![המדריך לאבחונים לילד - צוות על הספה המדריך לאבחונים לילד - צוות על הספה](https://www.alhasapa.co.il/art/3550.jpg)
המדריך לאבחונים לילד
צוות על הספה
מטרותיו של אבחון – כל אבחון – היא לאתר את מקורות הקושי, המונעים מהילד או המבוגר לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהצליח במשימות החיים העומדות בפניו, בהתאם לגילו.
"בשביל מה צריך כל כך הרבה סוגי אבחונים?"
האפשרויות הקיימות בתחום אכן רבות ומבלבלות מתמיד והורים רבים חשים חסרי אונים כאשר הם צריכים לקבל החלטות בנושא. שאלות שקיבלנו מהורים נבוכים התמקדו בהבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי, הקשר בין אבחון פסיכודיאגנוסטי לאבחון נוירופסיכולוגי והרבה תהיות בנוגע לסוג האבחון המתאים, כאשר עולה חשש להפרעות קשב וריכוז.
לפניכם המדריך לאבחונים לילד, בו נתאר בקצרה מטרותיו ואת אופן הביצוע של כל אחד מהאבחונים, אך לפני כן, מילה על אבחונים באופן כללי.
מדוע בכלל צריך אבחונים לילד?
מטרותיו של אבחון – כל אבחון – היא לאתר את מקורות הקושי, המונעים מהילד או המבוגר לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהצליח במשימות החיים העומדות בפניו, בהתאם לגילו.
אבחונים בודקים יכולות שונות בתחום הקוגניטיבי, הרגשי, ההתנהגותי או החברתי - בהתאם לקושי שמתארים הילד והוריו ולעיתים גם מבוגרים משמעותיים אחרים כמו מורים או מטפלים – ומשווים את התוצאות שהתקבלו לתוצאות הממוצעות של ילדים אחרים באותו גיל.
אבחון דידקטי
כפי הנראה, זהו האבחון הנפוץ ביותר בקרב ילדים ובני נוער, ומטרתו לזהות האם הקשיים הלימודיים שחווה הילד, מקורם בהפרעת קשב וריכוז.
המאבחן/ת יבדקו בצורה מקיפה מספר תחומים בסיסיים כמו תפקודו של הילד בתחומי השפה, יכולת הריכוז במשימות, הזיכרון החזותי ושמיעתי של הילד ואסטרטגיות הלמידה בהן הוא עושה שימוש.
חוות הדעת המפורטת, לאחר האבחון, תשמש את הורי הילד ואת הצוות במסגרת החינוכית לבניית תכנית אישית ומותאמת, שתסייע להביא לידי ביטוי את יכולותיו של הילד ותגדיר לאילו כלים הוא זקוק כדי להצליח, למשל תוספת זמן במבחנים, בחינות בעל"פ במקום בכתב ועוד.
אבחון דידקטי יבוצע על ידי מאבחנים שזהו תחום התמחותם.
אבחון פסיכודידקטי
במקרים רבים, חשים ההורים שלקשיים הלימודיים של הילד יש גם מקור רגשי. במקרים כאלה מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי, שכפי שמרמז שמו, מוסיף נדבך פסיכולוגי לאבחון הדידקטי ובודק גם את ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילד, לצד ההתפתחות הלימודית-קוגניטיבית.
חשוב לדעת – אבחון פסיכודידקטי הוא מקיף יותר מאבחון דידקטי ומאפשר לקבל תמונה רחבה על מצבו של הילד. מערכת החינוך דורשת לבצע אבחון פסיכודידקטי על מנת לאפשר שינוי מהותי בדרכי הבחינה של התלמיד או לאשר שעות הוראה מתקנת במסגרת בית הספר.
החלק הרגשי באבחון פסיכודיאגנוסטי יבוצע אך ורק על ידי פסיכולוג מומחה והחלק הדידקטי על ידי מאבחנים מוסמכים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
מיועד לאתר את הסיבות לקשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים שמפגין הילד.
במסגרת האבחון תיבדק התפתחותו הרגשית והחברתית של הילד, ביחס לילדים אחרים בני גילו וזהו האבחון שפעמים רבות יזהה הפרעות נפשיות שונות, דיכאון, חרדה, בעיות התנהגות וקשיים חברתיים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי יבוצע על ידי פסיכולוגים קליניים שעברו לשם כך הכשרה מיוחדת ומתמחים בתחום.
אבחון נוירופסיכולוגי
אבחון הבודק סיבות פיזיולוגיות פוטנציאליות לקשיים רגשיים ולימודיים שמגלה הילד, ביניהן טראומה גופנית, פגיעת ראש או פגיעה מוחית, אפילפסיה, שבץ מוחי ומחלות קשות אחרות.
בהתאם, אבחון זה מתמקד בתפקודים מוחיים כמו זיכרון, תפיסה חזותית ומרחבית, מוטוריקה עדינה, יכולת שימוש בשפה, מנגנוני עיבוד ושליפת מידע ועוד.
אבחון נוירופסיכולוגי יבוצע אך ורק על ידי נוירופסיכולוג מומחה ומורשה.
אבחון לקויות למידה
אבחון המתמקד באיתור הקשיים שמונעים מהילד לממש את הפוטנציאל הלימודי אשר תואם את יכולותיו הקוגניטיביות ואת מידת השקעתו בלימודים ולמעשה, בודק האם יש פער בין היכולות למימושן והיכן ממוקד הקושי.
במסגרת האבחון נעשה שימוש במבחנים מתוקננים לבדיקת כישורי הלמידה, ביניהם יכולת ביטוי בכתב ובעל פה, יכולת הבנה חשבונית, יכולת הקריאה, הכתיבה והבנת הנקרא.
אבחון לקויות למידה מתבצע על ידי מאבחנים שזו התמחותם ותוצאותיו יסייעו להתאים לילד תכנית חינוכית-לימודית מותאמת.
אבחון BRC – אבחון קשב וריכוז ממוחשב
כלי חדש ומתקדם המסייע באבחנת הפרעות קשב וריכוז (ADHD).
לפני מספר שנים, הורחב אבחון BRC וכעת הוא בודק, מעבר ליכולת לשמור על קשב לאורך זמן, עוד שלוש מיומנויות חשובות: היכולת להפנות קשב לשני דברים (או יותר) במקביל, מה שמכונה פיצול קשב, היכולת לחסום גירויים לא רלוונטיים – קשב סלקטיבי, ויכולות תכנון וארגון.
יש לכם שאלות לגבי אבחונים? מוזמנים לפנות אלינו בפורום אבחונים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![אורית אלוני-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/4683.jpg)
פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית
התמחות: טיפול פרטני, התמודדות עם משברי ומכשולי החיים, חרדה,דיכאון,הפרעות אכילה.
בעיות זוגיות ומשפחתיות,טיפו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,בקעת אונו, רמת גן, גבעתיים
שפה: עברית,אנגלית
(MA) מומחית לטיפול במתבגרים, מבוגרים וזוגות. פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית עובדת במרכז הרפואי איכילוב ובקליניקות במרכז תל
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
עבודה טיפולית עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עפ מודל עיבוד האבל של קובלר רוס אמוץ לוטפי M.S.W
ברצוני להתמקד במאמר זה על מודל עבודה קלינית עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים על פי מודל חמשת שלבי האבל של קובלר רוס (1973).
5 שיטות לטיפול רגשי לילדים צוות על הספה
היה כבר מי שאמר כי "כשילדינו מתנהגים בצורה הגרועה ביותר, זו העת בה הם זקוקים לאהבתנו יותר מכל" ואנחנו, בעל הספה, חושבים שמדובר במשפט מדויק מאין כמוהו. עולם הטיפול מלא באפשרויות טיפול מותאמות לילדים במטרה לדייק את המענה ולהגדיל את סיכויי ההצלחה של ההתערבות הטיפולית.
אז למה כל כך חשוב להתחסן? רון ג'רבי
מאמר זה מוקדש להורים שצצו אצלם שאלות לגבי נושא החיסונים ואינם מגיעים מעולם הביולוגיה, מתוך מטרה להדגיש את חשיבות מתן חיסונים ולתת לכם את הביטחון לחסן את ילדכם.
ילדים אלימים צוות על הספה
הגננת התקשרה ואמרה שילדכם נוהג באלימות, מהצהרון הודיעו כי בתכם הייתה אלימה כלפי חברתה, למה הם מתכוונים? למה זה קורה לילד שלכם, ומה אפשר לעשות?