
זהות מינית בגיל ההתבגרות
צוות על הספה
בני נוער שמרגישים שזהותם המינית או המגדרית אינה הזהות המאפיינת את רוב חבריהם, עלולים לחשוש מחוסר קבלה ואף מהתנכלות. אולי תופתעו לגלות כמה חזק וממשי הפחד הזה, גם כאשר מדובר בסביבת חיים פתוחה וליברלית לכאורה.
מי שנכנס לבית ספר תיכון בעיר חילונית במרכז הארץ, עשוי לחשוב שנושא הזהות המינית בגיל ההתבגרות כבר לא מהווה עניין לעסוק בו ולפעמים אפילו יואשם על ידי בני הנוער בשיח אנכרוניסטי שאינו מותאם לעולם שהם חיים בו – עולם של הימנעות מהגדרות, תפיסה של מיניות כרצף וחוסר רצון לעסוק בנושא מפאת חוסר רלוונטיות.
יחד עם זאת, העיסוק בנושא הזהות המינית עדיין מהווה עניין משמעותי למתבגרים רבים, בעיקר לאלה הגדלים בקהילות יותר קטנות וסגורות, שמתאפיינות בשמרנות, אבל ממש לא רק.
כמה מילים על זהות מינית
זהות מינית היא שם כולל לתפיסת ההשתייכות של האדם לקבוצה מסוימת והיא כוללת שני רכיבים מרכזיים:
1. זהות מגדרית – תפיסתו של האדם את עצמו כשייך לקבוצת המגדר אליה נולד, על סך המאפיינים החברתיים והתרבותיים שלה. האם יש הלימה בין המין המולד לתפיסת המגדר הפנימית? האם יש הלימה חלקית או בכלל לא?
2. נטייה מינית או זהות מינית – האם האדם נמשך לבני מינו, לבני המין השני, או שכלל אינו חש משיכה מינית – נזכיר כי מדובר ברצף ולא בבחירה דיכוטומית בהכרח.
זהות מינית בגיל ההתבגרות
מתבגרים מתמודדים עם רצף מורכב של אתגרים, בדרך להפוך לאנשים בוגרים.
בין היתר הם עוסקים בשאלות של זהות ומנסים להבין מי הם, מה הם אוהבים וכיצד ירצו שחייהם יראו בעתיד?
השאלות כבדות המשקל הללו, שמתקיימות לצד השקעת משאבים נפשיים רבים בניסיון להשתייך לקבוצת שווים והצורך הטבעי ליצור נפרדות מההורים ומהמשפחה – יוצרות קושי נפשי מובנה אצל בני הנוער.
מהו מקור הקושי שחווים בני נוער סביב נושא הזהות המינית?
בני נוער שמרגישים שזהותם המינית או המגדרית אינה הזהות המאפיינת את רוב חבריהם, עלולים לחשוש מחוסר קבלה ואף מהתנכלות. אולי תופתעו לגלות כמה חזק וממשי הפחד הזה, גם כאשר מדובר בסביבת חיים פתוחה וליברלית לכאורה.
הילדים שלנו גדלים בישראל, מדינה בה זהויות המגדר ברורות והציפייה החברתית, בעיקר מגברים, היא להתנהג בהתאם למגדר שלהם. בני הנוער חוששים שהתנהגות שלא תעמוד בציפיות, עלולה להביא עליהם סנקציות שיכולות לנוע מבידוד ועד אלימות של ממש.
חשש נוסף מתמקד בבדידות – פחד להישאר לבד, ללא תמיכת קבוצת השווים המוכרת, ופחד מלהישאר לבד בחיים, ללא זוגיות ומשפחה. אין ספק שהמודלים הקיימים היום, של משפחות חד מיניות נורמטיביות לחלוטין, מפחית מעט את הפחד הזה. לכן, בסביבות בהן המודל קיים רק מתחת לפני השטח ולא בגלוי – החשש של בני הנוער עלול להיות גדול יותר מאחר ואין להם דוגמה חיובית לחיי משפחה הכוללים הורים מאותו מין.
סיכונים הקשורים לחיפוש זהות מינית בגיל ההתבגרות
הקושי המרכזי של בני נוער נעוץ בצורך העמוק להגיע לתובנות אודות העצמי האותנטי שלהם והנטייה להתנהגות אימפולסיבית, שעלולה להיות מסוכנת, במסגרת תהליך בירור הזהות.
בני נוער המתמודדים עם שאלות בנושא זהות מינית עלולים לפתח מגוון הפרעות נלוות כמו הפרעות אכילה, בעיות בדימוי גוף, שימוש בחומרים ממסכים או התנהגות מינית לא מבוקרת ואף מסוכנת (למשל התנסות מינית עם אנשים לא מוכרים, הימנעות משימוש באמצעי הגנה ועוד).
בנוסף, הצעירים הללו מתמודדים לא פעם עם חרדה ודיכאון ואף מועדים יותר להתנהגות אובדנית ולסיכון עצמי.
מספקים מרחב בטוח ומקבל
המחקרים מראים כי בבתים בהם התקיים שיח פתוח על מין ומיניות, התאפשרה בדיקת זהות אותנטית (למשל התנסות בבגדים או במשחקים המאפיינים את המגדר השני) והילדים קיבלו את המסר שאהבת ההורים וקבלתם הם ללא תנאים – ההתמודדות שהפגינו בני הנוער עם דילמות ושאלות בנושא זהותם המינית בגיל ההתבגרות, היתה טובה ואפקטיבית יותר והם נטו פחות להיפגע מהתנהגויות סיכון פוטנציאליות.
לכן ההמלצה הכי חשובה שלנו נוגעת כבר בגיל הילדות הצעירה: הימנעו מאמירות הומופוביות שעלולות להיות מופנמות על ידי הילדים, אפשרו מרחב בטוח להתנסות, הימנעו מביקורתיות יתר ותנו לילדים שלכם להבין שתאהבו אותם תמיד, לא משנה מה יקרה ומה יבחרו להיות כשיגדלו.
נעזרים באנשי מקצוע במידת הצורך
מתבגרים שחווים מצוקה על רקע שאלות של זהות מינית עשויים להזדקק לסיוע מקצועי, בעיקר כאשר ההורים בעצמם מתמודדים עם קושי סביב הנושא.
הסיוע המקצועי יכול להיות בדמות הדרכת הורים, שתתן כלים להורים, במפגשים משותפים עם המתבגר או בלעדיו.
אפשרות נוספת היא טיפול פסיכולוגי לנער או לנערה עצמם, במסגרתו יוכלו לחקור את הקושי שהם חווים וללמוד כיצד להתמודד איתו בצורה הטובה ביותר האפשרית.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

מטפלת קלינית מוסמכת
התמחות: חרדה, דיכאון ,התמודדות עם משברי חיים ושינויים בחיים, מציאת זוגיות, העלאת ביטחון עצמי ודימוי עצמי, הת
אזור בארץ: פתח תקווה,ראש העין, בקעת אונו ואזור השומרון
שפה: עברית
אני מסייעת לנשים להפוך ממרצות לרוצות באמצעות שיחות אישיות, הומור, קלפים טיפוליים, עבודה על הרצונות ופרדה מ"מה יגידו".

פסיכותרפיסטית ומטפלת בתנועה
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,טראומות,משברי חיים,הפרעות בדימוי עצמי, הפרעת קשב וריכוז, קשיי ויסות ר
אזור בארץ: חיפה, פתח תקווה,בקעת אונו
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במשברי חיים, גירושין, אבל ואובדן, חולי פיזי ונפשי, חרדה ודיכאון, טראומות, תחושת תקיעות, דיכאון לאחר לי

עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית
התמחות: דימוי גוף והפרעות אכילה, חרדה ודיכאון, בריאות הנפש, חיבור גוף- נפש, טיפול בנשים, ממשבר לצמיחה-טיפול
אזור בארץ: שרון,הרצליה,רעננה,כפר סבא
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית, עובדת סוציאלית קלינית. נסיון של יותר מ20 שנה בטיפול במבוגרים. מטפלת בדיכאון, חרדה ומשברי חיים. טיפול בנשים במעגל הח
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טיפול נפשי דרך האינטרנט בועז שביט
דיכאון, חרדה, מתבגרים, טיפול פסיכולוגי, משברי חיים, אבל ואובדן
לאחר שהאינטרנט נכנס אל חיינו וכבש כמעט כל תחום אפשרי, הוא מתחיל לחלחל עתה גם לתחום הפסיכולוגיה והייעוץ. אצלנו בארץ זה עוד בגדר טפטוף, אולם בארצות הברית מדובר כבר מספר שנים בזרם גדול
שיעורי הבית של הילדים- כיצד נדע עד כמה להיות מעורבים? צוות על הספה
שיעורי בית הנם אחד הנושאים השנויים במחלוקת בקהילת בתי הספר בארץ. ישנם המצדדים במתן שיעורי בית ורואים בהם הזדמנות לרכישת מיומנויות למידה, הרחבת הידע ולמידה חוויתית שאינה מתאפשרת בבית הספר.
הסם הנפוץ ביותר בעולם והמשתייך למשפחת הקנביס, המריחואנה כוללת העלים המיובשים של הצמח שאותם מעשנים בתוך סיגריה מגולגלת . שמו של החומר הפסיכו - אקטיבי של הקנביס הוא Delta 9 THC והוא משנה את התודעה, מחשבה ורגשות אצל המעשן.
הלימודים הושבתו בגלל הקורונה – מה עושים עם הילדים בבית? צוות על הספה
שבועות ארוכים ללא לימודים מצפים לילדנו, שבועות ללא השיגרה, ללא המפגש החברתי, ללא ההיפרדות החשובה כל כך מהבית ומההורים. איך מתארגנים? כמה עצות להתארגנות לשבועות הקרובים: