ילדים אלימים
צוות על הספה
אם ילדכם בעל טמפרמנט אלים- פנו לאיש מקצוע מתחום הטיפול הרגשי על מנת ללמד את הילד דרכי ביטוי מותאמות, ובנוסף פנו להדרכת הורים על מנת ללמוד כיצד לתווך עבורו מצבים קונפליקטואליים.
אלימות היא מונח מפחיד המתקשר בתודעתנו עם עולם תחתון ועם פשע, ובדרך כלל עם פגיעה פיזית בזולת. אולם למעשה אלימות כוללת בתוכה מגוון של פעולות אשר מטרתן היא לפגוע בזולת באופן בלתי חוקי תוך שימוש בכוח. לפי הגדרה זו, אלימות יכולה להופיע אצל מבוגרים או ילדים, בנות או בנים, הפגיעה יכולה להיות פיזית אך גם מילולית, כלכלית, או מינית, מתמשכת או חד פעמית.
ילדים בגיל הרך נוטים להיות תוקפנים כלפי חבריהם, בעיקר סביב מחלוקות על חפצים ושייכותם, עם הגיל עולה רמת האינטראקציה והתוקפנות יורדת באופן טבעי. אולם לפעמים ממשיכים גילויי תוקפנות להופיע באופן בלתי מותאם ומסוכן לסביבה. למה זה קורה?
גולדהירש במאמרה משנת 1998 מציינת מספר גורמים המעלים את רמת התוקפנות והאלימות, בדרך כלל התייחסות לגורם יכולה לשכך את האלימות או את עוצמתה. ניתן לחלק את הגורמים לכאלו הקשורים במסגרת, כאלו הקשורים בילד עצמו, וכאלו הקשורים במשפחה ובסביבה.
מסגרת
1. מצבים בהם לא סופקו צרכיו הבסיסיים של הילד- ילד רעב, עייף, או לבוש/לא לבוש באופן מותאם, ינטה להתנהג ביתר תוקפנות.
2. מסגרת שהכללים והחוקים בה אינם ברורים עלולה לבלבל את הילד וליצור התנהגויות תוקפניות.
3. ומאידך- איסורים רבים מידיי עלולים לגרות את הילד לאלימות מתוך ניסיון למצוא את עצמו בתוך החוקים הרבים.
אם ילדכם נוהג באלימות במסגרת החינוכית שלו, יש לבדוק את מילוי צרכיו הראשוניים של הילד, ואת גבולות המסגרת ויכולתה להכילו.
טמפרמנט
1. סף גירוי נמוך לילד- ישנם ילדים המגיבים באופן בלתי מווסת לחוויות כמו כישלון, לשינויים בהרגלים, או לעודף גירויים. עבורם תחרות בה הפסידו, מסיבת יום הולדת, או יום טיול בגן החיות- עשויים להסתיים בהתפרצות כעס או בהתנהגות אלימה. ילדים אילו זקוקים לתיווך של המצבים הקונפליקטואליים עבורם, על ידי מבוגר מכיל ומבין.
2. תחושת כל יכולות- ישנם ילדים החווים את עצמם כמסוגלים ליותר ממה שהם אכן יכולים. תחושה זו יכולה להביא אותם למצבים בהם הם מסכנים את עצמם ואת האחרים, ויש לשמור עליהם וללמד אותם את גבולות כוחותיהם.
3. היגררות אחרי מנהיג- ישנם ילדים המחפשים מנהיג דומיננטי להקשר אליו ולבצע את הוראותיו. ילדים אילו זקוקים לחיזוק הביטחון העצמי שלהם, ולשמירה מהתנהגות נגררת- על ידי מבוגר.
אם ילדכם בעל טמפרמנט אלים- פנו לאיש מקצוע מתחום הטיפול הרגשי על מנת ללמד את הילד דרכי ביטוי מותאמות, ובנוסף פנו להדרכת הורים על מנת ללמוד כיצד לתווך עבורו מצבים קונפליקטואליים.
משפחה ומשברים
1. בתקופות של משברי חיים, יטו ילדים לבטא זעם תסכול וכאב בהתנהגויות אלימות. ילדים אילו זקוקים לביטוי רגשי בסביבה מכילה.
2. כאשר יש במשפחה גורם אלים, הילדים עשויים לנהוג באלימות- גם כחיקוי, וגם מתוך צורך בחוזק ובכוח אל מול הגורם האלים. במקרים אילו יש לפנות לרווחה על מנת לסייע לילד לגדול בסביבה בטוחה.
אם משפחתכם נתונה כרגע במשבר, פנו לאיש מקצוע מתחום הטיפול הרגשי או המשפחתי על מנת ללמוד כיצד לנהל את המשבר באופן שלא יפגע בילדכם.
התנהגות אלימה של הילד היא התמודדות לא נעימה, מאחר ויש לה גם היבטים חברתיים וסביבתיים. אולם ניתן לשפר את המצב בהרבה, ולהשתמש גם בקושי זה כמנוע לגדילה ולצמיחה של המשפחה כולה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, הריון ולידה, אבל ואובדן, משברי חיים, פוסט טראומה, מיומנ
אזור בארץ: עמק חפר, פרדס חנה/כרכור
שפה: עברית,אנגלית
הטיפול מיועד למי שחווה קושי בתחום מסוים, ורוצה להתחיל תהליך של שינוי ותנועה דרך התבוננות ותובנה, להבין מהיכן הקשיים נובעים וכיצד א
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מגדר יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
בית ספר קיבוצי, אחד מהוותיקים שבמדינה, היום הראשון שלי בעבודה. אני מתלווה למנהלת השירות הפסיכולוגי לצפייה בטקס פתיחת שנת הלימודים. לא היה זה מחזה נדיר לראות ארבעה ואולי אף חמישה דורות עומדים בהתרגשות ומלווים בעיניהם את הזאטוטים העוברים בתוך שביל כפות התמרים בדרך להפיכתם לתלמידים.
טורטיקוליס - מה זה בכלל? נעמה גוטמן- וייזר, פיזיותרפיסטית
בשנים האחרונות יותר ויותר תינוקות מאובחנים כבעלי ? טורטיקוליס או אסימטריה צווארית.
האם כל הילדים נולדו שווים? נעמה גוטמן- וייזר, פיזיותרפיסטית
אם, אשר תינוקה אינו מבצע את הפעולות שילדים אחרים מבצעים, מרגישה תסכול וחרדה, ומתחילה לתהות, אם משהו לקוי אצל ילדה או שאולי הוא זקוק לטיפול או לאבחון מיוחד. השוואות אלו אינן נחלתן של אמהות טריות בלבד.
גישות חינוך שונות בגילאי הגן צוות על הספה
זוכרים את גן הילדים שלכם? בתקופה בה כל הגנים נראו אותו דבר? עם ארגז החול, המגלשה הלוהטת בקיץ, ארוחות עשר של כריך עם שוקולד ומיץ פטל? גן היה פשוט גן ואיש לא שאל את עצמו שאלות על הגישה החינוכית שעליה מבוססת הפעילות, היום המצב שונה בתכלית.