א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת


קבוצתי, טיפול

שיטת טיפול בה המטפל נפגש עם קבוצה קטנה של מטופלים בו זמנית למטרות דומות לאלו של טיפול פרטני. הנחיית הקבוצה יכולה להיות בכל גישה פיסיכולוגית או שיטת טיפול (ראה לעיל) ובדרך כלל לחברי הקבוצה יש קושי משותף. הפונים לקבוצה הטיפולית נהנים גם ממומחיות המטפל וגם מתמיכת העמיתים בקבוצה.

התהליך שעוברת הקבוצה משמש גם הוא כלי טיפולי בפני עצמו. דרך ההתיחסות לתכנים וליחסים בינאישיים הנרקמים בקבוצה, החשיפה ההדדית וקבלת הפידבקים יכולים המשתתפים בקבוצה להגיע להבנות נוספות וליצור שינוי בתפיסותיהם ובהתנהגותם. לקריאה נוספת: קבוצות טיפוליות.

קביעות אובייקט

מונח מתחום התפתחות הילד המתאר שלב התפתחותי בו התינוק לומד כי חפצים או אנשים ממשיכים להתקיים גם כאשר אינם בשדה הראיה שלו. השלב מושג בסביבות גיל 8 חודשים עד שנה, בו התינוק מבין כי הכדור ממשיך להתקיים מתחת לשמיכה אך עדיין לא משיג הבנה מלאה לגבי מה יכול לקרות עם האובייקט כאשר אינו בשדה הראייה. הבנה מלאה זו מגיעה בשלבים מאוחרים יותר.

קטטוניה

מצב של פסיביות חריפה בה האדם לא זז או משנה תנוחות ואינו מדבר או מגיב לגירויים חיצוניים מלבד פרצי צעקות או התקפי אלימות שאינם בהכרח תגובתיים לסביבה. המצב הקטטוני יכול להיות קבוע או זמני להגרם כחלק מהתקף פסיכוטי או ממחלה זיהומית או מטראומה קשה.

קלאוסטרופוביה

בעת סגר. חרדה ממקומות סגורים. לאנשים קלסטרופובים, מקום סגור כגון רכב, חדר ללא חלונות וכיו"צ גורם ספציפי זה מעורר פחד כרוני ומוגזם. זוהי חרדה נקודתית ולא ראציונלית מאלמנט שאינו מעורר פחד בדרך כלל. לקריאה נוספת: פוביות.

קלינאי תקשורת

בעל מקצוע המטפל ומאבחן מבוגרים וילדים בעלי הפרעות בהפקת שפה (הגייה), הפרעות בהבנת שפה, הפרעות בתקשורת לא מילולית והפרעות בבליעה. הפרעות אלו עשויות לנבוע מקשיים מוטוריים, התפתחותיים, נוירולוגיים, מבניים או פסיכולוגיים.

מטרת הטיפול של קלינאי התקשורת היא לשפר מיומנויות תקשורת ככל האפשר.

תחומי ההתמחות של קלינאי התקשורת – ילדים ותינוקות, שיקום שמיעה, לקויים בדיבור, שימוש בתקשורת תומכת וחליפית כאשר אין יכולת להפיק שפה דבורה.

קלפטומניה

הפרעה נפשית המאופיינת בגניבה חוזרת ובלתי נשלטת של חפצים שאין בהם בהכרח צורך או שימוש ואינה נעשית לשם נקמה. על פי מילון הסיווגים האמריקאי, מאפיין נוסף של הקלפטומניה הוא תחושת המתח לפני הביצוע הגניבה וההנאה והסיפוק שחשים אחריה. הגניבה בהפרעה זו איננה נגרמת בשל התקף מאני או הפרעה אחרת.

קנאת פין

שלב בהתפתחות הפסיכוסקסואלית של הילדה החל בסביבות גיל שלוש לפי התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד. לפי תיאוריה זו, הילדה המגלה כי לה ולאימה אין פין כמו לאביה, היא מפתחת תחושות של הזדהות עם האם אבל קנאה באב שיש לו דבר אינה יכולה להשיג ובכך מתחרה באם על הקירבה לאב.

קתרזיס

פורקן המביא לתחושת טיהור והזדככות. בתיאוריה הפסיכואנליטית משמש המושג לתאר שחרור אגרסיות ותקפנות כדי להוריד במתח ובלחץ הנפשי. הכוונה לפורקן בדרכים לגיטימיות שאינן פוגעות באחרים.