![שיעורי בית של הילדים – האם וכיצד נכון לסייע? - צוות על הספה שיעורי בית של הילדים – האם וכיצד נכון לסייע? - צוות על הספה](https://www.alhasapa.co.il/art/3699.jpg)
שיעורי בית של הילדים – האם וכיצד נכון לסייע?
צוות על הספה
אם אנחנו מבינים שהתלות של הילד בהורה לצורך הכנת שיעורי בית, נובעת מרצון לקרבה ולתשומת לב, אפשר לנסות ולספק את הצורך הזה באמצעות בילוי משותף קבוע ובכך לשחרר את הילד מהצורך בנוכחות הורית צמודה בעת הכנת השיעורים
עד כמה נכון ומועיל להיות מעורבים? מתי הפעולות שלנו יהיו לטובת הילד ומתי ההתערבות ההורית מובילה להסרת אחריות מצדו?
שיעורי הבית כאמצעי חינוכי
מומחים בתחום החינוך חלוקים כבר שנים בשאלת האפקטיביות של שיעורי בית ותרומתם לתהליך הלמידה של הילדים.
יחד עם זאת, קשה להתווכח עם העובדה שעמידה במטלות הלימודיות, מהווה חלק משיעור חשוב בהרבה, אותו אנו מנסים ללמד את ילדינו, כמעט בכל גיל – הצורך להיות עצמאיים ואחראיים ולעמוד בהתחייבויות.
חשוב להבין מהי סיבת הקושי של הילד
תלות של ילדים בהוריהם בנושא שיעורי הבית וסירוב להתנהלות עצמאית עלולים לנבוע משתי סיבות מרכזיות, שחשוב להבחין ביניהן:
1. קושי אמיתי בהבנת המשימות או ביכולת לבצען
כאשר יש קשיי למידה, עיכובי התפתחותי או הפרעות קשב וריכוז, ברור שנדרשת מעורבות הורית מוגברת - הן בסיוע מעשי בהכנת השיעורים והן בהקניית הכלים שיאפשרו למידה עצמאית ככל האפשר.
במקרים הללו מומלץ לפנות לסיוע מקצועי על מנת לאבחן את הבעיה ולרכוש ידע וכלים שיסייעו לכם לעזור לילד. בחלק גדול מהמקרים הללו, תצטרכו להשיג לילד עזרה חיצונית קבועה בדמות הוראה מתקנת, סיוע שוטף בשעות הלימודים והקלות שונות שניתנות על ידי המערכת כשצריך.
2. קושי רגשי/התנהגותי שאינו קשור בלימודים
ילדים רבים מביעים קושי ותסכול בהתמודדות עם שיעורי הבית, אך לא סובלים מבעיה ממשית שאמורה למנוע מהם להתמודד עם המטלות.
בחלק ניכר מהמקרים מדובר בקושי של ילד לקבל על עצמו אחריות באופן כללי, קושי שיתבטא בתחומי חיים נוספים מלבד הלימודים.
לעיתים ההתנגדות לעשות שיעורי בית באופן עצמאי, מבוססת על צורך רגשי בשהות צמודה יותר להורה ואינה קשורה בכלל לחומר הנלמד או לקושי בקבלת אחריות.
מענה מותאם לצורך
גם במקרים של קושי רגשי, כמו במקרים של קושי אורגני, חשוב להבין את מקור ההתנהגות ולנסות לתת מענה לצורך הראשוני שהיא מבטאת.
למשל, אם אנחנו מבינים שהתלות של הילד בהורה לצורך הכנת שיעורי בית, נובעת מרצון לקרבה ולתשומת לב, אפשר לנסות ולספק את הצורך הזה באמצעות בילוי משותף קבוע ובכך לשחרר את הילד מהצורך בנוכחות הורית צמודה בעת הכנת השיעורים.
עזרה בשיעורי הבית – איך עושים את זה נכון?
כשאתם פונים לסייע לילד בשיעורי בית, כדאי שתקפידו על כמה כללי אצבע שיעזרו לכם לתת את המענה הדרוש בצורה אפקטיבית ולהקטין את הסיכון לפיצוץ ומריבות משפחתיות סביב הנושא.
1. מסייעים אך לא מבצעים במקום הילד –
זוהי אולי הנקודה החשובה ביותר במאמר.
הכנת שיעורי בית, בדיוק כמו שטיפת רצפה או קיפול כביסה, היא מטלה חוזרת שצריך ללמוד כיצד לבצע.
בהתחלה זה לוקח זמן ויש כשלים בביצוע ולאט לאט המיומנות משתפרת וכך גם יכולת הביצוע.
הילד מבקש עזרה? נסו להבין איפה ממוקד הקושי ועזרו לו שם. ורק שם.
אל תתפתו להמשיך ולהסביר, לפתור את הבעיה עד הסוף או לכתוב בעצמכם את התשובה – תפקידכם הוא להכווין ולא לבצע במקומם של הילדים.
2. מחזקים את הקשר בין הילד למורה –
בסופו של דבר, לימודים נמצאים בתחום שבין המורה לילד.
המנעו מלהפוך לדוברים של הילד ולנהל מעל ראשו שיח עם המורה על שיעורי הבית.
אתם ההורים ולכן אתם מסייעים במקומות שנראה לכם שהדבר מתאים, בשאר הנושאים – הילד צריך ללמוד לגשת למורה ולנהל שיח ישיר על הנושא.
היכולת להפוך למבוגר שמסוגל לייצג את עצמו, לעמוד על שלו ולהגיע להסכמות – נבנית בדיוק כך.
3. מציעים פתרונות מותאמים
אתם מכירים את הילד שלכם טוב מכולם ובסבירות גבוהה יודעים מה יכול לסייע. יש ילדים שמתפקדים טוב יותר כאשר הם שומעים מוזיקה באוזניות, ילדים אחרים ישמחו להכין את השיעורים, כאשר הם יושבים לידכם, בעת שאתם עושים את עבודתכם. ילדים מסוימים צריכים להכין את שיעורי הבית מיד אחרי ביה"ס ו"לגמור עם זה" בעוד שילדים אחרים זקוקים להפוגה ולמנוחה, שרק אחריה יפתחו את הספרים.
חשבו ביחד עם הילד מה יכול לעזור לו להתמודד עם הצורך להכין בקביעות שיעורי בית ועזרו לו בכך.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![דנית רחמילביץ-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3789.jpg)
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: בעיות זוגיות ומשפחתיות, קושי ביצירת אינטימיות, בגידה, פרק ב, שכול וטראומה, מעברי חיים, הפרעת קשב,הדר
אזור בארץ: כפר סבא,הוד השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, בעלת נסיון רב בעבודה עם זוגות משפחות. משלבת בין גישות מגוונות בהתאם לצרכי המטופל. באווירה נעימה המאפש
![עינת מאור-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/5811.jpg)
מטפלת בהבעה ויצירה, מטפלת Cbt ומטפלת dbt
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,גבעתיים
שפה: עברית
מטפלת במתבגרים ובמבוגרים. מתאימה את סוג הטיפול לאדם שנמצא מולי ולבעיה שאיתה הגיע, מטרתי היא אחת- לעזור לך להגיע למקום שבו תרצה להי
![דינה לוץ-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/5819.jpg)
פסיכותרפיסטית cbt
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים וחולי מטפלת בנוער ומבוגרים בגישה קוגניטיבית
אזור בארץ: ראשון לציון, תל אביב וגוש דן,שפלה והאזור
שפה: עברית,רוסית
מטפלת במתבגרים ובוגרים. עובדת סוציאלית BSW, פסיכותרפיסטית CBT מתמחה בטיפול בהפרעות חרדה, דיכאון, קשיים חברתיים, פוסט טראומה, משברי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
קנאה אצל ילדים – למה זה קורה ומה אפשר לעשות? צוות על הספה
גם אתם מרגישים שלא משנה כמה תשקיעו בילדים שלכם - כמה תכילו ותהיו רגישים, כמה תקנו להם ותבלו איתם, זה אף פעם לא יהיה מספיק? גם אתם מתוסכלים מכך שלא משנה כמעט מה תעשו, בסופו של דבר הילדים יבחרו לראות מה אין להם...
הילד שלי אוטיסט צוות אתר על הספה
כשהורים מגיעים עם ילד לאבחון, למרות שכנראה הם כבר מבינים שיש איזשהו קושי, כל תוצאה אחרת מ"הכל בסדר" תהיה הלם גמור. נכון שגם אם אומרים שהגיעו "כי הגננת לחצה", עדיין הספק הקטן שבפנים, מוטמן היטב, נדחק לפינה הכי קטנה
הילד מתגייס – מה מדאיג אותו ומה אתם יכולים לעשות כדי לעזור? צוות על הספה
השינוי שעוברים צעירים עם גיוסם לצה"ל הוא דרמטי ומהיר. הדור הצעיר הנוכחי, המורגל בחיי נוחות הכוללים חלל פרטי משלהם וחופש לעשות כרצונם, בעיקר לאחר סיום הלימודים בתיכון, מתקשה אף יותר להסתגל לפער בין החיים שלפני הצבא והחיים שלאחר הגיוס.
מתי לפנות לקלינאית תקשורת יעל אדם- קלינאית תקשורת
האם באמת צריך לטפל בש' השורקת שלו בגיל שנתיים והאם זה שלסבתא קשה להבין אותו זה עדיין בסדר? מדריך דיבור להורה המתבלבל.