על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים
 X

שלום רב, מתיאורך את בנך נראה כי מומלץ אבחון התפתחותי רב מערכתי כוללני - רופא התפתחותי, פסיכולוג התפתחותי ואבחון ריפוי בעיסוק (אני מניחה שאם מטופל אצל קלינאית תקשורת - עבר אבחון בתחום זה). מטרת האבחון הרב-מקצועי היא למפות את תפקודיו העכשוויים של בנך בכל המישורים: מוטוריקה, קוגניציה, תקשורת, שפה, משחק, תפקוד אדפטיבי, תפקוד רגשי וחברתי, לבדוק האם יש פערים בין התחומים, מהם החוזקות שלו ומהן חולשותיו, ולתכנן התערבות טיפולית שמתאימה לצרכיו. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, באבחון שנעשה כמו שצריך בילד צעיר מאד עם חשד לASD יש התיחסות מקיפה ומעמיקה לכל התפקודים האבחון וההערכה כוללים: 1. שיחה / אינטייק מקיף עם ההורים 2. תצפית על התנהלות / משחק חופשי / משחק מובנה 3. שימוש בכלי אבחון סטנדרטי להערכת ההתפחות 4. שימוש בשאלון או בראיון סטנדרטי להערכת תפקוד אדפטיבי 5.שימוש בתצפית סינון, שאלון סינון - הממוקדים בתחום הסימנים המוקדמים ל-ASD בתינוקות ופעוטות 6. שימוש בקריטריונים ל-ASD לפי DSM-5. כל המהלך הנ״ל מבוסס על דרישות משרד הבריאות לאבחון והערכה של ילדים שיש לגביהם חשד ללקות תקשורת. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, אם אכן דורשים מכם להמתין זמן רב לאבחון דרך התפתחות הילד ניתן לבצע את האבחון באופן פרטי אצל פסיכולוג התפתחותי מנוסה. האבחון מוכר על ידי כל המסגרות הציבוריות (ביטוח לאומי במידת הצורך, הרווחה, וקופת חולים). בגלל שבנך צעיר מאד - לא הייתי ממתינה יותר מדי זמן. אם מדובר בלקות תקשורת - חשוב מאד להתחיל טיפולים כמה שיותר מהר (מוכחת יעילותם של טיפולים אינטנסיביים שמתחילים בגיל צעיר) ואף כדאי לשקול מסגרת חינוכית מותאמת. בהצלחה! ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, מהתיאור שלך נראה שהתמונה באמת קצת מבלבלת, ולכן מומלץ להמשיך ולהשלים את האבחון בדגש על הערכה של מיומנויות תקשורתיות. נדרש במיוחד אבחון פסיכולוגי התפתחותי בהתפתחות הילד או באופן פרטי - מה שיותר מוקדם. לא כדאי לחכות. ד״ר רונית רוט-חנניה


נראה שאם את באמת ״מתחרפנת״ מרוב דאגה - חשוב שתפני לאבחון, ולו רק כדי שיבדקו שהכל כשורה או להמליץ על טיפולים מתאימים אם לא הכל כשורה. הגיל מתאים מאד לאבחון. רצוי שייבדק על ידי פסיכולוג התפתחותי ורופא התפתחותי. תוכלי לפנות לאחד מהמכונים להתפתחות הילד לקבלת שירות. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, על פי התמונה שאת מתארת, מומלץ לפנות קודם כל לאבחון והערכה התפתחותיים (רצוי על ידי פסיכולוג התפתחותי), ולאחר מכן לשקול אפשרויות טיפוליות אם בכלל ידרשו.. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, בשלב ראשון נראה כי כדאי לקחת את בנך לאבחון רב מקצועי במכון להתפתחות הילד כדי לקבל תמונה תפקודית בכל תחומי ההתפתחות לגבש המלצות טיפוליות ואולי גם חינוכיות. ד״ר רונית רוט-חנניה



שלום רב, את מציינת כמות נכבדה של מספרים המשקפים בעצם רמות תפקוד בתחומים שונים. הממוצע הוא 100, וסטיית התקן היא 15. לפיכך, ציון ה-DQ הכללי של 85, נמצא בסטיית תקן אחת מתחת לממוצע - אבל הוא מושפע בעצם מכל הציונים האחרים והוא מעין ממוצע שלהם. כלומר, נראה שבתחום השפתי ובתחום החזותי - לפי הבדיקה הנוירולוגית, הבת שלך מתפקדת בטווח הממוצע, בתחומים המוטוריים - בטווח הגבולי - ובסה״כ, באופן כללי - בטווח הנורמה הנמוכה. ככל הידוע לי אין מחקר שקבע ממוצע וסטיית תקן אחרים לאוכלוסיית הילדים האוטיסטיים - שגם אצלם יש התפלגות שהולכת ומתבררת כדי נורמלית של ציונים בתחומי התפקוד השונים. עד כה, הם מושווים לאוכלוסיית הילדים שאין להם קשיי תקשורת או קשיים התפתחותיים אחרים. הציונים הנמוכים באופן יחסי במוטוריקה הם בטווח הגבולי - ולא בטווח ה״פיגור״. לעיתים כאשר מדובר באיחור משמעותי מאד בשני תחומים (לצורך העניין, מוטוריקה ותחום נוסף) - אז אפשר להתחיל לדבר על מוגבלות שכלית התפתחותית (כתלות גם ברמת התפקוד) - אבל זה לא המקרה המדובר.


נראה לי, לאור התכנים שפירטת, שכדאי לפנות להערכה של פסיכיאטר ילדים ונוער. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, את מציגה באמת תמונה לא ברורה שמשתקפים בה פערים משמעותיים בהתנהלותו של בנך במסגרת החינוכית לעומת הבית. אם לתחושתך הכל בסדר, אז אין צורך לפעול בשלב זה. אם היית רוצה לקבל חוו״ד אובייקטיבית - הייתי ממליצה לך לפנות לפסיכולוג התפתחותי שיצפה בבנך בגן ואולי יעביר הערכה התפתחותית שממנה ניתן יהיה להבין מהן יכולותיו של בנך בתחומי התפקוד השונים.