה שונים- קשר יד עין, התארגנות, זיכרון (אחסון ושליפה), קשב וריכוז וכדומה. בנוסף, האבחון אמור לתת כהערכה של הכוחות והחוזקות בתחומי הלמידה, כמצע להמלצות על אסטרטגיות למידה מותאמות וליווי התלמיד.
כמה זמן נמשך אבחון דידקטי?
האבחון נמשך כמה שעות, תלוי בעיקר בנבדק, וניתן לחלקו שני מפגשים.
כמה עולה אבחון דידקטי?
מחירי אבחונים דידקטיים נע בין 1200- 1800 ₪. לילדים מתחת לגיל 18 ניתן במקרים מסוימים לקבל השתתפות מקופת החולים על פי תנאי הזכאות והמסלול הביטוחי. ביטוחים פרטיים רבים משתתפים גם הם בעלות האבחון הדידקטי.
סוגי אבחונים
אבחון דידקטי
אבחון שמטרתו לאתר קשיי למידה או לקויות למידה אצל ילד או אדם אשר עשויים להשפיע על יכולותיו וביצועיו בתחום הלימודי. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה ומאתר מקרים של לקויות למידה שונות.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון המשלב של החלק הדידקטי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכולוגי מעמיק שמטרתו לאתר כוחות ואתגרים נפשיים ורגשיים. מטרתו לשפוך אור על המקור לשינויים בהתנהגות ובתפקוד של ילד או אדם, להעריך מבנה אישיותי. כמו כן בודק אבחון זה אינטליגנציה ותוצאותיו מאפשרות הסקת מסקנות של השילוב בין קוגניציה לכוחות נפשיים.
אבחון התפתחותי
נעשה על ידי פסיכולוגים התפתחותיים או פסיכולוג קליני של הילד. מטרת האבחון לבחון את תפקוד הילד בהתאם לגילו הכרונולוגי בכל תחומי ההתפתחות ולאתר האם קיימים עיכובים בהתפתחות באחד או יותר מתחומי ההתפתחות.
אבחון קשב וריכוז
קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז. חלקם נשענים ראיונות ועל תצפיות ודיווח עצמי של המשפחה ושל המאובחן עצמו וחלקם אבחונים ממוחשבים. מטרת האבחון להבין מהו הרקע לקשיי הלמידה של הילד או האדם ולאתר את דרכי ההתערבות היעילות ביותר עבורו.
אבחון מסוגלות הורית
אבחון מסוגלות הורית הוא אבחון רחב היקף, אשר נערך במקרים בהם עולות שאלות בנוגע ליכולות של הורה לתפקד כהורה, באופן סביר ומספק, ביחס לצרכים של ילדיו. אבחון מסוגלות הורית הוא על פי רוב רחב היקף, ונערך על ידי פסיכולוג קליני.
אבחונים נוספים
קיימים סוגים נוספים של אבחונים למטרות שונות- הערכה התפתחותית, אבחון להערכת יכולות תקשורת, אבחון להדלגה ועוד.