
שיעורי בית של הילדים – האם וכיצד נכון לסייע?
צוות על הספה
אם אנחנו מבינים שהתלות של הילד בהורה לצורך הכנת שיעורי בית, נובעת מרצון לקרבה ולתשומת לב, אפשר לנסות ולספק את הצורך הזה באמצעות בילוי משותף קבוע ובכך לשחרר את הילד מהצורך בנוכחות הורית צמודה בעת הכנת השיעורים
עד כמה נכון ומועיל להיות מעורבים? מתי הפעולות שלנו יהיו לטובת הילד ומתי ההתערבות ההורית מובילה להסרת אחריות מצדו?
שיעורי הבית כאמצעי חינוכי
מומחים בתחום החינוך חלוקים כבר שנים בשאלת האפקטיביות של שיעורי בית ותרומתם לתהליך הלמידה של הילדים.
יחד עם זאת, קשה להתווכח עם העובדה שעמידה במטלות הלימודיות, מהווה חלק משיעור חשוב בהרבה, אותו אנו מנסים ללמד את ילדינו, כמעט בכל גיל – הצורך להיות עצמאיים ואחראיים ולעמוד בהתחייבויות.
חשוב להבין מהי סיבת הקושי של הילד
תלות של ילדים בהוריהם בנושא שיעורי הבית וסירוב להתנהלות עצמאית עלולים לנבוע משתי סיבות מרכזיות, שחשוב להבחין ביניהן:
1. קושי אמיתי בהבנת המשימות או ביכולת לבצען
כאשר יש קשיי למידה, עיכובי התפתחותי או הפרעות קשב וריכוז, ברור שנדרשת מעורבות הורית מוגברת - הן בסיוע מעשי בהכנת השיעורים והן בהקניית הכלים שיאפשרו למידה עצמאית ככל האפשר.
במקרים הללו מומלץ לפנות לסיוע מקצועי על מנת לאבחן את הבעיה ולרכוש ידע וכלים שיסייעו לכם לעזור לילד. בחלק גדול מהמקרים הללו, תצטרכו להשיג לילד עזרה חיצונית קבועה בדמות הוראה מתקנת, סיוע שוטף בשעות הלימודים והקלות שונות שניתנות על ידי המערכת כשצריך.
2. קושי רגשי/התנהגותי שאינו קשור בלימודים
ילדים רבים מביעים קושי ותסכול בהתמודדות עם שיעורי הבית, אך לא סובלים מבעיה ממשית שאמורה למנוע מהם להתמודד עם המטלות.
בחלק ניכר מהמקרים מדובר בקושי של ילד לקבל על עצמו אחריות באופן כללי, קושי שיתבטא בתחומי חיים נוספים מלבד הלימודים.
לעיתים ההתנגדות לעשות שיעורי בית באופן עצמאי, מבוססת על צורך רגשי בשהות צמודה יותר להורה ואינה קשורה בכלל לחומר הנלמד או לקושי בקבלת אחריות.
מענה מותאם לצורך
גם במקרים של קושי רגשי, כמו במקרים של קושי אורגני, חשוב להבין את מקור ההתנהגות ולנסות לתת מענה לצורך הראשוני שהיא מבטאת.
למשל, אם אנחנו מבינים שהתלות של הילד בהורה לצורך הכנת שיעורי בית, נובעת מרצון לקרבה ולתשומת לב, אפשר לנסות ולספק את הצורך הזה באמצעות בילוי משותף קבוע ובכך לשחרר את הילד מהצורך בנוכחות הורית צמודה בעת הכנת השיעורים.
עזרה בשיעורי הבית – איך עושים את זה נכון?
כשאתם פונים לסייע לילד בשיעורי בית, כדאי שתקפידו על כמה כללי אצבע שיעזרו לכם לתת את המענה הדרוש בצורה אפקטיבית ולהקטין את הסיכון לפיצוץ ומריבות משפחתיות סביב הנושא.
1. מסייעים אך לא מבצעים במקום הילד –
זוהי אולי הנקודה החשובה ביותר במאמר.
הכנת שיעורי בית, בדיוק כמו שטיפת רצפה או קיפול כביסה, היא מטלה חוזרת שצריך ללמוד כיצד לבצע.
בהתחלה זה לוקח זמן ויש כשלים בביצוע ולאט לאט המיומנות משתפרת וכך גם יכולת הביצוע.
הילד מבקש עזרה? נסו להבין איפה ממוקד הקושי ועזרו לו שם. ורק שם.
אל תתפתו להמשיך ולהסביר, לפתור את הבעיה עד הסוף או לכתוב בעצמכם את התשובה – תפקידכם הוא להכווין ולא לבצע במקומם של הילדים.
2. מחזקים את הקשר בין הילד למורה –
בסופו של דבר, לימודים נמצאים בתחום שבין המורה לילד.
המנעו מלהפוך לדוברים של הילד ולנהל מעל ראשו שיח עם המורה על שיעורי הבית.
אתם ההורים ולכן אתם מסייעים במקומות שנראה לכם שהדבר מתאים, בשאר הנושאים – הילד צריך ללמוד לגשת למורה ולנהל שיח ישיר על הנושא.
היכולת להפוך למבוגר שמסוגל לייצג את עצמו, לעמוד על שלו ולהגיע להסכמות – נבנית בדיוק כך.
3. מציעים פתרונות מותאמים
אתם מכירים את הילד שלכם טוב מכולם ובסבירות גבוהה יודעים מה יכול לסייע. יש ילדים שמתפקדים טוב יותר כאשר הם שומעים מוזיקה באוזניות, ילדים אחרים ישמחו להכין את השיעורים, כאשר הם יושבים לידכם, בעת שאתם עושים את עבודתכם. ילדים מסוימים צריכים להכין את שיעורי הבית מיד אחרי ביה"ס ו"לגמור עם זה" בעוד שילדים אחרים זקוקים להפוגה ולמנוחה, שרק אחריה יפתחו את הספרים.
חשבו ביחד עם הילד מה יכול לעזור לו להתמודד עם הצורך להכין בקביעות שיעורי בית ועזרו לו בכך.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
מומחית בטיפול בילדים נוער ומבוגרים, טיפול דינמי- ו-CBT. סבורה כי בחיים לעיתים זקוקים לתמיכה נוספת, על מנת להתחבר מחדש לכוחות הפני

פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, בריאות הנפש, הפרעות אכילה, אבל ואובדן, לקויות למידה קשב
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, רעננה, השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול פסיכולוגי בילדים, בני נוער ומבוגרים. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת במרפאה הפסיכולוגית בבי''ח שנ

פסיכולוגית חינוכית מומחית
התמחות: קשיים: רגשיים, חברתיים ( דחיה בידוד), התנהגותיים התפרצויות זעם, הפרעות חרדה, OCD,קשב וריכוז,הדרכת הו
אזור בארץ: שרון,כפר סבא,הוד השרון,פתח תקווה
שפה: עברית
מאמינה בהתאמת השיטה הטיפולית ואורך הטיפול קצר וממוקד או ארוך לצרכיו הייחודיים של כל מטופל ומטרותיו תוך שימוש בגישות טיפוליות שונות

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: התמודדות רב דורית במשפחה, זוגיות והדרכת הורים. משברים בשלבי מעבר בחיים (סוף גיל ההתבגרות, משבר ''אמצ
אזור בארץ: ירושלים והסביבה, אונליין
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה ובעל ניסיון רב בטיפול אינדיווידואלי וזוגי, הדרכת הורים, טיפול בגיל השלישי ועוד. משלב גישות פסיכולוגיות קלאסיו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ההורות החדשה דוד זיידנברג
השינוי התפיסתי והחוקתי שמתחולל מזה שנים רבות בעקבות השינויים בתא המשפחתי ובמבנה הזוגי בחברה המערבית, בנוסף להתפתחות המדעית והטכנולוגית של התערבות הרפואה בנושא הרבייה, דורש מהגורמים העוסקים בעניין, עדכון, רענון ואפילו חשיבה חדשנית
5 שאלות חשובות לפני שהולכים להדרכת / הנחיית הורים צוות על הספה
בתקופה האחרונה אתם מרגישים שמשהו לא עובד – הילדים רבים ביניהם בלי סוף, הם מתווכחים אתכם על כל דבר ובאים בדרישות שלא נגמרות, אתם מרגישים שאין בבית סדר יום ברור והבלאגן חוגג, ובקיצור חשים שאיבדתם שליטה.
ילדים בעלי כישורים חברתיים יצליחו להשפיע יותר ולהתמודד טוב יותר עם לחץ חברתי לימור רותם - מטפלת בהבעה ויצירה
כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו "מקובלים" בחברה. כבר מגיל צעיר אנחנו מלמדים את ילדינו להתנהג יפה לחברים, לחלוק, לוותר, להתאפק ועוד. תהליך החברות (תהליך של התנסות חברתית ותרבותית המקנה ליחיד כללים וערכים בחברה בה הוא חי)
מתבגרים וסמארטפון חלק ג' ואחרון יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
אז מה היה לנו? בחלק א' (איך הסמארטפון משפיע על ילדנו), נחשפנו לסכנות האמיתיות הטמונות בשימוש בסמארטפון, בחלק ב' (מתבגרים וסמארטפון חלק ב') דיברנו תכל'ס על איך זה מתבטא במציאות של בני הנוער, בהחלט חומר מטלטל (וחובה לקריאה לפני שממשיכים הלאה), ועכשיו מה?