הרשמה לאינדקס על הספה   |  כניסת מטפלים רשומים   |     על הספה בפייסבוק

אודות על הספה   |  הרשם לניוזלטר שלנו   |  צור קשר

לוגו על הספה
  • בית
  • חפש מטפל
      • חיפוש באינדקס
      • חיפוש מתקדם
      • קבל המלצה מהצוות שלנו
      • פיזיותרפיה
      • ריפוי בעיסוק
      • קלינאית תקשורת
      • טיפולים בהבעה ויצירה
      • טיפול באומנות
      • טיפול משפחתי
      • טיפול פסיכולוגי

      • טיפול פסיכולוגי תל אביב
      • טיפול פסיכולוגי בשרון
      • טיפול פסיכולוגי בדרום
      • טיפול פסיכולוגי בחיפה
      • טיפול פסיכולוגי בצפון תל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול פסיכולוגי לילדים

      • טיפול פסיכולוגי לילדים בשרון
      • טיפול פסיכולוגי לילדים בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול זוגי

      • טיפול זוגי בתל אביב
      • טיפול זוגי בשרון
      • טיפול זוגי בצפון
      • טיפול זוגי בירושלים
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול במתבגרים

      • טיפול במתבגרים תל אביב
      • טיפול במתבגרים בשרון
      • טיפול במתבגרים בצפון
      • ...אזורים נוספים
      • הדרכת הורים

      • הדרכת הורים בתל אביב
      • הדרכת הורים בשרון
      • הדרכת הורים בצפון
      • הדרכת הורים במרכז
      • ...אזורים נוספים
      • CBT

      • CBT בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול מיני

      • טיפול פסיכיאטרי

  • פורומים
      • פורום קלינאית תקשורת
      • פורום התמכרויות
      • פורום הגיל השלישי
      • פורום אמהות, היריון ולידה
      • פורום גיל ההתבגרות
      • פורום ייעוץ לקהילה הגאה
      • פורום הדרכת הורים
      • פורום זוגיות , טיפול זוגי
      • פורום פסיכולוגיית ספורט
      • פורום טיפול פסיכולוגי
      • פורום דיכאון, חרדה
      • פורום קורונה
      • פורום אבחונים
      • פורום טיפול פסיכולוגי ילדים
      • פורום שירות צבאי
      • פיזיותרפיה התפתחותית
  • ערוצי תוכן
      • מידע כללי

      • מילון מונחים
      • השירות הציבורי
      • מכונים טיפוליים
      • מידע על סוגי טיפול
      • הכשרות והסמכות של מטפלים
      • כלים להורות אפקטיבית
      • הבלוגים של על הספה
      • ערוץ וידאו

      • גמילה מחיתולים
      • התפתחות מוטורית תינוקות
      • סרטוני הדרכת הורים
      • ויסות חושי
      • הכנה לכיתה א
      • הצבת גבולות וסמכות הורית
      • אכילה בררנית
      • התפתחות תינוקות - זחילה
      • מאמרים

      • גיל ההתבגרות
      • טיפול בילדים
      • כתבות בנושא דיכאון וחרדה
      • לקויות למידה
      • זוגיות ומשפחה
      • טיפול פסיכולוגי
      • איכות חיים
      • חגים ומשפחה
  • לאנשי מקצוע
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
    • הרשמה לניוזלטר
    • פרסום מאמרים בעל הספה
    • כניסת מטפלים רשומים
  • תחומי טיפול
      • טיפול בדיכאון
      • טיפול בחרדה
      • הפרעות אכילה
      • התמכרויות
      • לקויות למידה והפרעות קשב
      • נכויות ומחלות כרוניות
      • אבחונים
      • מיינדפולנס
      • פסיכולוגיה תעסוקתית
      • פסיכודרמה
      • התפתחות הילד
      • גיל ההתבגרות
      • בעיות משפחתיות וזוגיות
      • אבל ואובדן
      • טיפול רגשי בילדים
      • הגיל השלישי
      • טיפול בקשיים מיניים
חפש באתר  
חפש באתר  
פעולות נפוצות באתר
  • אודות על הספה
  • הרשמה לאינדקס שלנו
  • צור קשר
  • כניסת מטפלים רשומים
  •   בית
  •   חיפוש באינדקס
  • חפש מטפל
    • טיפול פסיכולוגי
    • טיפול אונליין
    • טיפול זוגי
    • הדרכת הורים
    • טיפול במתבגרים
    • טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
  •   לפורומים של אתר על הספה
  •   הרשמה לאינדקס שלנו
  • ערוצי תוכן
    • מאמרים
    • ערוץ וידאו
  • לאנשי מקצוע
    • כניסת מטפלים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • מאמרים מקצועיים
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
  • תחומי טיפול
    • טיפול בדיכאון
    • טיפול בחרדה
    • התפתחות הילד
    • פסיכודרמה
    • מיינדפולנס
    • פסיכולוגיה תעסוקתית
    • טיפול בקשיים מיניים
    • לקויות למידה והפרעות קשב
    • הפרעות אכילה
    • לכל תחומי הטיפול
לוגו על הספה

על הספה, המגזין, כתבות בנושא טיפול פסיכולוגי


  • בית
  • המגזין
  • כתבות ומאמרים
  • תקשורת בין אישית: אמפתיה

תקשורת בין אישית: אמפתיה

ענבר לבקוביץ, טנטולוגית-מומחית בתחומי מוות


א | א | א | א | (שנה גודל אות)
שתף מאמר בפייסבוק
שתף מאמר בווטסאפ

אמפתיה היא עמוד תווך של איכות המגע בין אדם לחברו, זוהי התנסות חווייתית, שבה אדם פתוח ורגיש למתחולל בעולמו הרגשי- הנעתי של האחר. דייויס (Davis, 2004), טוען כי מאמצי כל החוקרים להגדיר מהי אמפתיה מובילים למכנה משותף זהה- אמפתיה מופיעה בהקשר בין אישי חברתי, בו תגובה של אדם אחד קשורה לחוויה של אדם אחר.

בפסיכולוגיה ההתפתחותית אמפתיה מוגדרת כתגובה רגשית למצב רגשי של האחר. הגרעין המרכזי בהתנהגות אמפתית הוא היכולת לחוש את האחר. התהליך האמפתי הוא אינטואיטיבי ומבוסס בעיקרו על שימוש מבוקר במנגנון ההשלכה. בעל האמפתיה "מגייס" את מלוא טווח התנסויותיו, חוויותיו ועולם דמיונו כדי להתקרב למה שמתחולל בפנימיותו של האחר (רוזנהיים, 1992). האמפתיה מורכבת הן מרגישות לרגשות שמבטא האחר והן מהיכולת המילולית להפגין כלפי הזולת את קיומן של ההבנה והרגישות האלה (קלינגמן ואייזן, 1990). הקשר האמפתי מחייב הפרדה ברורה בין העצמי שלי לעצמי של הזולת (בנימין, 1990).

המושג אמפתיה מכיל היבטים קוגניטיביים, רגשיים ואפיוני תקשורת. המרכיב הקוגניטיבי משמעו היכולת לאמץ את נקודת מבטו של האחר. המרכיב הרגשי מדגיש את ההשתתפות בחוויות הרגשיות של הזולת, והמרכיב התקשורתי מדגיש מסרים לא מילוליים המועברים בתקשורת הבין- אישית (עדן-אלמוגי, 2000).

גיל (2002), טוען כי ניתן לראות את האמפתיה כתהליך של בדיקת השערות ביחס לחוויה הפנימית של האחר. השערות אלו נתונות לאימות או להפרכה דרך הדיאלוג שנוצר, כל צעד כזה מגביר את דיוקן ואת עומקן. אמפתיה, אינה זהה לסובייקטיביות, שרירותיות אינטואיטיביות או טלפתיה. זה תהליך של הבנה לעומק, אשר משתמש בתקשורת רגשית. עומר (1997) מוסיף כי האמפתיה אינה רק לסבלו של האחר אלא גם להגיון הרגשי הפנימי, העומד מאחורי התנהגותו הבעייתית של הזולת.

האמפתיה היא פונקציה של מרכיבים חברתיים, סביבתיים, תרבותיים ובעיקר משפחתיים. וכך, למרות שהפוטנציאל לחוש אמפתיה קיים, עליו להתפתח בתוך מערכת יחסים קרובה ובתוך תהליך סוציאליזציה תקין. מבחינה התפתחותית בשנה הראשונה לחייו חווה הילד מיזוג בין העצמי לאחר. התגובה האמפתית של הפעוט היא גלובלית ומערבת בין רגשות לא נעימים שלו ושל האחר, כיוון שאין הוא מבחין בין העצמי והאחר. בגיל שנה לערך מושגת קביעות אובייקט. התינוק מסוגל לראשונה לחוות מצוקה אמפתית, כשהוא מודע לכך שהזולת ולא העצמי במצוקה. עם זאת, הוא עדיין עשוי לבלבל בין מצבים פנימיים של האחר לשלו, מה שמתבטא בנתינה לאחר של מה שהוא מוצא כמרגיע. בגיל 3-2 יש לילדים תחושה של האחרים כבעלי מצבים פנימיים בלתי תלויים בשלהם, אף שעדיין אין הם מסוגלים לזהות את שלל המצבים האלו. בגיל זה הילדים הופכים להיות מודעים לכך שתחושותיהם של אחרים עשויות להיות שונות משלהם, ושנקודת הראות שלהם מבוססת על צרכיהם ועל הפירוש שהם נותנים למאורעות. בגיל 4-3 ילדים יכולים להכיר ולהגיב אמפתית על שמחה או על עצב אצל אחרים, במצבים פשוטים. המגוון והמורכבות של המצבים עליהם הם יכולים להגיב אמפתית מתרחבים עם התפתחות השפה והיכולות הקוגניטיביות.

בתאוריות מרכזיות בתחומי הטיפול והייעוץ נתפסת האמפתיה ככלי חשוב המאפשר להבין נכון יותר את עולמו של המטופל ובכך להשיג באופן אפקטיבי יותר את מטרות הטיפול, בתנאי שאין המטפל מאבד את זהותו הוא (עדן-אלמוגי, 2000). רוזנהיים (1990) מדמה את מלאכת האמפתיה לחשיפתו של סרט צילום: ככל שהמטפל רגיש יותר, כן יקלוט רשמים עדינים יותר. המטפל "מפתח" סרט זה על מנת שהמטופל והוא עצמו יוכלו לחזות בו בצוותא- אך מתוך ידיעה מראש, כי לעולם אין סרט מעתיק מציאות במלוא עומקם ודיוקם של ממדיה במלואם.

קיימת חשיבות לשמירת הגבול שבין בעל האמפתיה והאובייקט. כאשר בעל האמפתיה גולש להתמזגות עם השני ועם חוויותיו זהו תהליך של הזדהות. סכנה נוספת בשימוש באמפתיה מתקיימת כאשר המטפל הופך למעורב מאד בטיפול, עד כדי כך שהוא מגלה דאגה הורית כלפי המטופל. הוא עלול לכוון אותו לפי קריטריונים שיפוטיים שנכונים בתפיסתו, ולא לעמוד על צרכיו השונים של המטופל. בנוסף, קושי אפשרי בטיפול במתבגרים קשור בהיבטים הנרקיסיסטיים של המתבגר. המטפל מקשיב למטופל ומנסה להבין אותו באופן אמפתי, המתבגר חווה בתוכו את חוויית המיוחדות אך גם עלול לחוש חסר הגנה ומאוים מהחודרנות שהאמפתיה יוצרת (עדן-אלמוגי, 2000).

היכולת האמפתית היא אחד הגורמים החשובים ביותר במערכות יחסים בין אישיות. היכולת לזהות ולהבין צורך של האחר, ולגלות אכפתיות ואמפתיה חיונית לאינטראקציה הדדית. בכדי לפתח אצל ילדים ומתבגרים אמפתיה ניתן לפעול במישורים קוגניטיביים- התנהגותיים ורגשיים. במישור בקוגניטיבי- ניתן ללמד ערכים של התחשבות, כבוד וסיוע לזולת. במישור ההתנהגותי- לימוד באמצעות הדגמה והמחשה כיצד מדברים בכבוד, מסייעים לחבר במצוקה, ממתינים בתור למשחק, פותרים קונפליקטים במשפחה בדרך אמפתית בה לכל צד יש מקום וקיימת חשיבות לדיאלוג המשותף. במישור הרגשי- חשוב לספק אהבה ותמיכה, כדי שירגישו אהובים ורצויים ובכדי שדרך זו תשמש חיקוי עבורם ותסייע להם לפתח רגישות לזולת.



בנימין, א' (1990). הראיון המסייע. ספריית הפועלים.

גיל, צ' (2002). טיפול דרך הטלפון לפי המודל של ער"ן: השימוש באמפתיה ובהעברה נגדית. שיחות, י"ז, 57-47.

עדן- אלמוגי, ס' (2000). אמפתיה- בהתערבות חינוכית סוציאלית במתבגרים. מניתוק לשילוב, 10, 63-55.

עומר, ח' (1997). הסיפור האמפתי. שיחות, י"ב, 13-21.

קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי- עקרונות, גישות ושיטות התערבות . תל אביב: רמות.

רוזנהיים, א' (1990). אדם נפגש עם עצמו: פסיכותרפיה החוויה ותהליכיה . הוצאת שוקן.

רוזנהיים, א' (1992). אמפתיה בספרות חז"ל: הפרספקטיבה של ההלכה והאגדה.שיחות, ו, 176-182.

Davis, M. (2004). Empathy: Negotiation the border between self and other. In L.Z. Tiedens et C.W. Leach (Eds.), The Social Life of Emotions (pp 19-42). N-Y: Cambridge University Press.



ענבר לבקוביץ
טנטולוגית ומנחת קבוצות
  • תגיות

  • טיפול פסיכולוגי

בפסיכולוגיה ההתפתחותית אמפתיה מוגדרת כתגובה רגשית למצב רגשי של האחר. הגרעין המרכזי בהתנהגות אמפתית הוא היכולת לחוש את האחר.

אנשי מקצוע רלוונטים לתחום


חיים פינקלמן-אינדקס מטפלים מומלצים

חיים פינקלמן

פסיכולוג קליני מומחה מדריך

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,בעיות שינה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים, בעיות במיניות וזהות מינית, טיפול זוגי
אזור בארץ: אזור השרון, הוד השרון, כפר סבא
שפה: עברית

פסיכולוג אשר מטפל במבוגרים, זוגות, ובני נוער. בעל הכשרה מעמיקה וניסיון רב ומגוון. עורך אבחונים פסיכודיאגנוסטים, אבחוני מסוגלות הורית, והערכות פסיכולוגיות נוספות, ומדריך בתחום זה.

מידע נוסף

   

צור קשר

מירב בן יעקב-אינדקס מטפלים מומלצים

מירב בן יעקב

פסיכותרפיסטית דינמית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מטפלת EMDR

התמחות: פסיכותרפיה דינמית ומתמקדת- טיפול רגשי פרטני צעירים ומבוגרים, טיפול זוגי, טיפול משפחתי הדרכת הורים EMDR
אזור בארץ: צפון, כפר ורדים
שפה: עברית

קשיים אישיים במצבים של חרדה, דיכאון,התמכרויות ומצבי סיכון, משברי חיים, התמודדות עם מחלה, אובדן ושכול, קשיים ביחסים בינאישיים/ זוגיים/ משפחיים, גירושין

מידע נוסף

   

צור קשר

ילנה קוסטיאנובסקי-אינדקס מטפלים מומלצים

ילנה קוסטיאנובסקי

מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת

התמחות: טיפול זוגי, יחסים בין אישיים, טיפול בהורים וילדים, טיפול סביב התמודדות עם לחצים ומשברי החיים.
אזור בארץ: גדרה, רחובות, אזור השפלה
שפה: עברית,רוסית

הטיפול מיועד לאנשים אשר מתמודדים עם קשיים רגשיים, לזוגות ומשפחות החווים משבר ביחסים, להורים המבקשים לשפר ולחזק את הקשר עם הילדים שלהם.

מידע נוסף

   

צור קשר

גילי זיסקינד-אינדקס מטפלים מומלצים

גילי זיסקינד

מטפלת באמצעות בעלי חיים ו מטפלת CBT

התמחות: ילדים| מתבגרים| משפחות| הדרכות הורים *פוביות *חרדת בחינות *חרדה חברתית *וויסות רגשי *ADHD *ערך עצמי *טראומות
אזור בארץ: שרון,נתניה
שפה: עברית

''תפקיד המטפל להזמין לאיזור דמדומים, בו המושגים השגורים מטשטשים ומתפנה מרחב לראייה אחרת''/ אסתר אליצור.

מידע נוסף

   

צור קשר



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך


מה זה טיפול ACT? וכיצד הוא יכול לסייע לנו - צוות על הספה

דיכאון, חרדה, טיפול פסיכולוגי, איכות חיים


מה זה טיפול ACT? וכיצד הוא יכול לסייע לנו טיפול ACT – טיפול בקבלה ומחויבות, היא שיטת טיפול שפותחה בסוף שנות ה-90, כחלק מהגל החדש של טיפולי CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) וכוללת רכיבי מיינדפולנס, במטרה לקדם גישה ופעולה חיובית אצל המטופלים.

על פחד מכישלון ולמה הוא גורם לנו להיכשל - צוות על הספה

חרדה, טיפול פסיכולוגי


על פחד מכישלון ולמה הוא גורם לנו להיכשל פחד מכישלון (אתלופוביה, שמשמעה הפחד מלהיות בלתי מושלם) היא הפרעת חרדה מוכרת, הגורמת לאדם לחוש שהוא בדרך כלל שוגה וכי אין בו את היכולת להצליח במשימות או במטרות שלקח על עצמו.

על ספונטניות, טיפול ומה שביניהם - אודי גולדשטיין - מטפל פרטני וקבוצתי בפסיכודרמה

טיפול פסיכולוגי


על ספונטניות, טיפול ומה שביניהם לפני מספר שנים הנחיתי השתלמות במחלקה לשיקום פסיכולוגי בבית החולים "איכילוב". המפגש התחיל בסבב בו ביקשתי מהפסיכולוגים והמתמחים שבצוות לציין את שמם ומה מטרת העל שלהם במפגש עם המטופלים. זאת שאלה שמצריכה רגע של עצירה ומחשבה על מהות העבודה...

טיפול בבישול - אילת ברק

דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, התמכרות, טיפול פסיכולוגי


טיפול בבישול מטבח מהווה נקודת התייחסות ראשונית לעולם פנימי, רגשי וחברתי. אוכל על שלל טעמיו וריחותיו מלווה כל אחד מאיתנו, מציף אותנו בזיכרונות ופורט על רגשות. היצירה הבישולית מאפשרת פיתוח של מרכיבים קוגניטיביים ותקשורתיים כמו בטחון עצמי, מיומנות חברתית, אופטימיות, שיתוף והנאה.







על הספה

צוות אתר על הספה, משלב אנשי מקצוע טיפוליים יחד עם אנשי אינטרנט. לכולנו, חוויה מדהימה ועם זאת כל כך שונה של טיפול פסיכולוגי. לשם כך יצרנו את "על הספה" מתוך רצון לעזור לכל מי שחש אי נוחות או קושי בחייו, למצוא את העזרה המקצועית הנכונה ולהתחיל, כבר היום, במסע לקראת איכות חיים טובה יותר.

  •    אודות על הספה
  •  [email protected]
  •  054-5690181
  •  על הספה בפייסבוק
  •    צור קשר
  •    אזור אנשי מקצוע
 אודות ועזרה
אתר על הספה מקשיב לכם על מנת לשרת אתכם טוב יותר, נשמח לקבל מכם תגובות, הערות וביקורות.
מטפלים ממליצים עלינו
אין תחליף למפגש הבינאישי. אך בימינו המפגש הראשוני מתחיל הרבה לפני ששני אנשים נפגשים פנים אל פנים
הצטרפות לאינדקס מטפלים - "על הספה" מציע לך מגוון שירותים וחבילות אטרקטיביות שיאפשרו לכם שליטה מלאה ואיכותית בתכנים שיקראו אודותכם לקוחות וקולגות

 ערוצים מומלצים


  •    פורומים בעל הספה
  •    ערוץ הוידאו של הספה
  •    כתבות בעל הספה
  •    תחומי טיפול
  •    אזור אנשי מקצוע
  •    אינדקס מדריכים
  •    טיפול פסיכולוגי מוזל
  •    לוח לקהילה המקצועית
  •    הבלוגים של על הספה

 אינדקס על הספה


  •    טיפול פסיכולוגי
  •    טיפול זוגי
  •    הדרכת הורים
  •    פיזיותרפיה
  •    קלינאית תקשורת
  •    ריפוי בעיסוק
  •    טיפול פסיכיאטרי
  •    קבוצות טיפוליות
  •    CBT

התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך.
השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש. שימוש באתר ובתכניו ייחשב כהסכמה מצד המשתמש לתקנון האתר .
  כל הזכויות שמורות לאתר על הספה ©